Partner(e) søges til digital mæglerforretning
Til digitalt mæglerkoncept søges der to partnere der kan og vil indgå i idéudviklingen og fastlæggelse af endelig forretningsplan samt færdigudvikling af både website samt app-løsning.
Selve konceptet er på plads, jeg mangler bare en partner eller to der kunne være interesserede i at gøre op med den klassiske mægler.
Konceptet er i al sin enkelthed en digital mægler med fokus på at gøre det nemt for kunderne at handle boliger i stedet for fokus på at få så mange penge ud af de boligsælgende kunder som muligt.
Jeg sender gerne forretningsplan til interesserede.
Økonomiske nøgletal
Der er per nuværende ikke nogen omsætning, da der ikke endnu er tale om en forretning, men blot et koncept hvortil der søges partnere.
Uddybende samtale og fremsendelse af forventet budget fremvises gerne på eventuelt møde.
Produktet
For konceptet, er kunderne, ligesom ved en klassisk mægler, de boligsælgende.
Der er et ønske om at gøre det nemmere og mere gennemskueligt at sælge sin bolig og dette gøres digitalt via "platformen".
Platformen dækker over website, hvor vi møder kunderne og trækker dem ind til at sætte til salg hos os og appen dækker over en app til de sælgende kunder, hvor de nemt og enkelt kan følge 100% med i hvad der foregår i deres boligsalg trin for trin.
Vi vil stå for alt for kunderne på samme måde som en normal mægler. Dog skal sælger selv stå for fremvisning, men alt fra indhentning af tilbud på tilstandsrapport, eltjek og energimærke til forhandling med potentielle købere, skødeskrivning og tinglysning vil vi stå for.
I salgspris står der 1.000 kroner, men der forventes ikke indskud fra potentielle partnere andet end tid og ekspertise på området.
Jeg forventer at vi på sigt vil søge om investering til at føre konceptet ud i verden og derfor er der ikke fastlagt nogen salgspris.
Markedsføringskanaler
Som nævnt tidligere, er dette stadig på konceptbasis, men det påtænkes at drive dette rent online/digitalt.
Altså skal vi være tilstede på SoMe, Google og gennem affiliate markedsføring.
Dog er der gjort seriøse tanker om at få startet godt ud og derfor kommer der herunder en kort beskrivelse af hvordan vi får kunder fra start.
Da konceptet vil være et nystartet, vil der lægges maks fokus på at indhente så mange kunder som muligt, så hurtigt som muligt - både sælgere og købere af boliger.
For sælgere af boliger:
Derfor vil de første 100 boliger være gratis at sælge hos os - altså gratis salær, gratis markedsføring af boligen og ikke mindst gratis fotografi af kundes bolig.
Når vi har fået de første 100 boliger til salg, vil vi efterfølgende udlove en "dusør" hvis man henviser til os og vedkommende sætter til salg hos os.
For købere af boliger:
Vi vil gøre et stort nummer ud af at opsamle så mange som muligt i vores køberkartotek og på sigt markedsføre os med at vi har Danmarks største køberkartotek. Køberkartoteket skal være med til at sikre, at vi hurtigere får solgt boliger end andre mæglere og derfor lægges der stor vægt på dette.
Generelt:
Overordnet vil markedsføringen blive delt op i forskellige faser alt afhængig af hvor i processen vi er samtidig med at vi tager kundernes kendskab til os in mente.
En mere uddybende plan fremvises gerne på eventuelt møde.
Omkostninger
Omkostninger for konceptet dækker over alt fra husleje, webhosting inklusiv adgang til mæglerplatform, professionel fotografi af kunders boliger og alt derimellem.
Det endelige budget er ikke på plads da det stadig er et koncept i sin spæde ungdom.
Virksomhedens historie
Egentlig starter idéen bag konceptet tilbage i 2018 da jeg selv første gang skal sælge en bolig og finder det ekstremt svært at finde hoved og hale i hvad der sker hvornår, hvorfor og hvordan.
Samtidig syntes jeg ikke at det mæglersalær der tages af "normale" mæglere afspejler det arbejde der bliver lagt i at sælge en bolig, hvorfor jeg tænkte at netop disse to ting måtte kunne gøres bedre og ikke mindst digitalt.
Dog havde jeg i 2018 hverken tid eller kompetencerne i mit netværk til at udføre idéen, hvorfor den stille og roligt blev lagt på hylden.
Fast forward til 2020 og jeg sælger min bolig igen samtidig med et køb af hus og igen kommer frustrationerne frem med både at finde hoved og hale i boligsalget samtidig med at mæglersalæret igen var skyhøjt for næsten ingenting.
