Byguide med webshop - Omsætning 7.5 mio DKK - Overskud: 427.000 kr - Søger kapital investor
Køb evt. 45-55% af selskabet for og bevar den ene co-founder i driften. 125.000 aktive nyhedsbrevsmodtagere og 40.000 månedlige brugere. Nr. 1 på Google organisk.
Websitet har et relativt kendt brandnavn i København indenfor spise- og kulturoplevelser i byen. Sitet er etableret og opbygget er erfarne folk fra mediebranchen og har et enormt udviklingspotentiale.
Trafik til site og webshop skabes organisk fra Google via redaktionelle guides og artikler samt via nyhedsbrevsdatabase på 125.000 aktive brugere (samt reaktivering af 400.000 inaktive).
Indtjening skabes via performance baseret salg af oplevelser og relevante produkter i webshop/læsershop. Endvidere sælges sponserede artikler til lokale annoncører. I øjeblikket testes affiliate samt digitalt bannernetværk som er hoved indtægtskilde for sammenlignelige medier.
Medlem af nuværende direktion er interesseret i at fortsætte i selskabet under fornuftige vilkår for alle parter.
Samtidig kan en del af købesummen afregnes i en earn-out model
Økonomiske nøgletal
Virksomhedens motor blev opbygget under associeret brand og omsatte i første regnskabsår 7,5 mill DKK med overskud før skat på 427.000.
Gns. DG i webshop: 20%
Gns. DG for sponserede artikler: 70%
Regnskab
- Omsætning:7.500.000 DKK
- Ebitda: 427.000 DKK
- Resultat før skat: 427.000 DKK
- Balancesum: 1.067.000 DKK
-
Afkastningsgrad
-
Overskudsgrad
Produktet
Digital byguide - gratis for læsere og brugere.
BtB: Velbesøgt og målrettet annonceringsmedie for lokale spisesteder, butikker, oplevelser, kultur osv.
Produkter:
- Sponseret artikel til læsershop (transaktion i webshop og vi tager kommission per solgt billet/værdibevis). Positivt cashflow da vi modtager betaling og afregner annoncør efterfølgende.
- Sponseret artikel i nyhedsflow. Fast pris. Transaktion foregår hos annoncør.
- Affiliates for relevante partnere
- Digitale bannere fra primært relevante annoncører
Markedsføringskanaler
Via Google fra organiske søgninger på spisesteder og oplevelser i og omkring København.
Via email marketing kampagner med både redaktionelt og kommercielt indhold til databaser.
Via sociale netværk fra post af vores artikler på primært annoncører's og brugeres sider og grupper.
Via henvisninger og benævnelser af vores guides i andre medier.
Trustpilot score: 8,3
Omkostninger
Yderst fleksibel forretning der ikke har fysiske bindinger.
Væsentligste faste omkostninger efter salg:
ESP (udsendelse af nyhedsbreve): 9.800 per måned
Truspilot: 2.800 per måned
Serverhosting og driftsaftale: 1.600 per måned
Kontingent Danske Medier: 7.500 per år
Betalingsløsning ePay: 1000 per måned
Firmafon: 500 per måned
Væsentlige variable omkostninger efter salg:
Freelance journalister (faste priser per indhold): Efter ordre/behov
Freelance fotografer (faste priser på shoot): Efter ordre/behov
Freelance IT udvikling: Efter ordre/behov
Kortgebyrer til indløser
Aktiver
IT System
Website og shop
Permission database: 125.000 aktive
Permission database: 400.000 inaktive
Google indeksering og ranking af guides (nr. 1-3 på alle guides i organisk søgning)
Annoncører
Brand
Virksomhedens historie
Virksomhedens stifter er tidligere direktør for største byguide i København og skaber af største deal site i Danmark.
Tanken bag skabelsen af konceptet er at kombinere en redaktionel byguide med en meget stærk læsershop/webshop, hvor de bedste elementer fra deal forretningsmodellen forfines og tilpasses. Dermed kombineres den organiske trafik fra redaktionelle guides og nyheder med højt performende email marketing kampagner.
