iOS og Android app med vej-boder, plukselv steder og gårdsalg.
Kort fortalt, så samler vi alle Danmarks vej-boder og plukselv steder. I takt med danskernes efterspørgsel på økologi og friske råvarer, så vi et hul i markedet. På ganske kort tid, har vi indsamlet mere end 150 boder, mere end 800 downloads og mere end 1200 sidevisninger om måneden (i gennemsnit). Vi har lagt fundamentet - nu søger vi en køber, som kan forløse det enorme potentiale.
App'en er både tilgængelig til Android og iOS, hvilket gør os tilgængelige for mere eller mindre alle brugere.
App'en styres via. et simpelt system som betyder, at du ikke behøver, at have den mindste forstand på kodning - det har jeg heller ikke. Efter en kort intro af mig, kan du selv nemt håndtere diverse tilmeldinger, indbetalinger, mm.
Vi er blandt de største i Danmark, målt på antal boder. Sammenligner vi os med de øvrige spillere på markedet, skiller vores teknologi og funktioner sig ud. Et direkte mobilepay-link til boderne, personlige notifikationer, rutevejleding til diverse boder og personlige profiler til brugerne, er blot nogle af de funktioner vi er meget stolte over og det er bl.a. de funktioner, som skaber fundament for den fremtidige indtjening.
Økonomiske nøgletal
Strategien har fra dag 1 været, at indsamle så mange boder og brugere som muligt. Det mål opnåede vi denne sommer, hvor det blev til 150+ boder, 800+ downloads og 1200+ månedlige besøg. Det forklarer den manglende indtjening. Foruden et enkelt (vellykket) forsøg i vinters, har vi ikke forsøgt, at kræve penge for dem vi agter, at kalde premium-boder.
Fokusset har været, at skabe en platform for de kommende ejere, som nu kan høste de lavthængende frugter. For apropos det vellykkede forsøg, så er der positiv stemning hos alle boderne. Hele 75% af alle boder (dvs. premium boderne), valgte i vinters at betale et beløb på 150 kr. for medlemsskab. Det er et strålende bevis for, at der er belæg for fremtidig indtjening.
Hvorfor gør du det ikke bare selv, spørger du? Jo, jeg har simpelthen mistet interessen, da andre projekter hiver i mig.
Tilbage til den potentielle indtjening. Når du modtager app'en, har den to gode indtjeningsmuligheder:
1. Reklame, hvor du reklamere i den sociale væg. I takt med, at antallet af brugere stiger, vil folk kontakte dig angående reklamekampagner i app'en.
2. Premium medlem / medlem (alt afhængigt af, hvad i foretrækker).
I app’en er der visse funktioner, som gør det fordelagtigt, at være medlem. Dette anses for værende den potentielt største indtægtskilde.
Produktet
Som nævnt tidligere, så er app'ens funktion, at guide danskerne til vej-boder og plukselv steder nær dem. Vi er altså bindeleddet mellem bod-ejerne og deres kunder.
Back-end, dvs. den del af app'en, som du styre, for at justere, håndtere og forbedre, kræver absolut INGEN kodning. Det betyder at du, uanset erfaring, kan styre denne app.
Front-end, dvs. den del af app'en som brugerne møder, er stilfuld og nem, at navigere i. Det betyder, at brugerne kommer igen og igen. Det betyder samtidig, at de rent faktisk bruger de funktioner, vi tilbyder dem.
Vi vil gerne fremhæve nogle af netop de funktioner, som app'en besidder. Det er de kvaliteter, der gør app'en unik og populær.
- Liste/kort med boder fordelt over hele landet, er den mest populære funktion. Hver bod kan findes nemt via. rutevejledninger i app'en.
- Som noget helt unikt, har vi indbygget personlige Mobilepay-links til hver enkelte premium bod (Det er premium boderne der i fremtiden, kan blive jeres indtægtskilde).
- Som andre succesfulde apps, har vi en social side, hvor brugerne kan dele deres oplevelser, samt rapportere om boder rundt i landet, som vi endnu ikke har. På den måde, aktiverer vi kunderne, samtidig med at vi sparre ressourcer på, at finde boderne.
