Billetformidler med stort potentiale
Dette er et system der sælger billige oplevelser, til f.eks. Koncerter, stands-ups shows og teater. Forudsætningen er, at kunden køber billetten kort inden arrangementet afholdes. Arrangører har ofte billetter i overskud, som de ved hjælp af denne tjeneste vil kunne få solgt, og på den måde få mere indtjening i form af billetsalg og mersalg. Det kan sammenlignes med Too Good To Go.
Konceptet er afprøvet før, og havde store spillesteder fra Jylland tilknyttet. Det blev ikke en succes, grundet manglende skalerbarhed, men det er der kommet nu!
Økonomiske nøgletal
Da virksomheden ikke er aktiv, har der ikke været nogen aktivitet endnu.
Det eneste der fremgår af regnskabet, er et mikrolegat og udvikling af hjemmeside samt bagvedliggende billetsystem.
Produktet
Vores kunder er både arrangørerne af oplevelserne som f.eks. spillesteder, teatre samt prisbevidste privatpersoner, der godt kan lide spontanitet, hvor vi formidler kontakten mellem dem.
Arrangørerne kan øge deres omsætning ved at få solgt deres resterende billetter. Det kan godt være at de ikke vil få en lige så stor omsætning på den enkelte billet hvis de sælger den til halv pris, men når alternativet er et tomt sæde er det ikke svært at spotte den økonomiske logik. Arrangøren vil kunne tjene mere på billetsalget, men også på mersalget til arrangementet, derudover kan det medfører en bedre stemning blandt publikum, da der er et større publikum.
Privatpersonerne får mulighed for at købe billetterne billigt, og vil blive præsenteret for relevante arrangementer i nærområdet. Det giver dem også muligheden for spontant at kunne tage til et arrangement.
Succes med produktet, vil medføre flere kunder til arrangørerne, billige oplevelser til privatpersonerne, og et boost til det kulturrelle liv som helhed.
Markedsføringskanaler
Virksomheden har tilknyttet Facebook og Instagram sider.
Der er udarbejdet en markedsanalyse der har identificeret målgruppen til at være unge fra større byer.
Omkostninger
Der er ikke forbundet de store omkostninger ved at drive forretningen.
Den største post er udvikling.
Aktiver
Virksomheden har markedsføringskanaler, et godt domæne samt hjemmeside med et intuitivt billetsystem.
Virksomhedens historie
Jeg har tidligere udviklet et lignende system, til spillesteder som Musikhuset og Aarhus Teater, samt wellness udbydere som Vejleford Hotel og spa. Det viste sig at de var interesseret i konceptet og kunne se fordelene i det, og derfor kørte de i en periode på 6 måneder, der gjorde det muligt at kortlægge uforudsete behov, samt grunden til at det fejlede. Grunden til det ikke lykkedes var skalérbarheden i softwareudviklingen, der medførte for meget arbejdstid i form af kodning. Samtidig var tiden der skulle bruges på at oprette arrangementer og oplevelser i systemet for omfattende, projektet blevet lavet af én person og viste sig at være for stor en opgave at løse alene. Derudover var denne tidligere version ikke et konkret koncept med et klart defineret fokus.
Jeg har været i dialog med omkring 25 personer i en kvalitativ undersøgelse, som alle kan være relevante kunder. Disse personer var alle positivt indstillet over for konceptet og forstod værdien i det.
Konceptet virker også i mange andre brancher, f.eks i restaurationsbranchen med Too Good To Go, hvor kunderne kan se ideen og den værdi den skaber.
Markedet
Oplevelsesøkonomien er et marked i stabil vækst, med udsigt til at væksten fortsætter. Der er udviklet mange nye tiltag i branchen, men der kan mangle erfaring og struktur for at håndtere de nye tiltag der løbende kommer til.
Der er sket ændringer i kundernes forbrugsmønstre, velstand og teknologiske strømme af informationer og produkter. Dette medfører en bedre adgang til de nye oplevelser der er kommet på markedet, gennem internettet. Dog er det ikke alle arrangører der gør brug af de nye teknologiske muligheder, og der kan være et latent marked i at sælge sene billetter med henblik på at tjene på mersalg på en online platform.
Der er identificeret en potentiel konkurrent,. Denne er dog kun tilnærmelsesvis en konkurrent, og er ikke kommet i gang endnu.
Svagheder/udfordringer
Den største udfordring er at få lavet eksklusive aftaler med arrangører.
Stærke sider
Konceptet kræver ikke den store tekniske viden at drive, men er mere salgsorienteret. Derudover er der udviklet et intuitivt system som kræver minimal viden før det kan betjenes.
Der er få omkostninger forbundet ved konceptet og der er stort potentiale i at ekspandere globalt.
Strategi
Virksomhedens nuværende strategi er at få kunder ombord i form af arrangører. Når der er bevist et proof of business, kan der så småt begyndes at arbejde internationalt.
Vision
Visionen er at tilbyde oplevelser til alle.
Ideel køber
Den ideele køber er en sælger med erfaring inden for oplevelesøkonomien.
Sælger skal brænde for kultur og være selvstændig af natur.
Opstartshjælp
Der vil være hjælp til at forstå billetsystemet, samt introduktion i virksomheden og de nuværende aktiver der ligger heri.
Få hjælp af en virksomhedsmægler