greengoods.dk - Velkørende webshop med fin omsætning - henvender sig til den bæredygtige husholdning
De senere år har danske forbrugere øget efterspørgslen på produkter, som er bæredygtigt produceret under ansvarlige forhold, skånsomme overfor vores sundhed og miljøet, og samtidig slidstærke og langtidsholdbare.
Denne forretning har med stor succes specialiseret sig i netop sådanne produkter til hjemmet og husholdningen.
Men det er ikke blot produkterne i shoppen, som er bæredygtige. Hele forretningen drives efter en række bæredygtige principper - lige fra en række krav til leverandører og fragt af varer, til håndtering af ordrer og bæredygtige emballageformer.
Webshoppen kan med fordel suppleres med deltagelse på nogle af de mange markeder og messer, som hvert år afholdes rundt omkring i landet. Dette kan nemt give omsætningen et boost.
Økonomiske nøgletal
Virksomheden har efter et vanskeligt 2020 fået en flot start på 2021. Omsætningen er i første kvartal er steget med 216 % sammenlignet med samme periode sidste år.
I 2019 havde forretningen en bruttomargen på 36,37 % og en årlig vækst på 151 %
Produktet
Forretningen markedsfører et stærkt udvalg af kvalitetsprodukter til en bæredygtig husholdning og en hverdag uden kemi. Især økologiske og veganske produkter til tøjvask, rengøring og køkkenhold er populære, og sortimentet udvikler sig løbende i takt med at mange nye, spændende produkter kommer på markedet, og udkonkurrer de konventionelle løsninger.
Der er et stort marked for yderligere udvidelse af produktsortimentet og der hjælpes gerne i gang med dette.
Markedsføringskanaler
Kunderne er meget aktive på sociale medier, og shoppen har en profil på både Facebook og Instagram, hvor der kan køres kampagner, og hvor der løbende er samarbejder med influenceres. Desuden har shoppen mere end 1000 modtagere af nyhedsbrevet.
Omkostninger
De faste omkostninger til at drive virksomheden er ud over hosting af Webshop hos Shopify, også spend på Google og Facebook, samt diverse services, som letter håndtering af ordre.
Omkostninger i dag.
Spend (Facebook og Google) kr. 7.000 pr. måned
Webshop kr. 500 pr. måned
Diverse til hjælp automatisering af salg og ordrehåndtering kr. 1.000 pr. måned (herunder Mailchimp, Storebuddy mv.)
Shopsystem
Aktiver
Virksomheden drives i dag fra privat adresse, så der er ingen omkostninger til hverken biler, husleje eller andet. Dette betyder også at virksomheden skal, og nemt kan, flyttes til en anden lokation ved salg.
Virksomhedens historie
Virksomheden startede i 2017, med med en vision om at give danske forbrugere adgang til bæredygtige alternativer i husholdningen, som hverken krævede kompromis med design, kvalitet eller pris.
Desuden ville en webshop, drevet fra privaten, give frihed og fleksibilitet til et familieliv, som på mange måder også ville blive bæredygtigt. Tid skulle ikke længere opgøres i arbejde og fritid - familie og nærvær kom i fokus. At udvikle og drive webshop har derfor været en fantastisk lærerig og givende process, som har give ro og plads til familien samtidig med udviklingen af andre virksomheder, som nu skal have endnu mere plads.
Markedet
Markedet for bæredygtige produkter har aldrig været større end det er i dag. Forretningens kundegruppe er derfor også enormt bred og rummer både mænd og kvinder (og alt derimellem) i en aldersgruppe fra 18-80 år.
Stadig flere danskere prioriterer bæredygtighed over pris, og er dermed villige til at betale en anelse mere for en klima venlig version af deres forbrugsvarer.
Forretningen har, i flere tilfælde, solgt et stort antal produkter, bl.a. madkasser og drikkeflasker til virksomheder, som har brugt produkterne som firmagaver eller medarbejdergaver.
Mange af de produkter som shoppen startede ud med, kan nu købes i større supermarkedskæder. Derfor gælder det om at holde sig orienteret og hele tiden være et skridt foran. Men der findes heldigvis tusinder af små virksomheder, som konstant udvikler nye og spænende produkter, som har stort potentiale i dette marked. Derfor er der også løbende små start-ups, som tager kontakt til webshoppen med ønske om at præsentere deres produkter med henblik på samarbejdsaftaler.
Svagheder/udfordringer
Der dukker mange små forretninger op med speciale i bæredygtige og økologiske produkter til hjemmet.
Men min oplevelser er, at markedet vokser hurtigere end der kommer konkurrenter til, og at der bestemt er efterspørgsel nok til at udvikle sig i markedet.
Hvis virksomheden på sigt fortsat skal vokse med succes bør køber overveje at udvide antallet af varenumre. Et bredt varesortiment øger salget i et bæredygtigt "non-food supermarked'' som dette.
Stærke sider
Virksomheden har et etableret navn i markedet og et ry som en god og troværdig virksomhed.
Der er stor kundetilfredshed, hvilket især ses ved mange tilbagevendende kunder, som handler i shoppen flere gange om året.
Strategi
Virksomheden har indtil nu udelukkende fokuseret på forbrugsvarer til husholdningen.
Men den stigende efterspørgsel på bæredygtige produkter til personlig pleje, beklædning, brugskunst, legetøj til børn og kæledyr, giver mange muligheder for at udvikle forretningen yderligere.
Der er i dag ikke søgt om tilladelse til fødevarehåndtering. Men det er naturligvis også en mulig vej at gå under samme brand.
Ideel køber
Den rette køber er en som har tid til at engagere sig mere i forretningen end jeg har. Shoppen drives i dag sideløbende med anden virksomhed, som er den primære beskæftigelse. Derfor bliver der slet ikke lagt de timer i forretningen, der burde. Det kan sagtens lade sig gøre at drive forretningen sideløbende med andet (deltids)arbejde, men vil man for alvor ud og tage markedsandele og skabe en stor forretning kræver det lidt mere.
Opstartshjælp
En køber tilbydes den hjælp, der er nødvendig for at kunne komme rigtigt og godt fra start, og jeg står selvfølgelig til rådighed efterfølgende også.
Jeg forventer at vi sammen bruger tid på at gennemgå systemer, leverandøraftaler, markedsføringkanaler m.m., så du er helt tryg ved at drive forretningen videre. Og indtil du er helt klar til at tage over, driver jeg fortsat forretningen med samme engagement som hidtil.
Få hjælp af en virksomhedsmægler