- Et af de bedste værktøjer til, at holde brugerne opmærksomme på tilbud og nyheder, er med vores notifikationer.
Faktisk er det ikke alt. I den platform jeg anvender, har du mulighed for, at implementere yderligere funktioner, såsom et loyalitets program. Med andre ord, så har du uendeligt mange muligheder for, at forbedre og forme app'en, så den passer efter dine ideer.
Markedsføringskanaler
Markedsføring:
Den primære markedsføring sker via. de sociale medier. Jeg tror på, at det er på disse platforme, man nemmest kommer i kontakt med sin primære målgruppe. Facebook, Instagram og AdWords er de portaler jeg har bedst erfaring med. Jeg har stor interaktion på mine opslag, taget antallet af mine følgere i betragtning. Med 450 følgere på Facebook, uden annoncering af selve siden, vidner om stor interesse. Når jeg markedsfører opslag og app'en, har jeg stor succes med de sociale medier, især Instagram.
Hvad angår salgskanaler, så 'sælger' jeg primært app'en på de sociale medier (app'en er gratis at downloade, men du kan tage penge for den, hvis du har lyst).
Derudover nævnte jeg måden, hvorpå du kan tjene penge i app'en, i forrige afsnit om økonomi.
Omkostninger
Som enhver anden app, er der også visse omkostninger forbundet med denne.
- For det første koster det 99USD, at have en Apple developer konto, hvilket kræves, hvis du vil udbyde app'en i App Store. (Jeg er villig til, at lade jer køre app'en på min konto, indtil den udløber, så i ikke skal tænke på denne omkostning i begyndelsen).
- Derudover koster det 3.500 kr. i året, at have app'en i det system jeg anvender. Det er netop det system der gør, at du let kan håndtere app'en, uden at kodning er nødvendigt på nogen måde. (Jeg er lige ledes villig til, at lade den kommende køber fortsætte med min konto, indtil den udløber).
- Sidst men ikke mindst, så koster det penge, at have en hjemmeside. Jeg har en side, som pt. ikke er aktiv, men som i kan få med i prisen. Det koster ca. 1000 kr. i året, at have en hjemmeside.
Omkostningerne i året bliver derfor 5.500 kr. (Men husk! I får lov til, at fortsætte på min konto, hvorfor i sparre de penge fra starten).
Aktiver
Eftersom der er tale om en app, så findes der ingen aktiver i virksomheden.
Virksomhedens historie
Selvom jeg i foråret satte mig for, at jeg ville sælge app'en i løbet af sommeren, så er det vemodigt. Jeg har brugt utallige timer og ressourcer på, at skabe et produkt, som brugerne elsker - og det lykkedes.
Der ligger både professionelle og personlige årsager bag stiftelsen.
Af professionelle årsager ønsker jeg, at fremhæve det øget fokus der er på økologi. Der er enorm stor efterspørgsel og hvad er mere økologisk, end varerne i vejboderne og plukselv stederne? Ikke meget.
Derudover, så regnede jeg lidt på indtjeningsmulighederne og fandt et enorm stort potentiale. Jeg ville aldrig starte et projekt, hvis ikke der var en mulighed for, at tjene penge - og det er der. Desværre har jeg mistet interesse, da jeg finder andre projekter mere spændende.
Det har på ingen måde været en 'walk in the park'. Jeg har brugt utallige timer, både online mht. hjemmeside og ikke mindst ´design af app. Lige så mange timer har jeg brugt på min cykel, for at finde vejboder til min app.
Rent personligt, så havde jeg tidligt en interesse for vej-boder og økologi. Som barn havde vi selv en vejbod og det var en fantastisk oplevelse. Det er nok her den basale interesse kommer fra.
Markedet
Der findes to konkurrerende hjemmesider og en app. Markedet er derfor utrolig snævert.
En anden god nyhed er, at konkurrenterne halter bagefter på den teknologiske platform. De funktioner, som vi tilbyder, ses ikke tilnærmelsesvist hos konkurrenterne.
