utopiaclothing.dk // Succesfuld fashion webshop med tæt på 6 millioner i omsætning, knap 700.000 årlige unikke besøgende
Webshoppen blev stiftet i slutningen af 2012, som en lille hobby ved siden af et fuldtidsjob. Det lykkedes at finde et lille niche på det danske fashion marked og projektet blev en kæmpe succes på rekordtid. Allerede det første år blev der omsat for 3 millioner. Omsætningen er gradvist steget siden det og 2018 nåede den op på lige knap 6 millioner.
Konceptet består af et kæmpe stort online univers, med over 140.000 følgere sammenlagt på SoMe. I gennemsnittet er der hver måned omkring 55-65.000 besøgende og 1500-2000 ordrer. Webshoppen har utrolig mange tilbagevendende kunder, og deciderede loyale fans der har været med hele vejen igennem.
I øjeblikket henvender webshoppen sig til det danske marked, og de sidste 2-3 år har der været en enorm interesse fra udlandet, og specielt resten af Norden. Hjemmesiden er sat op og klar til at kunne tage imod svenske kunder, og med minimum arbejde og indsats kan konceptet udbygges, og omsætning og følger-tal udvides markant.
Brandet er efter 7 år i branchen meget solid og veletableret, og ret velkendt i hele Danmark. Webshoppen har et rigtig godt og positivt ry. Den har prioriteret fantastisk service hvilket har resulteret i en Trustpilot score på 4.8/5. Webshoppen har enorm hurtig behandlingstid på både ordrer og returvarer - udvalget er ret så unikt og fremgangsmåden ud ad til er altid loyal og ærlig! Webshoppen kan prale af en af de laveste returvarerprocenter i branchen.
Økonomiske nøgletal
Omsætning 2017: 5.790.849 (ex. moms)
Bruttofortjeneste: 873.409
Resultat: 562.896
Antal ordrer: 18.901
Returvarer: 9,4%
Antal besøgende på hjemmesiden: 659.786
Omsætning 2018: 5.813.994 kr (ex.moms)
Bruttofortjeneste: 1.192.557
Resultat: 350.613
Antal ordrer: 19.241
Returvarer: 8,7%
Antal besøgende på hjemmesiden: 684.873
I 2019 er de blevet skåret ned på en del udgifter, og efter bogføring for det første halve år lød resultatet på 320.834.
Forventet resultat for hele året lyder på omkring 500.000.
Der er de sidste par år blevet investeret en del i finpudsning af koncept, forbedring af hjemmeside, og promovering af den sociale media.
** Jeg er åben for forhandling af pris - også i forhold til nuværende lagerbeholdning **
Produktet
Webshoppen sælger high fashion modetøj, sko og tilbehør til kvinder. Den primære målgruppe er kvinder i alderen 18-50 år. Der er adgang til over 100 forskellige udenlandske leverandører, via internettet. Det vil sige; det er ikke nødvendigt at rejse for at tage på indkøb, selvom det selvfølgelig også er en mulighed.
De brands der bliver solgt er ikke store og kendte mærker, så konkurrencen på det område er minimal. Webshoppen er stort set den eneste webshop - eller en af meget meget få - som sælger det tøj den sælger, og det giver mulighed for en fri prissætning og høj avance.
Strategien har været at tilbyde et unikt tøj i et prisniveau hvor alle kan være med.
Der er indgået partnerskab med én særlig udvalgt leverandør hvorigennem der også er adgang til en fabrik. Det betyder at der er mulighed for, i samarbejde med denne leverandør, at udvikle eget design og brand, og dermed eneret på disse varer. Det har webshoppen haft særligt fokus på, med godt resultat.
Der er mulighed for adgang til en dygtig ekstern IT-mand som har arbejdet tæt med webshoppen de sidste 3 år. Han har udviklet og lanceret den nyeste udgave af webshoppen, og rådgivet og hjulpet med udvikling af strategien ift. annoncering på SoMe, samt opsætning af nyhedsbreve. Han kender butikken, kunderne og konceptet ud og ind, og kan bistå en ny ejer i det fortsatte arbejde.
Kommer køber fra Københavnsområdet, kan der ligeledes også være mulighed for at bibeholde de fantastisk smukke modeller, som begge to, med sin udstråling, selvtillid og x-factor, har en kæmpe stor andel i firmaets unikke udtryk.
Markedsføringskanaler
Vores primære markedsførings kanal er uden tvivl det sociale medie:
* En facebook side med over 115.000 følgere - hvor vi dagligt benytter os både af feed og story
* En instagram konto med 18.500 følgere - hvor vi dagligt benytter os både af feed og story
* Snapchat konto med ca. 5000 følgere
* E-mail marketing platform, hvor vi har over 8000 modtagere af vores 3 ugentlige nyhedsbreve
* Vi har også haft en stor success i at samarbejde med diverse bloggere og influencers, og bliver ugentligt kontaktet af interesserede - både i Danmark, men også udenfor landegrænserne
Webshoppen har endnu ikke benyttet sig af Google Ads og/eller SEO, og her er der kæmpe potentiale for endnu større eksponering.
Shopsystem
Virksomhedens historie
Modeverden er virkelig et vanvittigt spændende fænomen - og specielt i de her tider, med tilkomst af det sociale medie, så er mulighederne endeløse og kun din kreativitet sætter grænser.
Hele verden er hele tiden et lille klik væk, der er efterhånden så mange måder at blive set og hørt på. En webshop holder aldrig lukket - og dit produkt er altid tilgængeligt, uanset hvad du foretager dig.
Jeg har, de sidste 8 år, lagt hele min sjæl, og oceaner af tid i dette projekt. Jeg brugte over et år på at lede efter gode leverandører, oprette kontakt, undersøge markedet og interesse, inden jeg officielt kastede mig ud i det og gik “live”.
Jeg skal være ærlig at sige, at projektet tog fusen på mig og jeg var slet ikke forberedt på det som skulle komme! Jeg var ikke forberedt på de vanvittige modtagelser og den rivende medgang min lille virksomhed fik:
Min lille hobby-plan som bare skulle generere lidt lommepenge ved siden af mit fuldtidsarbejde, travle familieliv og andre interesser, blev til en million virksomhed det første år - og den havde jeg bestemt ikke set komme.
Jeg er stolt, utrolig stolt og taknemmelig, for den super flotte succes den har opnået, den positive omtale og de solide rødder den har nået at plante, på så kort en tid.
Jeg har desværre overhalet mig selv og er nu løbet helt tør for energi. Det har været en vanvittig spændende, men krævende omgang og jeg har tilsidesat nogle vigtige ting i mit liv i processen.
Denne virksomhed har simpelthen så stort et potentiale, med alle de muligheder der findes. Lidt markedsføring i de nordiske lande og/eller design og produktion af egen kollektion, og konceptet kan vokse sig kæmpe.
Alle børnesygdomme og begynderfejl er oversået - hele kernen er blevet bygget - nu mangler der bare en ny ildsjæl med blod på tanden, til at overtage og fortsætte denne rejse.
Få hjælp af en virksomhedsmægler