Ideabuild: CamperVan til Nordkapp
Forestil dig at kunne betale for der hvor du bor, en lille kolonihave og fester med gode venner, ved at sende folk til Nordkapp for at opleve nordlys
og selv tage afsted en gang i mellem
og så bare leve af lige præcis den ene ting
Er du vild med at være noget for andre? Har du brug for at nogen er noget for dig?
Så er her et ideabuild...
Det næste ryk på dette ideabuild starter med 48 timer på uret med en videosamtale med guidance for gode folk et sted ude i virkeligheden, hvor vi skal lege os til den første kunde.
Og så betaler du, hvis det er det rigtige for dig efter det.
Økonomiske nøgletal
Dækningsgrad er nærmest 100.
Det hele er løn i din enkeltmandsbiks pånær lidt til smoothie og det hjemmebagte brød. Det skal du kunne komme med ud af din løn.
Ingen faste udgifter.
Produktet
Vi skal sælge ture til Nordkap i en CamperVan.
Hver gang nogen booker en tur, så bidrager de til rent drikkevand til mennesker verden over.
Sådan kommer turene til at foregå:
I campervanen er et lille køkken, som vi har fyldt med ingredienser til at lave en sund smoothie hver dag, til de der har booket turen. I airfryeren står der et hjemmebagt varmt brød, når de får nøglerne til bilen overrakt og sendes afsted med et smil.
De har booket via Airbnb eller direkte til dig.
Du får:
- Gode venner der støtter dig i din Airbnb forretning
- 'Nordkapp i campervan' invitationen, der er designbar
- et medlemskab i B1G1, der står for organiseringen af rent drikkevand til mennesker verden over. Er betalt til 3228 kr. om året.
- En mulighed for at give en ven en chance for at arrangere en tur til Nordkapp og tjene en skilling. F.eks. ved siden af kontanthjælpen.
- En canva konto til at lave flere invitationer. Er betalt til 800 kr. om året.
- Leg 'skaf første kunde' de første 48 timer. Det bliver sjov.
- en airbnb listing, der er klar til at modtage bookinger
- en allerede iværksat 30 dages promovering af airbnb listingen i Tyskland - der tager vi ned som noget af det første (Betalt $152 for promoen)
- flere mulige samarbejdspartnere som underleverandør
- Email marketing system inkluderet og betalt for good (Anden kunde betaler 95.000 om året)
Markedsføringskanaler
Via airbnbs kan kunder finde turen til Nordkapp af sig selv, når der søges efter det.
Der er købt en 30 dages kampagne, der er iværksat for at øge synligheden i Tyskland, som vi skal arbejde os ind i.
Vi skal lege 'skaf første kunde' på de første 48 timer. Forestil dig at vi går hen til fremmede og siger hej. Den slags skal til. Og det er sjovt - selv når vi ikke har tjent til aftensmaden.
Som en del af communitiet bliver der stillet et email marketing system til rådighed, hvor vi i fællesskab bruger en fælles kundeliste til vores ideabuilds - og ikke mindst til at invitere hinanden til open house fester 4 gange om året.
Omkostninger
Ingen faste udgifter.
Variable omkostninger til smoothie ingredienser og friskbagt brød. Dem skal vi aftale som en del af legen.
Virksomhedens historie
Det startede med en drøm om en campervan. En airbnb listing blev sat op med hjælp fra gode venner.
Så fik en god ven lavet en lækker invitation. Det er templaten som du kan se på annoncen.
Denne ideabuild er lavet i et fællesskab, der påvirkede processen til at skabe butikken som den er.
Og nu kan du tage den videre med samme fællesskab i ryggen.
Markedet
Airbnb har 150m brugere verden over. 4 millioner hoster på airbnb.
$356.2m i RV & Camper Van udlejning på det amerikanske marked i 2022
2.1% i vækst på RV & Camper Van udlejning på det amerikanske marked i 2022
Det amerikanske marked er godt til at danne et billede med. Vi fokuserer på det danske og tyske marked først.
