nordiskeshop.dk - Veletableret plakat-brand med online shop og 70+ forhandlere.
Plakat-brand med egen produktion, B2C salg via egen webshop og B2B salg til +70 forhandlere, primært i Jylland.
Virksomheden har været overskudsgivende fra starten, og beskæftiger pt. 2 fuldtidsansatte og 4 deltidsansatte.
Siden opstarten i 2016 er der omsat for +7,5 mio. kr., og vi har gjort klar til ekspansion til udlandet, med Tyskland og Sverige som de første lande. Vores koncept har bevist sit værd i Danmark, og vi har skabt os et godt navn blandt forhandlerne og i pressen, som har omtalt os ad flere omgange.
Økonomiske nøgletal
Siden opstarten af virksomheden er der omsat for +7,5 mio. kr.
I regnskabsåret 2018/2019 er der omsat for 1,6 mio.
Produktet
Vi producere by plakater af Danske byer og områder, og har tilknyttet en freelance designer som illustrere elementerne, hvorefter vi sætter det hele sammen internt. Efterfølgende printes, skæres og pakkes plakaterne i egen produktion.
Dette setup gør det muligt at tilbyde mange forskellige plakater, men at de kun bliver printet når der kommer ordre på bestemte plakater. Hermed undgås stort varelager. Vi har i øjeblikket primært byer fra Jylland, så der ligger store muligheder for at bygge videre på konceptet indenfor danske grænser, og endnu større muligheder udenfor danske grænser.
Markedsføringskanaler
Vi markedsfører os primært via sociale medier, nyhedsbreve, SEO, Google Ads og Google Shopping. Derudover deltager vi på relevante messer og har kontakt til pressen.
Omkostninger
Virksomhedens omkostninger omfatter online markedsføring, webshop system, løn og husleje.
Shopsystem
Aktiver
Aktiverne omfatter produktionslokaler med 2 printere, skæreborde, computer og varelager med rammer og papir.
Virksomhedens historie
Virksomheden blev etableret i 2016 med et ønske om at illustrere Danmarks smukkeste byer og områder. Størrelsen af byerne var ikke relevant på daværende tidspunkt, da vi netop ønskede at få alle de smukke steder med på vores plakater.
Derfor startede det hele i Nordjylland, hvor de første mindre byer blev illustreret. Her opdager vi hurtigst at der er efterspørgsel og ikke eksisterende konkurrence når det kommer til mindre danske byer. Vi får hurtigt relationer til lokalområdet og forhandlere i de mindre byer som tager godt imod vores værker. Dette har udviklet sig over de seneste år og vi har dækket en stor del af Jylland.
Nu bevæger vi os mod Fyn og Sjælland og kigger samtidig mod udlandet, hvor vi allerede har de føste tyske byer klar til lancering.
Markedet
Markedet er konkurrencepræget, og der er kommet mange danske plakat brands. Vi mener dog, at vi har positioneret os unikt, opbygget et brand og gode relationer til vores kunder og forhandlere som er meget modtagelige overfor vores ideer og forslag. Dette gør de muligt at tilføje nye produkter hos disse forhandlere. Vi tilbyder også rammer til plakaterne, og dette har bidraget meget positivt til vores omsætning.
Udover det danske marked, ser vi kæmpe potentiale i udlandet, især Tyskland med sine +82 mio indbyggere byder op til en spændende rejse. Derudover er vores city cards perfekte som souvenirs i f.eks. lufthavne og andre turistattraktioner, hvor der kommer mange mennesker igennem.
Svagheder/udfordringer
Nuværende ejere brænder for opstart af virksomheder, og med virksomhedens udvikling og status mener vi at det er det rigtige tidspunkt for, at andre profiler, som kan tage produktet og konceptet til det næste niveau og til udlandet, tager over.
Stærke sider
Danmark er stadig et marked hvor der er muligheder for at videreføre konceptet med solid omsætning og indtjening til følge, men de helt store muligheder ligger helt klart i udlandet. Taget i betragning at hele værdikæden er inhouse, og med de prispunkter som produkterne forhandles til er der ingen tvivl om at der er tale om solide marginer både B2B og B2C.
Strategi
Vi foreslår at den lagte strategi eksekveres i større markeder end Danmark. Mindre tyske byer har langt flere indbyggere end mange "større" danske byer, og her ses et meget stort potentiale hvis, den strategi der er blevet eksekveret i Danmark, overføres til eksempelvis det tyske marked.
Vision
Visionen er at være blandt de største spillere når det kommer til by plakater og citycards. Dette opnås ved at komme bredt ud via markedsføringsindsatser (online og offline), have bred kollektion af lande, byer og områder, og samtidig bevare god kontakt til forhandlerne og pressen. Det ultimative resultat vil være at skabe opmærksomhed og blive en attraktiv opkøbscase for en større spiller, som f.eks. Hallmark.
Ideel køber
Den ideelle køber har mod og evner til at tage virksomheden internationalt. Måske er køberen allerede indenfor branchen, og har den rette netværk til at eksekvere den lagte strategi.
Opstartshjælp
Vi tilbyder naturligvis opstartshjælp indtil vi er sikre på at alt er overdraget, og kører optimalt - nærmere kan aftales.
Få hjælp af en virksomhedsmægler