Altså er idéen vokset ud af personlige frustrationer omkring det at sælge og købe bolig; det må kunne gøres nemmere, mere gennemsigtigt og ikke mindst til en langt mere fair pris end hos de klassiske brick-and-mortar mæglere.
Markedet
Markedet for bolighandler i Danmark ligger lige omkring 85.000 antal boliger handlet per 2019.
Altså er der et ganske fornuftigt marked at angribe.
Dog er der de store spillere på markedet som EDC, Home, DanBolig, Nybolig, Estate mfl., som er de "klassiske" på markedet og dem vi gerne vil udfordre på sigt.
Hvad angår digitale mæglere, er der flere om buddet, men de mest "seriøse" lige pt., ligner at være Estaldo.com, Brikk og WeBrick.
Svagheder/udfordringer
Markedet og mæglerne har ikke rigtig ændret sig de sidste mange år, andet end at selve markedsføringen er blevet markant mere digital. 90% af boligsøgende starter deres søgning online (boligsiden.dk), hvilket gør at der helt bestemt ligger nogle muligheder der.
Dog er de store og etablerede spillere på markedet så etablerede at mange knapt kigger andetsteds end de 5-6 store og tager til takke med det. Der er altså et marked, hvor forbrugerne er blevet så vant til en måde at gøre det på, at man må se på dette med alvor og virkelig tænke sig om mht. hvordan kommunikationen udadtil er, for at være i stand til at tage markedsandele.
Samtidig er bolighandler en af livets store beslutninger og de fleste oplever ikke mere end 3-4 bolighandler igennem deres liv, så tryghed og sikkerhed i hele forløbet er alfa omega for at man kan tiltrække kunder. Netop dette gør mæglere til stadighed ekstremt godt ved at snakke med potentielle kunder over en kop kaffe og forsikre dem om at de er i gode hænder. Denne del vil være svær at gøre op med, men om ikke andet prøver vi.
Stærke sider
Ejendomsmægler markedet har i en del år ikke rigtig fulgt med tidens trend og er ikke blevet digitaliseret på samme måde som mange andre brancher og netop i den digitale omstilling er der et hul i markedet som jeg ser det.
Kan man give kunderne samme sikkerhed som ved en klassisk mægler, en mere gennemsigtig proces og ikke mindst gøre det billigere, er jeg sikker på at der vil være et marked for den digitale mægler.
Samtidig er prisen på mæglersalæret skruet helt i vejret og ofte ligger et mæglersalær på 50.000 ex. moms, hvilket planen er at vi gør en del billigere fordi vi netop ikke har samme omkostninger som en normal brick-and-mortar mægler.
Samtidig er jeg også sikker på, at Covid19 krisen er kærkomment til netop en mere digital udgave af den klassiske mægler, hvor mange virkelig har fundet ud af at man kan klare mange ting online i stedet for at det er påkrævet at møde op fysisk eller afholde fysiske møder.
Jeg uddyber gerne mere omkring netop kommunikationen til kunderne, der skal sikre at vi vinder både deres hjerner og hjerter kontra både den klassiske mægler, men også de nye, digitale mæglere.
Vision
Visionen for virksomheden er at gøre det nemmere og mere gennemsigtigt for den almene dansker at sælge sin bolig. Og så skal det være til en fair pris!
Ideel køber
Jeg er ikke på udkig efter en køber, men derimod to partnere, og de vil beskrives her nedenfor:
Idéel partner 1:
Den første idéelle partner er uddannet ejendomsmægler, har indgående kendskab til markedet og benytter sig af diverse platforme til at holde styr på at finde den helt rigtige boligpris til vedkommendes nuværende kunder. Vedkommende er nytænkende og med et iværksætter hjerte, så der findes en lyst til at gå ind i et helt nyt projekt, hvor man har mulighed for at sætte sit præg på konceptet. Rollen for ejendomsmægleren vil være afgørende, da vedkommende allerede nu kender mægler-markedet ind og ud og derfor ved hvilke knapper der skal skrues på for at sikre at handlen kommer i hus for sælger og samtidig har erfaring med at trække nye sælgere til.
Idéel partner 2:
Den anden idéelle partner er webudvikler og har forstand på at arbejde med udvikling af websites og integrationer hertil. Vedkommende har også et godt grafisk øje og ser muligheder i at sørge for at stien for at kunderne benytter os bliver så gnidningsfri som overhovedet mulig. Ligesom partner 1, så vil vedkommende få stor indflydelse på hvordan både website og forretningen drives og der bør derfor ligeledes være et iværksætter hjerte gemt i vedkommende.
Få hjælp af en virksomhedsmægler