Søger seriøs og pengestærk partner (50/50) til ny sports app
Netflix og Viaplay har givet os muligheden for, at se film og serier, når og hvor vi vil - Det samme vil den danske app Sporto nu gøre med sport.
Personligt ser jeg Sporto App som det kort du får udleveret i indgangen til en forlystelsespark - bare med sportsbegivenheder i stedet for karusseller. Vi har lavet en platform for alle sportselskere, som nu kan deltage i og oprette lokale sportsbegivenheder. Sporto viser dig nemlig hvor i nærheden, andre brugere er klar på, at spille, løbe, træne, cykle (og meget mere) med dig.
Økonomiske nøgletal
Som angivet i produktbeskrivelsen, så er der qua det lave antal af brugere, endnu ikke opnået nogen omsætning.
Det er først muligt at sælge reklamer, når der er brugere i app'en.
Produktet
App'en drives af brugerne, forstået på den måde at det er brugerne der laver indholdet via. deres interaktioner, oprettelse og deltagelse i diverse begivenheder.
Rent praktisk, så består app'en af tre menuer:
- Et kort, hvor brugerne kan tilføje og/eller deltage i sportevents, som andre har tilføjet. Det er ganske simpelt. For at deltage, klikker du simpelthen på en markering nær dig og anmoder om, at deltage. Ham/hende som oprettede markeringen, bestemmer så, om man kan deltage eller ej. For at tilføje en markering selv, klikker man simpelthen på kortet, på den lokation man ønsker begivenheden udført.
- En profil. Brugerne har deres helt egen profil. Her kan de se deres venner i app'en, de kan ændre navn, billede, mm., og så kan de se de sportsgrene de deltager i.
- Virksomhedsside. Her kan lokale sports-arrangører nemlig betale for, at blive vist i din app. Derudover kan du også sælge ganske almindelige reklamer til firmaer og ligge derind. Efterhånden som der kommer brugere på app'en, bliver app'en et oplagt marketing værktøj for de virksomheder, foreninger og organisationer, som har med sport at gøre. Det er også den simple årsag til, at jeg endnu ikke har tjent penge på app'en - jeg har ikke rigtig nogle brugere, ergo er det svært at sælge reklamer. Men med et marketing-boost, som kan tiltrække brugere, så er mulighederne uanede.
Det er langt nemmere, hvis du selv prøver dig frem inde i app'en, end jeg skal forklare det: https://apps.apple.com/us/app/sporto/id1418489329
App'en har endnu sit store gennembrug til gode. Jeg er fuldkommen ærlig og fortæller, at jeg endnu ikke har gjort en markedsføringsorienteret indsats, for at tiltrække brugere. Det skyldes at jeg er alene om app'en, jeg er studerende og derfor har jeg desværre ikke midlerne på nuværende tidspunkt.
Denne nul-omsætning betyder også, at app'en endnu ikke er registreret som i en virksomhed. Der er endnu kun en iOS version, men Android kan bygges.
Derudover har jeg et design klar, som kan give app'en et lille løft. Dette design deler jeg kun med den endelige partner.
Markedsføringskanaler
Som nævnt tidligere, så har jeg ikke brugt én eneste krone på markedsføring. Det eneste værktøj jeg har brugt, er min Facebook-side, hvor jeg har fået min omgangskreds til, at like og dele. Det har resulteret i næsten 174 følgere.
Der er ikke brugt penge på offline markedsføring.
Segmentet ligger mellem 18-40 år, hvorfor de skal fanges på de sociale medier. Med de rette kampagner og et boost i form af mange visninger, så vil app'en uden tvivl kunne se en fremgang i antallet af brugere. Men det er vigtigt, at siden app'en mest af alt virker i takt med brugernes interaktion, så skal brugerne bo i samme by og gerne i samme område, så de lettere kan interagere med hinanden. Det nytter ikke meget, at have 10 brugere rundt omkring i 100 byer. Så er det langt mere effektivt, at have 1000 brugere i samme område.
Omkostninger
Der er én omkostning på 650 kr. til Apple, hvilket er et slags gebyr man betaler én gang om året. Det er et gebyr man betaler for, at have sin app i app store.
Derudover er der omkostninger forbundet med drift af hjemmeside. Det koster årligt ca. 700-1000 kr.
