Dropshipping inden for legetøj og sportsudstyr. 2,5 mio omsætning og 65% organisk trafik
Webshoppen beskæftigtiger sig med legetøj, sportsudstyr og generelt alt til børn og børneværelset og omsatte i 2018 for 2,5 mio kr. Oprindelig startet i 2007 og kører i dag 100% via dropshipping med danske leverandører, der leverer fra dag til dag. Med dropshipping skal du udelukkende bekymre dig om salg og markedsføring, da lageret ligger hos leverandørerne. Eventuelle returneringer og reklamationer håndteres ligeledes via leverandørerne. Hele 65% af trafikken kommer via organiske resultater, hvilket skyldes mange flotte placeringer på søgeord med stor volumen. Eksempelvis fodboldmål, trampolin, løbecykel, løbehjul og børnesenge.
Regnskab
Hent regnskab2018 | Hent regnskab2017 | Hent regnskab2016 | |
---|---|---|---|
Omsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 222,886 DKK | 100,259 DKK | 32,721 DKK |
Resultat før skat | 222,886 DKK | 100,259 DKK | 33,459 DKK |
Årets resultat | 173,642 DKK | 50,074 DKK | -17,545 DKK |
Egenkapital | 146,469 DKK | -27,173 DKK | -77,247 DKK |
Balance | 303,373 DKK | 79,908 DKK | 143,210 DKK |
Afkastningsgrad
Soliditetsgrad
Likviditetsgrad
Økonomiske nøgletal
Fra 2015 til 2018 oplevede virksomheden følgende fremgang:
Besøgende: +107%
Organisk traffik: +135%
Konverteringsrate: +21%
Transaktioner: +150%
Salg: +142%
I første halvdel af 2019 er salget steget med 20% år til år.
Væsentlige tal fra de seneste 12 måneder (1. juli 2018-30 juni 2019):
Sessions: 245.000
Konverteringsrate: 1,42%
Transaktioner: 3472
Omsætning (inkl moms): 3.134.000
Gennemsnitlig ordreværdi: 902 kr.
Julen 2018 var lavere end forventet pga problemer med et tidligere SEO bureau og Google Shopping. Dette er løst og forventes at øge salget med ca 100.000 kr. i 2019 i december alene.
Dækningsbidrag (2018): 550.000
Bruttoresultat (2018): 223.000
Dækningsgrad (2018): 22,5%
I starten af 2019 blev der implementeret en væsentlig forbedring af priserne således at den gennemsnitlige avance vil blive forbedret for specielt billigere varer. Dette forventes at have en stor effekt på dækningsgraden og derved bruttoresultatet i indeværende år. Dertil er der lavet en fast aftale med en af de største leverandører omkring forbedrede priser i tilfælde af opfyldelse af specifikke målsætninger, hvilket klart forventes vil blive indfriet.
Fokus i virksomheden har hele tiden været vækst frem for årligt overskud, og derfor er profitten altid blevet reinvesteret i virksomheden igen. Den store gennemgang af webshoppen i 2. halvår af 2018 og start 2019 er derfor ikke en tilbagevende omkostning. I de seneste 5 måneder er der fx brugt 19usd på udviklerhjælp, da alt er up and running og kører som det skal. Renser man resultatet for udvikler og de høje SEO investeringer, som man også selv kan lave, ville bruttoresultatet i 2018 have været ca. 375.000 kr med klar pil op.
Produktet
Sortimentet består af mere end 8.000 varer fra 8 leverandører, hvor 95%+ køres fuldt automatisk, og de resterende 5% kræver minimal vedligeholdelse. Der foretages dagligt import via feeds, der importerer nye varer inkl beskrivelse, deaktiverer udgåede varer samt justerer alle øvrige eksistererende varer for bl.a. prisændringer og lagerbeholdninger. Alt er bygget op, så det kan håndteres af én person og kan nemt drives fra et hjemmekontor eller kontorfællesskab. I de seneste 4 år under den nuværende ledelde er virksomheden blevet drevet fra udlandet uden dette har givet anledning til problemer. Herunder også under længere rejser i flere måneder af gangen. Der er derfor en meget høj grad af fleksibilitet.
Den daglige arbejdsindsats kan være alt fra 1-8 timer alt efter hvor meget arbejde, man ønsker at lægge i det. Selve varetagelse af ordrer, kundehåndtering mm er dog begrænset til højst et par timers effektivt arbejde om dagen, men selvfølgelig mere i højsæson hvilket specielt er omkring jul og i foråret. Virksomheden kan køres som fuldtidsbeskæftigelse eller ved siden af andet arbejde.
