85 virksomheder til salg i Fyn, Syd- og Sønderjylland

Hos Saxis har vi samlet en lang række virksomheder til salg i Syd- og Sønderjylland her på siden. Det giver dig et godt overblik, når du leder efter den helt rigtige virksomhed for dig. Der er virksomheder inden for mange forskellige brancher, ligesom der er mange forskellige prisklasser, så alle kan finde deres nye virksomhed.

Avanceret søgning

Bredt udvalg af virksomheder til salg i Syd- og Sønderjylland

Der er altid mange forskellige virksomheder at vælge imellem, når du er på jagt efter virksomheder til salg i Syd- og Sønderjylland. Måske ønsker du at overtage en af Sønderjyllands hippe restauranter, eller også brænder du mere for godt håndværk i en tømrervirksomhed?

Men uanset hvilken branche du vil ønsker en virksomhed i, kan du vælge frit mellem virksomheder inden for handelserviceproduktionbutikejendomweb og restauration. Mulighederne er mange, og det varierede udvalg sikrer, at der er noget for enhver smag og økonomi.

Drop opstartsarbejdet og gå direkte ind på markedet

De fleste, der har startet en virksomhed, vil sikkert være enige i, at det hårdeste ved en virksomhed er opstartsarbejdet. Det kræver stort slid og mange kræfter – både fysisk og økonomisk – at bygge en virksomhed op fra bunden. Men det slipper du for ved at købe en allerede etableret virksomhed.

Og det betyder samtidig også, at du kan fokusere på kerneforretningen; på at sætte dit præg og på at tage virksomheden til nye højder. For du skal netop ikke kæmpe for at markere dig på markedet – du er allerede på det.

Virksomhedskøb - en lettere måde at blive iværksætter

Har du en iværksætter gemt i maven? Så kan du slippe den løs ved at købe en af de mange virksomheder til salg i Syd- og Sønderjylland. For udover at du hopper over det tunge arbejde med at få virksomheden op at stå, kan du også nyde andre forhold, der gør det lettere for dig at fokusere på dit take på virksomheden.

  • Det er både nemmere og mere økonomisk for dig at bevare eksisterende kunder. Når du køber en virksomhed, vil du ikke på samme måde ud at hente nye kunder ind. Du skal naturligvis stadig yde en indsats for at beholde de kunder, virksomheden allerede har, men det er altid lettere at gøre nuværende kunder glade og tilfredse, end det er at hente nye kunder ind i folden. 
    Samtidig er det også mere økonomisk, fordi eksisterende kunder af sig selv kan avle nye kunder ved at anbefale din virksomhed til venner og bekendte. Og på den måde kommer der nye kunder til helt af sig selv – og uden de store anstrengelser.
  • Du sparer penge på markedsføring. Ved opstart af en virksomhed fra bunden er der ingen, der kender til den ude i den store verden. Det betyder derfor også, at det kræver mange penge og ressourcer at få skabt den synlighed, der er nødvendig for, at virksomheden kan få succes. Med en allerede etableret virksomhed kan du være mere eller mindre sikker på, at en del af arbejdet er gjort for dig. Folk har hørt om virksomheden, og den dukker formentlig op i Google, når kunder søger inden for din branche. 
    Det frigiver i stedet penge og ressourcer til et ”ansigtsløft” af virksomheden. Du kan lave små mindre krævende markedsføringskampagner, ligesom du kan fokusere på at skabe vækst fra første dag.

Hvad skal du tænke på, når du køber en virksomhed?

Research er afgørende, når du skal købe en virksomhed. Vi har et stort udvalg af virksomheder til salg i Syd- og Sønderjylland, og derfor skal du først og fremmest indsnævre din søgning til en eller to brancher, så det bliver lettere og mere overskueligt for dig at finde den perfekte virksomhed for dig.

Du skal samtidig også finde en virksomhed, der ligger inden for dine økonomiske rammer. Det nytter naturligvis ikke at købe en virksomhed, som der alligevel ikke er fremtidsudsigter i, fordi du har sat dig for dyrt i første omgang. Derfor gør du klogt i at lægge et grundigt budget og undersøge din økonomi til bunds, så du er helt sikker på, at du har en sund og god økonomi, der kan bære et virksomhedskøb.

Tag temperaturen på din ”kommende” virksomhed

Inden du køber en virksomhed, er det anbefalelsesværdigt, at du nøje tjekker op på den virksomhed, du har i sinde at købe. På den måde undgår du grimme overraskelser og at købe katten i sækken. Et virksomhedskøb er på mange måder som andre større handler af eksempelvis hus, bil og båd – her gennemgår du også grundigt, inden du ”svinger dankortet”.