Konceptet blev lanceret som et separat tilbudssite og nyhedssite under associeret brand. Her blev motor i form af permission database opbygget samtidig med at ny IT platform blev udviklet.
Selskabet har nu været i drift under det nye stærke brand siden årsskiftet.
Udover salg af værdibeviser og produkter i webshop testes nu også affiliate og digitale bannere for at kapitalisere på trafik.
Der er lagt 2,5 års hårdt arbejde i at skabe forretningen og køber får konceptet med alle de udviklingstimer der er lagt i at skabe et digitalt lokalt medie, der kan være skaleres både vertikalt med nye kategorier og geografisk i både Danmark og udlandet.
Markedet
Den største konkurrent på markedet har netop valgt en ny strategi, hvor deres byguide bliver en del af en større avis's kulturredaktion. Dette skaber et stort hul i markedet og perfekt timing.
Samtidig findes det ikke medie der på samme måde kan guide brugere til de bedste spisesteder og oplevelser via 3 klik til en opdateret Top 10 liste. I dag ligger selskabets guides nr 1, 2 eller 3 på organiske Google søgninger og allerede overhalet de store medier.
Markedet for lokale annoncører er stort og man konkurrerer med printannoncer i lokalmedier, dealsites, tilbudssites, digitale bannere osv. Med den redaktionelle tilgang er interessen fra lokale annoncører stor idet man kan sammensætte kampagner på en helt ny måde.
Svagheder/udfordringer
Udviklingen for digitale bannere er under pres. Ca 35% af internetbrugere har installeret adblockers.
Samtidig arbejder Google og Microsoft på at gøre det lettere for brugere at blokere annoncer direkte i browser.
Stærke sider
Forretningen er primært baseret på salg via webshop og via email marketing kampagner. Det kolliderer ikke med ad blockers osv. Samtidig skaber det positivt cashflow og mindre risiko.
Forretningen's top 10 guides rangerer helt i top på Google og der ligger tilbud fra større medier om trafik samarbejde.
Forretningen kan skaleres både med nye katagorier og åbning i nye lokalområder.
Strategi
Forretningen er nået til den fase hvor den skal skaleres og der skal kapitaliseres på trafik.
Antallet af annoncører til webshop skal øges og endvidere testes affiliate og banner netværk samtidigt.
Der er udarbejdet en redaktionel års kalender, med temaer der danner kommercielt grundlag for at kontakte annoncører til målrettet annoncering.
Der arbejdes med fast indholdspipeline, der øger værdi og relevans for både brugere og annoncører.
Vision
BtC:
At skabe nyt digitalt medie, der inspirerer, informerer og guider lokale og besøgende til de bedste restauranter, butikker og oplevelser i en by eller region. Altid præsentere 25 opdaterede guides som kun er 3 klik væk. Dette er din ven, der altid ved hvad der foregår i din by og kan anbefale det rette sted til enhver lejlighed.
Med passion, ekspertise og smag for den danske madscene.
BtB:
At skabe et målrettet, højt performende og performancebaseret digitalt medie, der kan hjælpe lokale forretninger med at afsætte ledig kapacitet eller produkter i vores webshop eller annoncere for egne kampagner eller produkter som sponseret indhold.
Ideel køber
Et eksisterende medie
Et dealsite eller tilbudssite der ønsker konceptet til en ny måde og vision til vækst
En ildsjæl der ønsker at drive et digitalt medie
Et selskab der ønsker adgang til en stor database af permissions
Opstartshjælp
Der kan sammensættes forskellige muligheder hjælp med overdragelse og videre drift.
Den ene ejer og partner ønsker at fortsætte i selskabet og kan drive det videre sammen med ny enten aktiv partner eller investor.
Selskabets stifter skal videre med nyt projekt, men har stor passion for konceptet stadigt. Så alt fra hjælp til overdragelse til eksempelvis løbende sparring/bestyrelse eller fortsat option i selskabet.
Få hjælp af en virksomhedsmægler