Svagheder/udfordringer
Der er ingen kunder. Det er svagheden som dette idea builds næste fase er drevet af.
Her skal vi på eventyr sammen for at først finde den første kunde og det skal være vores intention på de første 48 timer, for at løse den åbenløse udfordring. Velocity to $1 kalder en smart amerikaner det.
Vi arbejder med airbnb som er den største og det kan noget, men ikke alt. Det gør os sårbare på forretningsdelen. Airbnbs politikker og landepolitik diktere butikken i nogen grad. Der laves love mod Airbnb og for Airbnb. Det gør os sårbare ift pludselig ændringer i lovgrundlaget, når vi ikke er kreative nok.
Oven over det sidder konglomorater og kapitalfonde samt geopolitiske interesser, der ikke er irrelevante overhovedet at tænke på, når vi arbejder med en international markedsplads, der rører ved noget så essentielt som hvordan vi bor og lever. Ligesom vi gør. Lidt :)
Stærke sider
Mega lækkert designet materiale.
Samarbejdet med Airbnb er nok en svaghed, men det er også der hvor kunder er.
I modsætning til andre, der starter en butik op, så har du her, det jeg selv vil savne - og har savnet - i alle de ting jeg har startet og ikke gjort færdig.
Der er mennesker i et fællesskab og du indviteres ind.
Vi starter med 48 timer, hvor vi SKAL finde den første kunde.
Derefter comitter vi til idéen og du får nøglerne til butikken.
Vi hiver tid ud til dig og opstarten af det, der bliver din butik. Det har vi gjort før det her ideabuild og i ideabuilds før det, og før det. Vi hiver igen tid ud til de 48 timer med dig. Det skal du tage seriøst. Det gør vi nemlig. Og det er den stærkeste side i den her butik.
For vi er mennesker som dig. Med behov for at være noget for andre, have det sjovt, bidrage, grave huller i jorden og tage på ture til Nordkapp, hvis du kan overbevise os :)
Strategi
Hvor er kunderne? Der lægger vi tilbuddet! Det er den overordnede strategi for promovering af et ideabuild.
Strategien er at vise tilbuddet til folk, der søger efter rejser til Nordkapp på Airbnb.
Og så leger vi i virkeligheden et sted hvor kunder er. Simpelthen ved at snakke med mennesker face to face på gade, stræder, festivaler, fodboldkampe eller hvor de nu lige er. Og det er sjovt at være. Det er svært at gøre sjovt men er umagen værd for at få butikken til at lykkes og have oplevelser samtidig.
Vision
Den finder vi sammen, for det skal du være med til.
Visionen tilpasses og formes efter dig og hvad du gerne vil i dit liv. Ellers giver det ingen mening.
Vi tror på at leve det simple liv.
Et hjem, en van der tjener en skilling, måske en kolonihave, men i hvert fald altid 4 fester med gode mennesker hvert år, der støtter dig i at gøre folk glade med din Airbnb butik.
Ideel køber
En ideel køber er en med uforløst potentiale, der mangler et fællesskab til at lykkes, som du skal være villig til at lære, forstå og lære fra dig i.
Opstartshjælp
Der står over det hele, hvad hjælpen består af. Det er ikke opstart. Det er for altid for dette ideabuild.
Vi skal sludre. Vi skal forhandle. Vi skal finde ud af, hvad du skal have for at få succes. Og hvad du kommer med. Og hvad du IKKE skal komme med.
Det vi egentligt skal finde ud af er hvordan du er selvstændig med et mandat.
Vi starter med 48 timer, hvor vi SKAL finde den første kunde, hvor vi arbejder med det vi har, hvor vi er.
Så tager vi en måned med fokus på det der virker + det der er sat i gang med kampagnen i Tyskland.
Og så varer det ikke længe før den næste open party i fællesskabet - det er ligeså vigtigt.
Få hjælp af en virksomhedsmægler