Indtil videre, har alle udbydere nogenlunde det samme antal boder. Måden man vinder brugernes popularitet er derfor ved, at have boder der, hvor brugerne er. Muligheden ligger derfor i, at få fat i de helt små boder og dermed vinde på antal. Gør man det, er mulighederne uendelige.
Svagheder/udfordringer
Som nævnt tidligere, så differentiere vi os ikke synderligt på antallet af boder. Det er klart et område, hvor man kan forbedre sig.
Min udfordring har helt klart været, at jeg ikke har haft pengene og ressourcerne til, at udbrede app'en endnu mere. Med de nye ejere, vil det uden tvivl gå stærkt, at indsamle mange flere boder og dermed få mange flere brugere.
Stærke sider
Som jeg nævnte i beskrivelsen af produktet, så slår vi os på de funktionelle kvaliteter, som app'en besidder. MobilePay link, notifikationer, navigation, personlige profiler er blot nogle, af de funktioner vi tilbyder.
Derudover har vi skabt en platform, som har mange aktive brugere. Ét er, at skaffe downloads. Men det vigtigste er, at brugere rent faktisk bruger app'en - og det gør de. I har i øvrigt også mulighed for, i softwaren, at følge med i, hvor mange downloads der er, hvor mange aktive brugere, hvilke sider de anvender, osv. Det er ekstremt brugbart i forbindelse med annoncering.
Hvad angår muligheder, så er der ikke noget der tyder på, at interessen for økologi forsvinder. Der er derfor store muligheder for app'ens eksistens, eftersom interessen for økologi kun vokser.
Strategi
Min strategi har været soleklar fra starten.
Fra dag ét har jeg været fokuseret på, at skabe en platform, som brugerne elsker. Mit fokus har ikke været på, at tjene penge, men først og fremmest at skaffe både boder og brugere. Sidenhen, altså her i foråret, har strategien altså så været, at klargøre app'en til salg. Et salg til købere, som har større kapacitet og mere flair for salg. Nok har jeg samlet 150 boder, men der er endnu flere at finde.
Vision
Som virksomhed er visionen, at blive den største af sin slags i Danmark i indeværende år. Med lige så mange boder som konkurrenterne, men en bedre app og mange kunder, så er dette bestemt realistisk.
Over de næste par år, er målet at etablere sig i Sverige og Tyskland. Begge lande er meget aktive hvad angår vejbodssalg.
Personligt er visionen, at sælge til en køber, som ser fremtidsmuligheder i app'en. Selvom jeg fra starten af foråret har været fokuseret på at sælge, så har jeg stadigvæk brugt over et års hård og intens arbejde. Derfor ønsker jeg naturligvis, at finde den rette køber. En som ser potentialet og som ønsker at gøre app'en til en succes.
Ideel køber
Jeg sælger fordi, at jeg ønsker at prøve noget nyt. Jeg har ikke travlt, hvorfor jeg ikke blot søger det lette salg. Det må gerne gå hurtigt, men jeg sælger ikke for hver en pris. Det er vigtigt for mig, at vedkommet som overtager app’en har visioner og ikke mindst vilje!
Leder du efter et projekt, til røverkøb og et ekstremt stort potentiale, så send en besked. Jeg glæder mig til, at høre fra dig.
Husk på, at du ikke behøver den mindste viden inden for kodning. App'en fungere i en software, som gør det let for dig, både at justere og håndtere app'en, samt følge med i diverse statistikker (antal downloads, aktive brugere, mm).
Opstartshjælp
Som nævnt tidligere, så er jeg villig til, at lade jer fortsætte på min regning, indtil betalingen stopper (Det gør de engang i Januar el. Februar).
Det betyder, at jeg sparre jer for 5.500 i opstarten.
Derudover, så vil jeg naturligvis være til rådighed i opstarten. Det gælder både hvad angår app'en, de sociale medier, osv. Jeg vil naturligvis sætte jer ind i systemerne og siger ikke farvel, før i føler jer helt trygge.
Få hjælp af en virksomhedsmægler