220 webshops til salg
På Saxis har vi Danmarks største udvalg af webshops til salg. Vi har altid omkring 200 webshops til salg i mange forskellige brancher og prisklasser. At købe en webshop vil oftest være meget nemmere end at starte fra bunden - og modsat hvad mange tror også billigere.
Mange dygtige online marketing folk bruger en webshop, som en passiv indtægtskilde ved siden af deres primære job. Det er professionelle folk, som har brugt en masse timer på at sætte dem op, så de har et gennemarbejdet setup, og nu har du mulighed for at overtage dem.
Du kan enten søge på nogle bestemte ord, hvis du ved hvad du leder efter, og ellers kan du indtaste dit budget og få en liste med de virksomheder du har råd til.
Køb en webshop - spring forarbejdet over
Det kræver en hel del at starte en webshop op. Det kræver meget tid og arbejde, og det er ikke hensigtsmæssigt hvis du eksempelvis har et job og gerne vil være selvstændig i stedet for. Derudover vil det ofte være dyrere at starte op fra bunden, fordi man ofte kommer til at lave fejl, der er dyre og rette - det skal du ikke betale for når du køber en webshop.
Hvad skal man kigge efter når man vil købe en webshop?
Når du har besluttet dig for at du gerne vil købe en webshop, er der en lang række ting du skal være opmærksom på. Du skal finde ud af nogle ting om dig selv til at starte med;
- Hvad er dit budget?
- Hvad skal du kunne trække i løn for at få det til at fungere?
- Hvad er du god til?
- Hvilket webshop system passer bedst til mig?
- Hvad synes du er sjovt?
Har du et klart svar til de spørgsmål, er det meget lettere at finde den rigtige webshop. Nedenfor kan du se de vigtigste parametrer at kigge på, når du skal vurdere om en webshop er værd at investere i.
- Trafik
Hvor meget trafik har webshoppen, og ikke mindst hvor kommer den fra? Du skal så vidt muligt gå efter en webshop med meget organisk trafik, da det er “gratis” trafik og hjælper dig til at skabe overskud i webshoppen.
- Bruttoresultat
Omsætning vil typisk være det første tal man spørger efter, og det er også vigtigt, men man kan let bygge en høj omsætning op, uden overskud - derfor skal du kigge på bruttoresultatet.
- Goodwill
Kig på hvilket ry webshoppen har, tjek Trustpilot, Facebook Anmeldelser og hvad der ellers er. Det er meget svært at ændre folks opfattelse af en virksomhed, hvis den først er negativ.
Slutteligt er det selvfølgelig vigtigt at finde en webshop, hvor du føler du kan bidrage med noget værdi, og løfte den til nye højder.
Hvad er en webshop?
En webshop er en butik der sælger varer eller produkter online, og sender dem hjem til slutbrugeren. Kunden kan dermed handle fra hele verden via enten en computer, telefon eller tablet. Der findes mange forskellige typer af webshops, men det der definerer en webshop, er at handlen foregår online. En webshop består af flere elementer, herunder:
- Cvr-nummer
- Domæne
- Webshopsystem eller CMS (selve webshoppen)
- Webhotel
- Leverandører af varer
- Betalingsløsning
- Fragtløsning
Der findes mange forskellige leverandører af de forskellige elementer, så man kan tilpasse den samlede løsning til den type af webshop man gerne vil drive samt dit kompetenceniveau.
Opstart af webshop - Hvordan starter man en webshop?
Opstart af en webshop er en længere og relativt kompliceret process. Hvis du alligevel ønsker at starte fra bunden, kan du bruge følgende som en tjekliste. Listen herunder er ikke komplet, men er en generel rettesnor du kan bruge.
Hvad skal jeg sælge i min webshop?
Til at starte med, skal du finde ud af hvad du gerne vil sælge i din webshop. Når du skal vælge et produkt, ville det måske være oplagt at vælge din hobby, men det er ikke altid en god idé. Vi har tidligere fået Dennis Drejer fra Rito.dk til at stille nogle krav op for hvad man skal sælge i sin webshop.
I korte træk skriver han at de varer du skal sælge i din webshop skal være lette at sende ud, ikke for billige og der skal ikke være for mange konkurrenter. Læs artiklen for at få det fulde overblik.
CVR-nummer
For at sælge varer med profit for øje, skal man være registreret i selskabsregistret og dermed have et CVR-nummer. CVR-nummeret er selve virksomheden, som kunderne handler med.
Domæne
Domænet er adressen, som webshoppen ligger på, altså den URL, der tastes i adressefeltet for at komme ind på webshoppen. Ligesom en fysisk butik skal have en adresse. Domænet kan købes hos hostingudbyderen. I princippet kan man ikke købe et domænenavn i Danmark, da DK-hostmaster ejer alle domæner og lejer dem ud, men i praksis ejer man det.
