Denne annonce er inaktiv.
Søg på lignende virksomheder

Få besked hvis annoncen bliver aktiv

Sæsonpræget niche-webshop (nov+dec) med 4 års drift bag sig

Ansatte
Under 5
Flytbarhed
Kan flyttes
Gem annonce
Sæsonpræget niche-webshop sælges indenfor temaet jul. Webshoppen er førende på SEO-placeringer og er i et marked, der i fremtiden vil blive større og større.

Vi har siden 2014 solgt juletræer på nettet, med levering til døren. De kunder, der har ønsket det, har også fået afhentet deres træ igen.

Fra en start på blot ca. 30 træer har webshoppen nu mellem 500 og 750 ordrer pr. sæson. Markedet er voksende, og selvom der kommer mange konkurrenter til, så har vi formået at placeres os helt i top på Google (nr. 1-3 på favorit keywords) - flere konkurrenter har lukket ned igen.

Det er en fordel, hvis man har god kontakt til en juletræsgrossist - eller evt. selv dyrker juletræerne - da det er kombinationen af produktion og online markedsføring, der skaber det unikke og konkurrencedygtige.

Økonomiske nøgletal

Antal ordre 2017: 550 - (2016: 761)
Omsætning (brutto) 2017: 250.000 kr. - (2016: 380.000 kr.)
Resultat 2017: 22.000 kr. - (2016: 17.500 kr.)

Overskud før skat: 22.236 DKK

Produktet

Vi sælger juletræer på internettet, med levering til døren - og evt. afhentning igen efter jul.

Først på sæsonen er kunderne primært virksomheder, som skal bruge et eller flere juletræer til foyeren mv.
I december er kunderne primært private.

Vi får også henvendelser på B2B-levering af store mængder juletræer, som enten kan leveres fra den grossist man arbejder sammen med, eller videresendes til en i branchen, der kan håndtere ordren.

Alle træer kan leveres med fod, som er meget nemt at sætte på, via vores eget smarte fodsystem, der sikrer at træet står 100% lige - og ingen værktøjer er nødvendige ved installering. Plug-and-play.

Markedsføringskanaler

Webshoppen ligger ekstremt godt på Google (top 1, 2 og 3 på top-søgeord), hvorfra de fleste nye kunder høstes. Ca. 80% af de eksisterende kunder kommer igen, så år for år skulle kundemassen gerne stige.

Via AdWords kan man også købe en del kunder, som forhåbentligt bliver i mange år. Selvom en kundes livstidsværdi er stor, så betaler en AdWords-konvertering sig faktisk hjem på første år.

Facebook og instagram har endnu ikke givet det store afkast.

Der er også firma-aftaler med store virksomheder, hvor medarbejdere får rabat.

Omkostninger

Der er stort set ingen omkostninger, andet end til hosting, betalingsgateway og den markedsføring (AdWords, FB mv.) som man ønsker at køre.

Ved overproduktion af juletræer, vil resultatet dog påvirkes negativt. Derfor har vi udviklet et meget præcist produktionssystem, som sikrer, at der ikke produceres for meget - mens der stadig kommer friske træer ud til kunderne.

Aktiver

Virksomheden råder over specielt produktionsudstyr til sikring af fodsystem (værdi: 10.000 kr.), så kunderne får plug-and-play løsning (træer der altid står lige, og er meget nemme at sætte på fod).

Derudover er der varelager for ca. 31.000 kr. i diverse fødder, som alle sælger godt i sæsonen.

Varelager på 31.000 kr. inkluderet i prisen Sælger tilbyder at få varelager med som en del af udbudsprisen.
Inventar på 10.000 kr. inkluderet i prisen Sælger tilbyder at få inventar med som en del af udbudsprisen

Virksomhedens historie

Ideen startede tilbage i 2014, da den oprindelige stifter kommer ud af en "juletræs"-familie, der har produceret træer i mange år. At gøre juletræsindkøbet tilgængeligt online virker som det næste logiske skridt indenfor en relativ konservativ og traditionsbunden branche.

I 2015 kom der to nye partnere ind i virksomheden, og den er nu vækstet til det, den er i dag. Teamet har fået kæmpe indsigt i, hvor svært det er at være landsdækkende leverende i friske træer. Der er blevet udviklet et specielt produktionssystem, som ikke bare sikrer fyldte lagrer i sæsonen (lager steder steder i landet) - men også friske, smukke og ensartede træer, som kommer på den dag, som kunden har valgt.

