Hvad er en virksomhedsmægler?
En virksomhedsmægler er en virksomhedsrådgiver, der har specialiseret sig i køb og salg af større virksomheder, herunder generationsskifte, M&A (Mergers and acquisitions), corporate finance, forretningsudvikling og værdiansættelser.
Virksomhedsmægleren er med dig hele vejen igennem salget af din virksomhed og vil tage styringen gennem hele processen. Fra du beslutter dig til at du gerne vil sælge, og til at overdragelsesaftalen er skrevet under. Det er derfor din sikkerhed, for at alting foregår på den bedste måde, økonomisk som juridisk.
Virksomhedsmæglere har nemlig rådgiveransvar, hvilket vil sige at de har erstatningspligt over for fejlagtig rådgivning. Dette sikrer dig, den ultimative sikkerhed - de har det fulde ansvar i tilfælde af fejl i kontrakter og lignende. Du kan derfor gennemgå en virksomhedshandel med ro i maven.
Der er ikke en specifik uddannelse for virksomhedsmæglere, men typisk er en virksomhedsmægler uddannet HD, Cand.Merc. eller lignende. De fleste virksomhedsmæglere har erfaring fra erhvervslivet, enten i større M&A huse, i corporate finance afdelinger eller som direktører.
En virksomhedsmægler er ikke det samme som en erhvervsmægler. En erhvervsmægler er en ejendomsmægler som handler med erhvervsejendomme. En erhvervsmægler som handler med restauranter kan også kaldes en restaurantmægler
Hvad kan en virksomhedsmægler, som jeg ikke kan selv?
En virksomhedsmægler har en bred vifte af kompetencer. Den fornemmeste opgave for mægleren, er at sørge for at opfylde dine ønsker og behov i forbindelse med virksomhedshandlen, og vil derfor have mange forskellige arbejdsopgaver, som kan variere meget fra transaktion til transaktion.
- Salgsmodning
- Værdiansættelse
- Udarbejdelse af salgsprospekt
- Identificering af potentielle købere
- Udarbejdelse af juridiske dokumenter
- Due diligence
- Beskatning af fortjenesten ved et virksomhedssalg
Det er de færreste virksomhedsejere, der overhovedet kender til disse forskellige processer. Nedenfor kan du se hvordan virksomhedsmægleren, helt konkret, skaber værdi for dig, i de forskellige faser af virksomhedssalget.
Hvordan hjælper virksomhedsmægleren mig?
-
Salgsmodning
Først og fremmest kan virksomhedsmæglere se på din virksomhed med friske øjne - dét kombineret med deres erfaringer fra tidligere virksomhedssalg, resulterer i, at de kan hjælpe dig med at øge værdien af din virksomhed, gennem strategisk rådgivning og forretningsudvikling.
Her er det også afgørende for udfaldet af virksomhedssalget, at al unødig aktivitet bliver skåret væk. Det er den velkendte process, der handler om at slibe diamanten. Denne process kaldes salgsmodning, og er, om ikke umuligt, så særdeles vanskelig at foretage for en intern interessent i virksomheden, hvorfor virksomhedsmægleren er nødvendig.
-
Værdiansættelse
Når du sætter din virksomhed til salg, skal virksomhedens værdi i sagens natur opgøres. Dette er en særdeles kompliceret process i en stor virksomhed, og kræver mange års erfaring, hvis det skal gøres grundigt.
Der er mange tommelfingerregler i forbindelse med fastsættelse af værdien af en virksomhed, men fælles for dem alle er, at de som regel kun kan bruges på mindre virksomheder. Større virksomheder er mere komplekse at prisfastsætte, da der er så mange flere parametrer, der skal tages med i beregningen, som eksempelvis goodwill, fremtidspotentiale, patenter og lignende.
-
Udarbejdelse af salgsprospekt
Salgsprospektet, eller salgsmaterialet, handler om at vise virksomheden fra sin bedste side. Et godt salgsprospekt indeholder dels en regnskabsanalyse med nøgletal, men også en realistisk vurdering af virksomhedens muligheder for vækst fremadrettet.
