Online markedsplads med freelance fotografer
Occasion marketplace er en online markedsplads.
Vi hjælper virksomheder og privatpersoner med at finde fotografer til enhver begivenhed (occasion). Freelance fotografer kan selv oprette annoncer, blive booket, og modtage betaling gennem vores system.
Vi konkurrer med markedet på en relativt lavere pris, sikker betaling, overblik over udbud, samt brugervenlighed. Virksomheden tjener penge ved at tage et honorar på 10% af fotografernes timepris på deres annoncer, og et minimumshonorar på 50 kr.
Økonomiske nøgletal
Virksomheden er fortsat i et udviklende stadie, hvorfor nøgletal ikke kan tilvejebringes. Som virksomhed tjener du på nuværende tidspunkt 10% eller minimum 50 kr. pr. booket annonce. Disse honorarer kan nemt justeres.
Produktet
Occasions vision er at samle alle fotografer og videografer på en platform.
Fotografer og videografer får følgende fordele:
En profil som kan erstatte eller supplere deres egen hjemmeside.
De kan oprette gratis annoncer for deres service.
Occasionmarketplace.com har gratis kalender og booking værktøj, som søger for at fotografer/videografer ikke bliver overbooket.
Når en kunde søger en fotograf eller videograf:
Occasionmarketplace.com har en avanceret søgemaskine som kan sortere geografisk, efter en kategori, en portræt fotografer eller f.eks. en dronefotograf. På den måde finder kunden præcist det, som passer til sit behov. Med få klik bookes og betales der for en service.
Hvordan virker Occasionmarketplace.com til fotografer eller videografer?
På Occasionmarketplace.com er det vigtigt sælgeren opretter annoncer. Det er her de har mulighed for at sælge deres ydelser. Sælgeren kan oprette så mange annoncer, som de har lyst til.
En sælger kan oprette forskellige annoncer:
Sælgeren har mulighed for at oprette en eller flere annoncer for sine services. F.eks. portrætfotografering og/eller bryllups fotografering.
Kunden søger og vælger den rette service. Derefter sender kunden en booking forespørgsel, som kan afvises, godkendes eller sælger kan forslå en anden tid til kunden. Når begge parter har accepteret tiden hæves pengene fra kunden. Pengene holdes tilbage indtil servicen er gennemført – derefter frigives beløbet til sælger og Occasionmarketplace.com trækker sit honorar på 10% eller minimum 50 kr (dette kan nemt justeres).
Markedsføringskanaler
Virksomheden har en tilhørende instagram profil med 549 følgere, en hjemmeside med let tilgængelig information, og mulighed for at tilmelde sig nyhedsbrev.
Omkostninger
Virksomhedens omkostninger er få, i den forstand at der blot betales for hosting af domæne (429,71 DKK pr. år), landing page (125 DKK pr. måned), samt backend system (4386 DKK pr. halvår med mulighed for opgradering afhængigt antal brugere).
Aktiver
Virksomheden er 100% remote.
Virksomhedens historie
Ideen til Occasionmarketplace.com startede med at vi ville hjælpe unge kreatører med overgangen fra ungdomsliv til arbejdsliv. Freelance arbejde er den mest almindelige måde at komme ind den kreative industri, dog falder selv de mest talentfulde unge fra, grundet manglende kompetencer indenfor administration. For at undgå at de unge kreatører drukner i administrativt arbejde, og visse tilfælde vælger erhvervet fra, skabte vi en online markedsplads, der sikrer trygge rammer omkring freelance arbejde. Markedspladsen giver kreatørerne adgang til et administrativt system, der gør det muligt at oprette annoncer, blive booket, og modtage betaling nemt og sikkert for såvel kunden, som sælgeren. Ideen fik os optaget på Copenhagen School of Entrepreneurship, der er en international hub for innovative ideer og start-ups, med adgang til advokater, revisorer, business developers, samt kontorplads. Dermed er der styr på de juridiske aftaler i virksomhedens terms of use og privacy policy.
Som fuldtidsstuderende på CBS må vi desværre give afkald på vores kreative projekt, da vi ikke fortsat kan finde tiden til at føre det videre, grundet eksaminer, udvekslingsophold, samt store projektopgaver.
Vi tilbyder gerne introduktion til administration af systemet. Herunder betalingsløsninger og kunde support. Vi vil stå til rådighed både pr tlf og mail i det første stykke tid efter salg.
Stærke sider
Et sted mellem 500 og 1.000 kroner i timen (ekskl. moms) er en normal pris at betale til professionelle fotografer. Bemærk dog at du også skal betale for efterbehandling/redigering af billederne, hvilket lægges oveni timeprisen.
Det unikke med vores markedsplads, er at der er plads til en lang række forskellige fotografer, der er med til at presse priserne, samtidigt med at markedspladsen tilbyder en høj grad af diversitet. Flere af vores fotografer har mulighed for at tilbyde deres service billigere end markedet, da det ikke er deres fuldtidsarbejde, men blot noget de elsker at lave ved siden af - dog er der fortsat tale om en høj grad af professionalisme.
At få taget billeder af en professionel fotograf anses for at være dyrt og unødvendigt, men det behøver det ikke at være. Oplevelsen i sig selv er yderst berigende, og resultatet positivt overraskende. Folk fortjener at udtrykke sig selv professionelt, og et professionelt billede til ansøgningen, LinkedIn profilen, eller et stort smil de sociale medier, er alt sammen med til at give et godt førstehåndsindtryk.
Opstartshjælp
Vi tilbyder gerne introduktion til administration af systemet. Herunder betalingsløsninger og kunde support. Vi vil stå til rådighed både pr tlf og mail i det første stykke tid efter salg af virksomheden.
Få hjælp af en virksomhedsmægler