Eftersom jeg ikke har haft pengene til, at udfører de store markedsføringskampagner, så har jeg ikke har omkostninger forbundet hermed. Men det er klart den post, der skal bruges flest penge på.
Aktiver
Vi har ingen fysiske rammer. Det hele er software.
Virksomhedens historie
Ideen har altid eksisteret - lige siden jeg var lille, fandt jeg altid vej til boldbanen. Jeg spillede bold med folk jeg ikke kendte, der hvor jeg nu end var. Det var typisk på ferie i udlandet.
Som stor sportsfanatiker, elsker jeg, at dyrke sport. Det er noget af det bedste der findes. Problemet er bare, at når du dyrker sport i en klub, f.eks. fodbold som jeg, så er du ofte begrænset til, at spille 1-2 gange om ugen, på et specifikt tidspunkt, et bestemt sted. Med Sporto gør vi hele landet til én stor sportsplads.
Målet er ikke, at få folk til, at droppe klub-sport. Det er, at give danskerne en ny måde, at dyrke sport på. Konceptet handler om, at skabe frihed for dig. Vi giver dig kontrollen over dit aktive sportsliv.
Jeg påbegyndte programmeringen i samarbejde med min programmør for godt et år siden. App'en har været good-to-go i et halvt års tid. Nu ejer jeg en app, som jeg desværre ikke har ressourcerne til, at fuldende potentialet med. Men med en partner er det muligt!
Markedet
Der findes ingen andre app's som gør præcis det vi gør. Der findes enkelte andre app, som lader folk dyrke sport sammen, men ikke som her, med et interaktivt kort, hvor folk har deres egen profil, og hvor ejeren på samme måde, kan sælge reklamer.
Svagheder/udfordringer
Min største svaghed har været, at jeg ikke har haft ressourcerne til, at udnytte potentialet.
Derudover, så er det en udfordring, når man ikke har de ressourcer det kræves, at det er nødvendigt for app'en, at få mange brugere på samme tid, i samme område. Det er nemlig på den måde, at indholdet i app'en skabes.
Stærke sider
App'en er bygget på et vanvittigt stærkt koncept. Det er hidtil uset og med den rette eksponering, vil app'en forhåbenligt blive en lige så stor del af danskernes favorit app's som Endomondo er det for løbere.
Selvom antallet af brugere endnu er få, så har vi altså haft nul crashes. Det forventer vi vil fortsætte.
En anden stærk side, set med købers perspektiv er, at app'en er meget brugervenlig, især backenden, hvor du skal indsætte de annoncer, som virksomhederne har betalt for.
Strategi
Havde jeg ressourcerne, ville jeg lave en passende video, som jeg ville bruge penge på at eksponerer. Det er nemt, at fremme et budskab med en video og den er mere like-able end en kedelig tekst. Jeg har selv mange ideer til potentielle marketing stunts, som jeg vil dele med den endelige køber.
Hvad angår væksten i app'en, vil jeg anbefale den kommende køber, at bruge ressourcer på, at eksponerer app'en i ét bestemt område. Start med byer som Svendborg, Nyborg, Middelfart, Kolding, mm. De er ikke for store og ikke for små. Men start med én by ad gangen og få folk i byen til, at bruge den. Som nævnt tidligere, så er det langt mere effektivt, at have 1000 brugere i én by, end 10 brugere i 100 byer.
Efterhånden som der kommer 1000 brugere på, fra f.eks. Kolding, kan man stille og roligt bevæge sig ud til nabobyerne. Undgå, at lave for store spredninger. På den måde, bliver app'en noget man taler om, på tværs af byerne. Med 1000 brugere, kan man også begynde at henvende sig til lokale sports virksomheder, og spørge om de er interesseret i, at annoncere i app'en. Der vil uden tvivl, være nogle interesserede i blandt.
Vision
Min primære vision har været, at skabe et redskab til danskerne, som giver dem endnu større frihed til, at dyrke sport, hvor og hvornår de vil, men også med nye mennesker. Derudover, så har jeg altid drømt om, at denne app skulle på niveau med Endomondo, hvorefter den så skal sælges til Nike, Adidas, mm.
Ideel køber
For at denne app skal lykkedes, så har jeg brug for en ressourcestærk køber, som har penge nok til, at gøre denne app landskendt. Det er naturligvis et plus, hvis du har en forkærlighed for sport.
Få hjælp af en virksomhedsmægler