-
Identificering af potentielle købere
Udover at virksomhedsmæglere har en bred vifte af relevante kompetencer, så har de fleste også et meget stort netværk, som består af investorer, købestærke privatpersoner og ikke mindst koncerner, der ønsker at opkøbe.
I denne fase af virksomhedssalget, vil virksomhedsmæglere håndplukke potentielle købere, og sende anonyme følere, eller teasere som de også bliver kaldt, ud. De købere, der er interesserede, vil mæglerne gå videre med, og til sidst vil de stå med en lille håndfuld af potentielle købere, som du kan mødes med.
Udarbejdelse af juridiske dokumenter I en større virksomhedsoverdragelse, er der en række forskellige juridiske dokumenter, der skal laves. Heriblandt:
- NDA (fortrolighedserklæring)
- Hensigtserklæring
- Overdragelseskontrakt
Dette vil virksomhedsmæglere enten kunne hjælpe dig med selv, ellers vil han benytte et tilknyttet advokathus.
-
Due diligence
Under due diligence vil virksomhedsmægleren styre processen. Under due diligence arbejdes der, med yderst følsomme og fortrolige oplysninger, så det er vigtigt at der arbejdes med forsigtighed. Her kommer virksomhedsmæglerens erfaring fra tidligere sager, dig ligeledes til gode.
Beskatning af fortjeneste ved virksomhedssalg Når du sælger en virksomhed til et større beløb, har det stor betydning for dit udbytte, hvordan du gør med fortjenesten. En virksomhedsmægler kan hjælpe dig med at få det maksimale udbytte ud af salgsprisen.
Dette er et særdeles vigtigt aspekt i ejerskiftet, for at du kan få dine mål opfyldt. Det kræver nøje planlægning og kendskab til gældende lovgivning, og her kan virksomhedsmægleren ligeledes bidrage med erfaring og netværk.
Virksomhedsmægleren vil typisk have et netværk af fagfolk, til de mere tekniske opgaver. Dette netværk består af advokater, jurister og revisorere, der sikrer dig, at alting foregår efter bogen, og som tidligere nævnt, har rådgiverne rådgiveransvar, hvilket sikrer din nattesøvn.
Har jeg brug for en virksomhedsmægler?
En virksomhedsmægler er kun nødvendig ved større virksomhedssalg. Som tommelfingerregel siger man, at en virksomhed med en forventet salgspris på over 5 millioner kroner, har gavn af en virksomhedsmægler, mens de mindre handler sagtens kan gennemføres uden.
Hvis du er i tvivl, så kontakt os, så kan vi finde ud af, hvordan vi får det bedste ud af dit exit.
Hvilken virksomhedsmægler skal jeg vælge?
I Danmark er der rigtig mange mindre mæglerhuse, som alle sammen har hver deres speciale. Punkterne, der er beskrevet ovenfor, er opgaver som alle virksomhedsmæglere vil kunne hjælpe med, men der er dog stor forskel på mæglernes kompetencer, når det kommer til forskellige brancher.
Eksempelvis er der meget stor forskel på, hvordan man værdiansætter en tech-virksomhed, eksempelvis en app, og så en produktionsvirksomhed, der laver hård plast. Det er fuldstændig afgørende for udfaldet af dit virksomhedssalg, at kompetencerne og erfaringerne hos den mægler du vælger, matcher den branche du har opereret i.
Dette er dog næppe noget en virksomhedsmægler vil fortælle dig, hvis du går direkte til mægleren. Saxis går ind og skaber gennemsigtighed i markedet, ved at identificere dit behov, og herefter tage kontakt til de virksomhedsmæglere i vores netværk, der er rustet til at håndtere din opgave.
Efter du har sendt os dine kontaktinformationer, vil vi ringe dig op, og evt. aftale et møde med dig, om hvilken type virksomhed du har, hvad du har af forventninger til pris, samt en tidsramme for hvornår du regner med at virksomheden skal være solgt.
Herefter tager vi kontakt til de relevante mæglere i vores netværk, og finder dem der passer bedst til dig og din sag. Du kan tage et møde med de mæglere vi har fundet frem til, og herefter kan du vælge den mægler du tror mest på. Vi tager gerne med til disse møder.
Skriv op til uforpligtende tilbud på en mægler nu