Webshoppen er programmeret i Magento, som er lederen inden for ecommerce, hvilket gør det nemt og enkelt at implementere nye ændringer. Hvis det ønskes, kan der medfølge kontakt til ekstrem dyglig og pålidelig udvikler.
Markedsføringskanaler
Trafikkilder:
Organtisk trafik: 64%
Betalt trafik: 16%
Affiliates: 11%
Øvrige: 9%
ca 25% returning visitors.
Betalt trafik omfatter Google Shopping, Kelkoo og Pricerunner. Der benyttes i dag ikke Adwords, hvilket er en stor ekstra mulighed for at øge trafikken i fremtiden. Bemærk den høje andel af organisk trafik, hvilket er den klart mest profitable.
Omkostninger
De eneste faste udgifter, der er forbundet med virksomheden foruden salgsfremmende som Google shopping og affiliates er følgende:
Telefon
Hosting
Revision
Dinero
Indløsere
Gebyrer
Clerk
E-mærket
Alt efter hvilken strategi der vælges kan sekskabet derfor være ekstrem lønsom og give gode årlige overskud. Risikoen er meget minimal, da størstedelen af omkostningerne er resultatsorienteret, hvor strategien har været udelukkende at investere i ekstremt rentabel markedsføring. Fx køres Google Shopping med en ROAS på 10, hvilket er nærmest uhørt i branchen. Se mere under muligheder.
Shopsystem
Virksomhedens historie
Virksomheden blev overtaget for 4 år siden og har oplevet en kæmpe forandring siden da. Al indtægt er blevet reinvesteret i yderligere vækst og optimering. Der kan blandt andet nævnes følgende:
1. Helt nyt responsivt design på hjemmesiden samt implementering af HTTPS.
2. Optimering af automatiske processor for at mindske det daglige arbejde.
3. Ny mærkeside
4. Gennemgribende gennemgang af hele webshoppen med henblik på SEO. Title tags på samtlige kategorier, teknisk gennemgang og en stor løbende investering i linkbuilding hos en af de mest anerkendte SEO folk i Danmark.
5. Stort tekstarbejde på alle væsenlige kategorier og sider.
6. Stort arbejde i udvidelse i antallet af leverandører og optimering af de eksisterende.
2018 var generelt præget af problemer med vores Magento hosting, der ikke var hverken stabil eller hurtig nok. Der blev investeret væsentlige summer i hastighedsoptimering af sitet og forbedring af koden samt optimering af Magento versionen. Samtidig blev hostingudbyderen udskiftet og shoppen kører i dag på en super god dedikeret server, hvor der på intet tidspunkt har været problemer. Loadtiden er mere end halveret og siden loader rigtig flot.
Markedet
Markedet udgør Ca. 1.000.000 børn i Danmark som er under 15 år.
Hver familie bruger i snit ca. 11.000 kr. til legetøj og tøj om året pr. barn.
Det samlede marked i Danmark for børnefamilier til legetøj og børnetøj er på 11,1, mia. kr.
Den typiske målgruppe for only4kids.dk er børnefamilier hvor forældrene er i alderen 20-45 år.
Fælles for denne målgruppe er følgende:
- Gode til at bruge nettet til at søge og shoppe rundt.
- Bruger typisk Google til at søge efter information
- Er travle familier, hvor tid er en mangelvare.
- For en typisk familie er det meget tidskrævende og besværligt at få foretaget indkøb, når børnene skal med på indkøb.
- Budgettet er stramt
- En typisk børnefamilie har i deres vennekreds også en del venner som har børn i samme alder gode/dårlige erfaringer udveksles her ofte. Derudover er deri de første år mødegrupper.
Når først en børnefamilie har købt varer til deres børn, kan der opsættes kampagnes til at markedsføre sig mod disse fremover, da der kan tegnes et meget præcist billedet af hvad familien skal købe til deres barn de næste 10 år og hvornår familien skal købe disse produkter. Hermed kan man målrette sin email markedsføring konkret til den pågældende familie.
Sekundære målgrupper er særligt bedsteforældre og dernæst onkler, tanter og lignende.
Markedet i Norge er på ca samme størrelse som Danmark, mens det anslås at være 3 gange så stort i Sverige.
Legetøjsbutikker som BR, Toys R Us og lignende har haft det meget svært i de seneste år og det skyldes primært trenden som siger at folk ønsker at købe ind online frem for i fysiske butikker. De ønsker specifikt at købe via deres smart phones og netop derfor er webshoppen optimeret med dette for øje.
Strategi
Den nærmeste fremtid ser rigtig lys ud. Black Friday og Julen forventes at opleve store stigninger i forhold til 2018 og december måned er altid en ekstrem profitabel måned.