Webhotel (hosting)
Alle hjemmesider og webshops skal bruge plads på nogle servere, og det kan man få ved at leje pladsen hos en et webhotel. De allerstørste webshops har deres egne servere, men langt de fleste vil leje serverpladsen. Der findes et hav af webhoteller og hostingudbydere i Danmark, der alle varierer i pris og plads. Det er en god idé at købe dit domæne igennem din hostingudbyder.
Du skal være opmærksom på om man binder sig til hostingudbyderen eller det er muligt at flytte sin webshop til et andet, hvis man eksempelvis en dag får brug for et mere skalérbart setup.
Webshopsystem eller CMS (selve webshoppen)
Webshopsystemet er det bagvedliggende system, der bruges til at operere webshoppen, dvs. til at oprette nye varer, lave tilbud, ændre design osv. Der findes overordnet set to typer af webshopsystemer; Hosted og open-source.
Hosted, er den ‘nemme’ løsning, hvor du køber adgang til et færdiglavet system. Det vil typisk være nemmere at bruge, men til gengæld er det ikke lige så fleksibelt og du ejer ikke koden selv. De mest populære hosted webshopsystemer er:
- Shopify
- DanDomain
- Shoporama
Open-source er en type system, hvor koden er åben og frit tilgængelig. Det giver muligheden for at lave 100% tilpassede løsninger. Til gengæld kræver det, at man kan kode eller har en programmør ansat, til at sætte systemet op. Det vil typisk også være mindre brugervenligt, at oprette produkter, lave tilbud osv. De mest populære open source systemer er:
- Woocommerce (wordpress)
- Magento
- Prestashop
- Shopify
- Joomla
Hvad enten du vælger et hosted eller et open-source system, skal du sætte dig grundigt ind i dit behov og de forskellige systemers anvendelighed. Det kan ofte være svært at skifte når du først har valgt system og det kan have voldsomme konsekvenser for din forretning, hvis du ikke vælger det rigtige system.
Leverandører
Inden du begynder at kigge efter leverandører til de varer du har besluttet du gerne vil sælge, skal du finde ud af om du vil have en dropshipping leverandør eller om du vil have et varelager.
Dropshipping betyder helt enkelt at varen ikke kommer forbi dig, inden den bliver sendt til kunden. Det vil altså sige at leverandøren sender varen direkte til kunden, uden at du skal håndtere noget logistik. Det vil ofte være den letteste løsning, men det betyder også oftest at dækningsbidraget bliver mindre, da leverandøren tager højere priser for dropshipping.
Varelager, giver sig selv - varen bliver sendt til dig, og du skal sende den videre til kunden. Det er en mere besværlig løsning, men vil give dig en bedre føling med din shop og samtidig giver det mulighed for at lave en bedre forretning, da indkøbspriserne typisk vil være lavere.
Uanset hvilken løsning du vælger, er det meget forskelligt hvor man finder sine leverandører, men man kan komme langt med en simpel søgning på Google. Derudover kan man købe mange ting billigt på alibaba.com eller amazon.com.
Betalingsløsning
Før du kan tage imod betaling på din webshop, skal du have en betalingsløsning. En betalingsløsning består typisk af en betalingsgateway og en indløser eller en kombination.
Indløseren sørger for at pengene bliver flyttet over på din konto, når betalingen er godkendt. Indløseren kunne enten være NETS, Clearhaus eller en helt anden leverandør.
Betalingsgateway sørger for at godkende kundens VISA, MasterCard eller andet betalingskort. Der findes mange betalingsgateways, men de mest populære er PensoPay, epay og Quickpay.
Fragtløsning
For at kunne sende varerne ud til kunderne, skal du have en aftale med et fragtfirma. Fragtfirmaet henter varerne hos dig, og sender dem ud til kunderne. Grundet stærkt stigende priser de sidste år, er det blevet plads til en del nye udbydere på fragtmarkedet. De mest populære udbydere er:
- Post Nord
- Pakkelabels.dk
- Coolrummer.dk
- GLS
- DAO
Markedsføring - hvor skal trafikken komme fra?
Når du har alt det praktiske på plads, skal du selvfølgelig have nogle kunder ind på din webshop. Overordnet set er der to typer trafik: Organisk og betalt.
Organisk trafik er trafik du ikke betaler for. Den kan eksempelvis komme fra Google, når folk søger på dit navn eller dine produkter. Du kan arbejde med SEO (søgemaskineoptimering) for at opnå flere organiske besøgende.
Betalt trafik er trafik hvor du betaler pr. klik, også kaldet PPC (pay per click). Den trafik kan eksempelvis komme fra Google Adwords eller Facebook annoncer.
Herudover er der en række andre kanaler du kan benytte dig af. E-mail markedsføring er en af de mest profitable kanaler for en webshop. Du kan benytte dig at e-mail markedsføring i form af enten nyhedsbreve du sender ud, email automation eller en kombination af de to.
Danmarks største udvalg af webshops til salg
Saxis har det største udvalg af webshops til salg i Danmark, og vi har med garanti også noget for dig. Priserne spænder bredt, og vi har noget i næsten alle brancher. Vi kan hjælpe med finansiering og kontrakter, hvis du har brug for det.