Akustik og - design produkter
Jeg er uden diskussion Skandinaviens førende akustik-designer og har i de seneste 15 år designet og udviklet en lang række akustikprodukter med særlig fokus på den akustiske skærmvæg Insight. Fx. er skærmvæggene solgt til en lang række store danske og svenske virksomheder og kommuner for ca. 12 mio. i de sidste 5 år. Kunderne tæller bla. Danske Bank, Nordea, SEB, KMD, Velux, DR, TV2, DLG, RegionH, Københavns Kommune Koncern S., samt en lang række rådhuse/kommuner herunder Ballerup, Hvidovre, Holstebro og mange flere...
Med friske salgs- og marketing kræfter - kombineret med lidt kapital, kan virksomheden nemt bringes til at blive markedsleder med internationale muligheder - hvor mine evner som designer ikke skal belastes af virksomhedsdrift. Denne skal drives af dig som direktør, sammen med et mindre hold af moderne salgsfolk med erfaring inden for websalg og produktion, og med mig på sidelinien som medejer og design ansvarlig.
Økonomiske nøgletal
Omsætningen var i 2011/2012/2013 ca. 2-3 mill, med en afkastningsgrad på ca. 50%.
Efterfølgende år er omsætningen faldet til omkring ca. 1 mill. med samme procentuelle afkast.
Forklaringen på dette er enkel og uden mystik, og fremlægges gerne over for køber, når samtaleforløbet bevæger sig ind i en dybere fase, men dette uddybes yderligere i et af de kommende felter.
Produktet
Skærmvægge: fleksibelt design (systemvægge - flere sat sammen, eller single - med eller uden plexiglas)
Væg/loft-lyd absorbenter: Til seriøs lyddæmpning af forskellige rum, herunder storrumskontorer
Nyheder (endnu ikke på markedet):
Skærmvægge med 75" fladskærm og tilkoblet professionelt lydanlæg til kulturhuse, biblioteker og møde/konferencerum.
Grønne væg-absorbenter, med spiselige planter, lodret monteret til bla. kantiner og private hjem.
De nævnte produkter er state-of-the art dansk design, men nye bæredygtige materialer muliggør dramatisk lavere slutsalgspriser, der vil udfordre konkurrenterne.
Markedsføringskanaler
Produkterne har hidtil været markedsført via samarbejdspartnere i form af kontormøbelfirmaer og andre akustik leverandører. En mindre del har været solgt direkte til eksisterende kunder, der kender produkterne.
Der er 3 muligheder fremadrettet:
1) Salg udelukkende via kontormøbel firmaer
2) Salg udelukkende via hjemmesider med egen webbutik
3) En kombination af 1) og 2) ved at lancere flere produktlinier (fx. kunne der være en "on-line" linie med "billige" overflader, og en "service" linie med specialdesignede produkter, fx i skæve mål og farver.
Omkostninger
Jeg har tidligere haft produktionsfolk og værkstedslokaler, men har de seneste 3 år outsourcet hele produktionen - inklusive råvareindkøb - til mindre dansk virksomhed, hvilket i praksis reducerer de samlede omkostninger til egne lønninger og alm. kapacitets omkostninger. I praksis kan virksomheden drives fra laptop med internet opkobling. Herved reduceres afkastet en smule, samtidig med at de fleste faste omkostninger reduceres tilsvarende.
Aktiver
Dette afsnit er i princippet beskrevet i sidste afsnit.
Virksomhedens historie
Jeg er arkitekt uddannet fra Kunstakademiet i København og var fra første dag engageret i akustik/støj design.
Jeg har haft ret stor succes med mange af mine produkter over de sidste 25 år, hvor nogle stadig ses i bybilledet, fx. flere end 20 km støjskærme i Storkøbenhavn i glas og stål - opsat i midt 90'erne. Jeg har tidligere startet en række virksomheder og delt disse med kompetente partnere. På baggrund af blandede oplevelser med partnere, valgte jeg at drive de seneste virksomheder selv, hvilket reelt ligger uden for nødvendig kompetance og dedikation. Drift af egen virksomhed, blokerede også for muligheden for at hellige mig design og udvikling af nye produkter. Minimering af omsætningen i 2013 og 2014 forklares delvist ved at jeg har valgt igen at fokusere på mine kernekompetancer og langsomt omlægge mit arbejdsliv.
