App med 35.000 brugere
Intro
Virksomheden blev stiftet i august 2015 af tre partnere og to investorer. Det første leveår gik med udviklingen af app og web indtil lanceringen i sommeren 2016. Ifm. lanceringen fik App'en 25.000 brugere den første måned. Det efterfølgende år gik med opdateringer og innovative tiltag samt sporadiske marketingsfremstød.
Koncept
Grundtanken bag virksomheden er at skabe en smartphone applikation og handelsplatform som kombinerer et socialt medie med en sikker secondhand-handel.
App'en kort beskrevet:
App'en giver mulighed for let, hurtigt og overskueligt at kunne afsætte beklædningsgenstande og accessories. Det er selvfølgelig også muligt at sælge andre genstande, men vi fokuserer på disse varegrupper, da det er disse, som vores målgruppe primært vil afsætte. Det er derfor lettere at målrette markedsføringen. Applikationen er brugertilpasset til den enkelte bruger ved, at man følger andre brugere, som man finder interessante. Brugerens startside viser derfor varer, som vedkommende er tilbøjelig til at købe. Derudover kan man søge på både varer og personer på handelspladsen. Afslutningsvis er handlerne sikret via integreret fragt- og betalingssystem. Fragt- og betalingssystemet udgør særligt den faktor der skiller App'en fra konkurrenterne. App'en varetager som den eneste second-hand udbyder, både fragt og betalings delen, som netop sikrer kunden.
Eksistensberettigelse
Virksomhedens eksistensberettigelse skyldes den stadig stigende e-handel og trafik flyttet fra computer til smartphones og tablets, samt det faktum, at der ikke findes en egentlig applikation som kombinerer secondhand salg og social media. Det primære secondhand-salg finder i dag sted på de sociale medier, Facebook og Instagram. Her er det dog problematisk, at ingen varetager køber og sælgers interesser ifm. snyd. Tanken er at flytte den primære secondhand handel fra disse medier til App'en. App'en sikrer de handlende parter med det integrerede fragt- og betalingssystem og samtidigt udbyder Danmarks billigste fragt inkl. forsikring og track & trace.
Udspecificering af fragt- og betalingsintegrationen
Ved lanceringen af applikationen stiller vi handelsplatformen og systemet til rådighed for brugerne. Appen er transaktionsbaseret, som betyder, at vi håndterer pengestrømmen fra køber til sælger. I og med at vi ligeledes håndtere fragt aspektet, kan vi følge pakkens historik, og dermed administrere at pengene først frigives når at køber har modtaget det købte produkt.
Fragten varetages i samarbejde med Coolrunner og betaling i samarbejde med Epay/Bambora.
Markedet & Målgruppen
Målgruppen
App'ens kernesegment er de 13-25 årige, som er det segment, som handler mest online. Endvidere handler netop denne målgruppe i større grad secondhand, da det er på mode samt giver køber mulighed for at købe normalt dyrere varer for et mindre rådighedsbeløb.
Kernesegmentet er enormt attraktiv at markedsføre sig til, grundet at de tilstedeværende på sociale medier og åbne overfor nye platforme & handelspladser. Der er således ingen barriere i forhold til at henvende sig til kernesegmentet, da secondhand allerede er en aktiv del af deres forbrugsmønstre.
Afgrænsning af segment
Her tages først udgangspunkt i socialdemografiske variable inden for den primære målgruppe. Målgruppen B2C er de 13-25 årige. Dette segment udgør alene i Danmark cirka 700.000 personer.
Konkurrencesituationen
Der er en række aktører på det danske og internationale marked. Vi tager her udgangspunkt i det danske marked. Først og fremmest er der Trendsales og Tradono. Førstnævnte var ”first mover” på markedet, og har været danskernes foretrukne valg i og med, at de i mange år har været den eneste aktør på markedet. Trendsales svaghed består i, at deres teknik er outdated da deres platforme er bygget i gamle it-systemer, de er ligeledes langt fra at være funktionelle på applikationer. Disse er primært webbaseret. Tradono er en nærhandels app, hvor man kan se hvad der er til salg omkring en. Dette er dog blot en platform, og sikrer ikke fragt processen. Derudover er der re-shopper. Denne applikation henvender sig til børnefamilier og fokuserer på handel med produkter til børn på lokalt plan. Afslutningsvis findes der mindre og simple applikationer. Disse er og henvendt til det kvindelige segment, men er dog en ganske små aktører på markedet.
App'en er Danmarks tredje største secondhand handelsportal baseret på antal brugeren inden for tøj, sko og accessories.
Content
Projektet indeholder en færdig og funktionel iOS app, som første gang blev lanceret på det danske marked i sommeren 2016, og siden er applikationen blevet opdateret 5 gange på appstore for, at imødekomme brugerens ønsker og optimere appens funktionalitet og design.
Dette er et app-baseret koncept, men mulighederne rækker langt udover blot denne handelsplatform. Projektet indeholder også et fuldt kodet og lanceret website som er API integreret til appen. Du kan på websitet søge i app'ens newsfeed, søge i varer, kategorier og i alle applikationens opretterede brugere. Endvidere er der et helt nyt og moderne design færdigt, så en udvidelse af hjemmesiden til en handelsplads står ligefor.
Afslutningsvis er der et fuldt integreret backend-system koblet til app og web. På dashboardet kan alle statistikker og nøgletal følges på daglig og totalbasis. Her kan man også se alt indhold i appen, håndtere kundeservice mm.
Muligheder
Mulighederne i virksomheden rækker langt ud over Danmarks grænser. Det er et ekspansionsparat og skalerbart koncept, som med den rette viden og know how kan udrulles på ethvert europæisk marked. Derudover er der et endnu stort uudnyttet potentiale i en fuldendt online handelsplatform, som potentielt vil kunne genere mange salg og stort engagement også til appen.
Alle aktiver følger med såsom:
Secondos iOS applikation
Website
Dashboard og backend
Domæner
Grafisk materiale
Trademark (navn & logo) i hele EU
Nøgletal mm. udspecifieres yderligere i lukket dialog.
Få hjælp af en virksomhedsmægler