Vin og specialforretning i sydvestjylland - Omsætning 4.6 mio DKK
Spændende specialforretning i vin, specialøl, spiritus, tobak, chokolade, lakrids, kaffe, the og gavekurve, beliggende i Vestjysk handelscentrum. Et veludviklet og flot præsenteret forretningskoncept med stor og fast kundekreds.
Nuværende indehaveren er uddannet sommelier og tilbyder i dag en bred vifte af smagninger og oplevelser.
Forretningen har været kompetent drevet i en årrække og sælges udelukkende pga. indehavers ønske om at gå nye veje.
Med udgangspunkt i forretningens karaktér, vil den være velegnet for en person eller par med lyst til at drive deres eget sted, hvor der naturligt indgår og opstår en bred social berøringsflade – evt. en spændende mulighed for kombination med andre erhverv.
Økonomiske nøgletal
Årligt resultat før renter og afskrivninger (2017) 312.000 dkk. Heri er afregnet 360.000 dkk. i løn til indehaver.
Forretningen drives i et ApS. Prisindikation 495.000 dkk. for overtagelse af anparterne. ROIC på >60% allerede første år.
Regnskab
- Omsætning:4.656.000 DKK
- Ebitda: 312.800 DKK
- Resultat før skat: 312.800 DKK
- Balancesum: 1.094.000 DKK
-
Afkastningsgrad
-
Overskudsgrad
Produktet
Sortimentet omfatter nøje udvalgte kvalitetsprodukter med vin og øl som det primære omdrejningspunkt.
Fordelingen er således;
Chokolade og sødt 8%
Gaver 32%
Kaffe / Te 4%
Specialiteter 1%
Spiritus 11%
Vin 15%
Øl 3%
Tobak, piber mm 8%
Erhvervskunder 17%
Virksomheden importerer dele af sortimentet selv og fører samtidigt flere gængse mærkevarer.
Der er rigt mulighed for ny ejer for, at udvide og udvikle på sortimentet. Ligesom der er mulighed for, at tilbyde kunderne kombinationer med andre sortimenter eks. oste, skinker og andre delikatesser.
Markedsføringskanaler
Forretningens indretning er smagfuld med en god atmosfære og forretningens identitet står skarpt printet i gademiljøet og kendskab hos byens handlende.
Forretningen er ydermere branded massivt igennem flere år, blandt andet med flere store sponsorater. Der er de seneste år brugt i niveauet 250.000 dkk. årligt på markedsføring.
Til forretningen hører en flot og veludviklet hjemmeside med et spændende potentiale, idet markedsføring og salg via webshoppen kun er sparsomt aktiveret.
Omkostninger
Omkostningssiden består i overvejende grad af husleje (ca. 210.000 dkk./årligt), hvor køber har mulighed for at indtræde i nuværende lejekontrakt.
Herudover er der historisk investeret 100-200.000 dkk./årligt i markedsføring + varegaver og varesponsorater i stort omfang.
Aktiver
Der indgår i salget varelager for +800.000 dkk. samt komplet indretning af butikken, herunder blandt andet nyere belysning i alt +200.000 dkk.
Virksomhedens historie
Virksomheden blev stiftet i 2004, på sælgers privatadresse. Herfra blev der solgt øl og afholdt ølsmagninger for både private og erhvervskunder. Med åbningen af butik blev sortimentet udvidet med bl.a. vin, chokolade, lakrids og andre specialiteter. I 2009, flyttede butikken til de nuværende lokaler, der består af 250 kvm. lager, 135 kvm. butik og et kælderlokale med køkken og bad.
Butikken er blevet lokalt kendt og anerkendt, for sit sortiment og stærke engagement i bla. de lokale sportsklubber. Butikken sælges, idet indehaveren har lyst til, at prøve noget nyt. Der er således mulighed for, at overtage en
butik i sund drift på attraktive vilkår.
Markedet
Foruden virksomheden, er der i dag 5 konkurrerende butikker i byen, hvor den ene står overfor en flytning indenfor en kort årrække.
Virksomheden er uden tvivl dominerende blandt konkurrenterne.
Svagheder/udfordringer
Detailhandlens konstante udfordring er forbrugernes stigende bevægelighed.
Et stigende pres fra det stigende antal hyper-markeder (Bilka, Storcentre etc.) med deres lange åbningstider osv.
Diverse online konkurrenter, der konkurrerer på de få parametre - pris og sortiment.
Stærke sider
Detailhandlens styrke er muligheden for at påvirke kunden i nuet og trække forbrugeren ind fra gaden.
Der er gode muligheder for, at trække på butikkens kendskab i lokalsamfundet og den årelange branding.
Mulighederne strækker sig også ud til, at afholde forskellige kundearrangementer, skabe en vinbar etc.
Strategi
Virksomhedens nuværende ejer, har arbejdet målrettet efter at skabe en butik i et format, hvor kunden tilbydes et bredt sortiment af kvalitetsprodukter - og i tillæg hertil, at kunne levere en absolut top-service qua indehavers uddannelse som sommelier. Herudover har indehaver investeret både tid og penge i sponsorater, arrangementer og branding af virksomheden, hvilket har gjort en mærkbar forskel.
Vision
Visionen har hele vejen igennem været, at skabe og drive egnens til enhver tid førende specialforretning.
Ideel køber
Med udgangspunkt i forretningens karakter, vil den være velegnet for en person eller par med lyst til at drive deres eget sted, hvor der naturligt indgår og opstår en bred social berøringsflade – evt. en spændende mulighed for kombination med andre erhverv.
Opstartshjælp
Indehaver er fleksibel ift. overtagelsestidspunkt, introduktion, overdragelse mv.
Få hjælp af en virksomhedsmægler