"Verdens bedste og friskeste råvarer i kombination med den perfekte kogebog, giver ikke Michelin stjerner - uden en dygtig kok, der opretholder det højeste niveau dag efter dag." Jeg leder efter "kokken" til mine design...
Markedet
Akustik og støj - bekæmpelsen heraf, er et marked der har været i konstant vækst de sidste 20 år, og der er tilsyneladende ingen tegn på at dette ser ud til at vende. Bevidstheden om støj som en væsentlig faktor i stress relaterede sygdomme, har skabt yderligere fokus. Dette kan bla. ses ved at der for blot 10 år siden var ganske få konkurrenter, hvorimod der i dag stadigt etableres nye virksomheder. Samtidig er flere eksisterende brancher (møbler, tæpper, gardiner, byggemarkeder m.fl.) begyndt at inkorporere akustik i deres sprogbrug - hvilket ofte resulterer i amatøragtige udmeldinger, der for kendere afslører, at akustik begrebet er langt mere kompliceret at arbejde med, end blot at læse en enkelt bog om emnet. Markedet er stort, bla. fordi de fleste større kontorer i dag er såkaldte storrumskontorer med masser af udfordringer på akustiksiden. Da moderne indretning tillige kalder på enkle og rene linier (læs: akustisk hårde overflader), så er behovet voksende. Dette behov gælder også mange andre steder, fx. skoler, børnehaver og private hjem, hvor "samtalekøkkenet" ofte ikke kan anvendes til - samtale.
Markedet består af 2 hovedlinier: Bygningsakustik (lofter der opsættes ved nybyggeri/renovering) og akustisk efterregulering, der er afhjælpning når problemerne er erkendt efterfølgende. De 2 hovedlinier anslås til at være 1,5 mia./ 0,9 mia. i Danmark alene.
Svagheder/udfordringer
Svagheder for en voksende akustik virkomhed:
Da akustik som nævnt er kompliceret, kan der være en træghed for kunders lyst til at skifte leverandør, da tilliden og dermed lojaliteten til den hidtidige leverandør, vil være ret stor. Der skal derfor tilbydes konkurrencedygtige produkter på en platform af stor tillid, og der skal udvikles andre "disruption" tiltag, fx. udlejning fremfor køb?
Endvidere vil nye kunder kan kapres med overbevisende hjemmeside, og ældre kunder kan bedst overtages ved at de tilbydes endnu bedre produkter (bedre design, bedre performance, bedre handelsvilkår mm)
Det er en udfordring at markedet er oversvømmet med "akustik sniksnak", der både fremstår inkompent og løgnagtigt, men forvirrer kunderne en hel del. Troværdighed er der for en vigtig parameter for på den lange bane at vinde markedet.
Stærke sider
En kombination af bedst design, størst viden om akustik (min del) - mixet med top professionel ledelse, salgs/markedsførings-kompetancer, e-handel - baseret på en solidt/nødvendigt kapital grundlag.....
er opskriften på en markedsleder position i Danmark og i resten af EU...
Der er konkurrenter, men disse er på ingen måde skræmmende - hverken i størrelse eller performance...
Ideel køber
Der kan være flere vinkler på dette spørgsmål:
En eller flere personer m/k med salg/markedsførings mæssig baggrund, gerne med erfaring fra fx. møbel eller design branchen. Det er vigtigt at vedkommende har et vist øje for moderne design, hvilket både gælder indretning og hjemmeside design.
Alternativt kan det dreje sig om en investor, hvor vi i fællesskab finder de rette medarbejdere.
Opstartshjælp
Jeg bliver i virksomheden som del-ejer og vil fremadrettet være design ansvarlig. Dette er langt mere end af "aflevere en tegning", i det indkøring af produktion også er en del af designprocessen.
Hvordan fordeling/betaling i forbindelse med overdragelsen ser ud, afhænger af konstruktionen.
Få hjælp af en virksomhedsmægler