Køb til lager:
Virksomheden er i dag nået et punkt, hvor det vil være hensigtsmæssigt at begynde at købe varer til lager for at optimere forretningen og tage det næste skridt. Vi har detaljerede oversigter i excel over alle ordrer de seneste år, så man vil kunne optimere købsbeslutningerne og starte med de mest solgte varer. Alle leverandørerne tilbyder foruden dropshipping også køb til lager, hvor der i langt de fleste tilfælde vil være tale om betydelige besparelser. Allerede fra dag 1, vil man være i stand til at øge profitabiliteten ved dette. Derudover vil det give nye muligheder, som ikke eksisterer i dag. Selskabet er i dag 100% dropshipping, hvilket betyder at det er afskåret fra nogle leverandører, som ikke ønsker at bruge dropshipping. En oplagt mulighed er derfor at øge sortimentet i de bedst sælgende kategorier og sende fra eget lager.
Hvis man ikke ønsker selv at stå for lageret, er en oplagt mulighed at tilknytte et eksternt lager til at håndtere dette. De indledende planer for dette skridt, har allerede været drøftet i virksomheden og er på tegnebrættet i år 2020. Se mere under grunde til salg.
Køb direkte fra Kina er også en oplagt mulighed. Mange af de nuværende leverandører køber direkte derfra og nogle tilbyder endda, at man kan benytte deres netværk, hvis man ønsker fx at få en hel container hjem. Dette vil igen have en stor effekt på profitabiliteten.
Da marginalerne på køb til lager er væsentlig højere end dropshipping, vil det også give mange andre muligheder. Google Shopping kører i dag med et ROAS krav på 10. Dette vil kunne mindskes, så man får en meget større mængde trafik ind, og man vil kunne gøre langt mere brug af Adwords og facebook markedsføring. Det er dog ikke udelukkende betinget af køb til lager, men vil blot forstærke effekten. Facebook retargeting er fx blevet implementet i sommers.
Nyhedsbreve:
En af de helt åbenlyse muligheder, som ikke benyttes i dag er nyhedsbreve. Som medejer i en anden virksomhed i branchen ved vi, at de er ekstremt profitable og ligetil. De benyttes dog slet ikke i dag og vil derfor kunne give en effekt med det samme. Via Clerk vil det tilmed være muligt (uden ekstra omkostninger) at lave individuel markedsføring ud fra købs- og besøgshistorik.
Facebook:
Virksomheden har en fin facebook side, men den benyttes slet ikke. Det er helt oplagt at bruge denne mere og skabe bedre interaktion med brugerne, som vi igen har set virker ufattelig godt i branchen.
For både nyhedsbreve og facebook gælder det om at skabe større loyalitet hos kunder og sikre endnu flere genkøb.
Salg til udlandet:
I dag sendes der næsten udelukkende til Danmark (99,9%), da det er de færreste af leverandørerne der tilbyder at sende til udlandet. Der er dog løbende efterspørgsel fra især følgende lande: Sverige, Norge, Grønland. .se og .co.uk domæner følger med i handlen og vil være spændende muligheder i fremtiden.
Køb af medejerskab:
Det vil være muligt at tilkøbe førnævnte medejerskab i en anden virksomhed i branchen, som primært sælger til et yngre segment. Ejerskabet kan give ekstra muligheder så som fælles indkøb af større varepartier eller gensalg af hinandens varer.
Assistancehjælp:
Alt efter hvad ambitionsniveauet er, kan virksomheden køres i fritiden ved siden af andet arbejde eller som fuldtidsarbejde. Hvis man ønsker hjælp til den daglige drift, vil det være oplagt med en studentermedarbejder til at betjene kunder og ordrer i et par timer om dagen.
Ideel køber
Den ideelle køber er en person med et brændende ønske om at blive selvstændig og køre en forretning videre, der allerede fungerer på et højt niveau og oplever fremgang. Du brænder gerne for online markedsføring eller har et ønske om at dygtiggøre dig inden for dette.
Du får her en oplagt mulighed, da virksomheden kan drives ved siden af andet job/andre projekter eller som fuldtidsbeskæftigelse.
Du har muligvis andre projekter i gang samtidig og dette vil passe godt ind i din porteføje.
Opstartshjælp
Der ydes to ugers gratis hjælp via Skype og mail til at sætte en ny køber ind i sagerne. Da det er meget vigtigt for sælger at give virksomheden godt videre, vil der også kunne laves en aftale om længere tids samarbejde, hvor der også kan sparres omkring fremtidige muligheder. Fx har sælger adgang til en masse kontakter til mulige fremtidige leverandører og gode ideer til fremtidig vækst og fokusområder.
Få hjælp af en virksomhedsmægler