En fremtidig ejer skal selv lave aftale med en ny grossist af juletræer - eller evt. selv være juletræsproducent. Det ville være optimalt.

Markedet

Online salg stiger - og online køb af juletræer bliver helt sikkert ikke mindre de næste 3-5 år. Men det er en langsigtet investering, og denne virksomhed er positioneret i førertrøjen hvad angår placering på Google og eminent TrustPilot-score. De nærmeste konkurrenter bærer enten præg af, at mange fokus - eller være drevet af folk, der ingen forstand har på markedsføring og webshopdrift.

Webshoppen omsætning er faldet fra 2016 til 2017 grundet de nuværende ejere har tabt fokus/motivation. Det er ikke et udtryk for markedets købekraft er faldende.

Svagheder/udfordringer

Der, hvor man som nu ejer kan gøre en forskel er, ved evt. selv at være producent af træerne. Det giver et nyt spændende salgsben at stå på.

Truslen i markedet er de få konkurrenter, der gør det godt - eller de store, der kan (hvis de vil) overtage markedet. Fx. IKEA eller Bilka, med online salg af juletræer. Indtil nu, har de ikke knækket koden, og ligger ikke specielt fremme i feltet.

Stærke sider

Virksomheden er eminent placeret på Google (nr. 1-3 på alle top keywords). Dette er i sig selv utrolig meget værd.

Dernæst ligger der top-trimmede AdWords-kampagner klar, og har man mod på lidt hårdere investering i markedsføring, så er der gode chancer for at løbe med hele markedet på sigt.

Bagved selve webshoppen ligger et produktionssystem og setup, samt en meget pålidelig logistikpartner, der gør, at kunderne får en super købsoplevelse - og et juletræ leveret helt ind i stuen, på den rette dag.

Strategi

Der er indtil nu blevet udviklet rigtig meget på to ting: placering på Google samt produktions-setup'et.

Det har vist sig at være svært at være landsdækkende leverandør af organiske produkter på specifikke datoer, indenfor en branche der er fyldt med følelser og traditioner. Men det er lykkedes at knække koden, og nu skal der bare nogle til, som vil vækste og investere lidt hårdere i markedsføring, end hidtil.

Vision

Visionen er at blive den virksomhed, som tager markedet 100%, når det om nogle år endeligt er modent nok. Dette kræver, at man ligger i førertrøjen fra starten - og har en god track record med sig.

Hvis virksomheden drives korrekt, så vil førerpositionen kunne forblive intakt. Virksomheden er før blevet kontaktet af branchens "store drenge", men man ikke været interesseret i salg på daværende tidspunkt.

Man kunne forestille sig et opkøb fra en af de store producenter - eller så vil ekspansion til udlandet ligge lige til højrebenet.

Ideel køber

Den ideelle køber er en blanding af nogle, der har styr på produktion af juletræer og samtidig online markedsføring.

Der er mange meninger om, hvordan et juletræ skal se ud - derfor er det vigtigt, at der kun sælges håndplukkede træer, med smuk kegleform, passende antal grenkranse og en frisk grøn farve. Ingen kunder har set deres træ, før end det står i stuen - og det sætter høje krav.

Produktionen af træerne er også vigtig. At der bliver sendt det korrekte ud til mellemlagrene osv.

Samtidigt er det super vigtigt, at man kan holde sin position på markedet (SEO, AdWords mv).

Opstartshjælp

Den ene medstifter tilbyder at blive i virksomheden i en kortere eller længere periode - enten med ejerskab, eller som konsulent. Almindelige driftsspørgsmål der kan besvares på email/telefon er naturligvis gratis uanset hvad.

Selve webshoppen (bygget på egen platform) kan følge med for et ekstra beløb (+50.000 kr. ex. moms). Ellers anbefales det at portere løsningen til eget system, der er nemmere at vedligeholde for eksterne.

Brug for rådgivning omkring køb eller salg af virksomhed?
Få hjælp af en virksomhedsmægler

Ekstra information

Visninger:
1539

Sælger kontaktet:
2

Følger annoncen:
4

Annonce id-nummer:
29943

Årsag til salg:
Fokus på andre forretninger

Annonce oprettet den:
14-05-2018
Udbudspris 99.000 DKK