Du skal derfor tage temperaturen på den potentielle virksomhed. Det kan du gøre ved eksempelvis at kigge på kundetilfredsheden. Kunderne er afgørende for enhver virksomhed, og derfor er det et vigtigt sted at tjekke op.

Har virksomheden et blakket ry? Og har den været i en mindre shitstorm? Så kan det være, du skal lede efter en anden virksomhed. For et dårligt omdømme kan være mere eller mindre umulig at genoprette, når det først er skadet tilstrækkeligt. I hvert fald kræver det mange og omfattende ressourcer, og det skal du gøre op med dig selv, om du er villig til at smide i fra start. Tjek anmeldelser på de sociale medier og undersøg, hvordan brugerne har ranket virksomheden på Trustpilot. På den måde får du en fornemmelse af, om kunderne er positivt stemt over for virksomheden.

Du kan også gå endnu længere ind i din research af den potentielle virksomhed med en due diligence. Med en due diligence får du ofte juridisk hjælp til at gennemgå de kontrakter, som virksomheden har indgået. Det kan være med leverandører, kunder og ansatte, ligesom du kan få et indblik i dokumentation, regnskaber og selvangivelser, så du får et komplet overblik over, hvad det er for en virksomhed, du reelt står overfor at købe. På den måde får du klarlagt, om virksomheden reelt har det potentiale, du først antog – og om værdien stemmer overens med udbudspris.

Virksomhedsoverdragelse – det her skal du være opmærksom på

Når du køber en virksomhed, sker en virksomhedsoverdragelse. En andens virksomhed overdrages jo netop til dig. Derfor skal du også være klar over, hvad du går ind til.

Hvis medarbejdere fra din købte virksomhed følger med over i din variant af virksomhed, skal du være opmærksom på, at de er beskyttet af virksomhedsoverdragelsesloven. I forbindelse med en virksomhedshandel har de ansatte nemlig en række rettigheder. Som udgangspunkt tager medarbejderne rettighederne fra den gamle virksomhed med over i din nye virksomhed.

Det kan eksempelvis være pension-, feriepenge-, og lønforhold. Men det kan også gælde aftaler omkring anciennitet, afspadsering og fri telefon. Har medarbejderne disse aftaler, skal du som køber også overholde dem.

Hvis du i en virksomhedsoverdragelse kan se, at du ikke får råd til at beholde de løntunge medarbejdere, kan du med sælger indgå en aftale om opsigelse af de specifikke medarbejdere, inden virksomheden overdrages til dig. Dog skal det være under forudsætning af saglig begrundelse for opsigelsen – eksempelvis organisatoriske eller økonomiske ændringer i virksomheden.

Værdisætning af virksomheder til salg i Syd- og Sønderjylland

Her på siden har vi et bredt udvalg af virksomheder til salg i Syd- og Sønderjylland. Udvalget spænder over flere forskellige brancher og et stort spænd i prisklasser, så der er mulighed for at finde en virksomhed, der passer til ethvert budget. Men hvordan prissættes virksomhederne?

Værdien af de virksomheder, der er til salg i Syd- og Sønderjylland, afhænger af en række faktorer. Udbudsprisen fastsættes ofte på baggrund af regnskabet de sidste tre år – har virksomheden haft et godt overskud? Har lønniveauet været fornuftigt? Og hvordan har omsætningen set ud? Derudover betaler du også for goodwill. Det vil sige, at en virksomhed med en stor kundegruppe og et rigtig godt omdømme er dyrere end ellers. Dertil kan prisen afhænge af andre aktiver. Følger der et varelager, inventar og lignende med i handlen?

Her kan en due diligence være brugbar i en forhandlingssituation. Finder du i en gennemgang af relevante dokumenter ud af, at overskuddet ikke er så højt som først antaget, eller at det medfølgende varelager kun ligger inde med gamle usalgbare varer, er det værdiregulerende faktorer, der skal nedsætte prisen på virksomheden.

Dokumentationen skal være gennemsigtig

Et virksomhedskøb er på mange måder sammenligneligt med et huskøb. Det er en stor beslutning, og derfor skal der være styr på dokumentationen – både for sælger og købers skyld.

Dokumentationen skal sort på hvidt tydeliggøre alle omstændigheder og aftaler omkring virksomhedshandlen på en detaljeret og gennemsigtig måde, så retningslinjerne er klart afgrænsede. På den måde hersker der ingen tvivl, og handlen bliver en succes.

Købsaftalen er altså dokumentation for handlen, og præmisserne for handlen skal indgå heri. Så er der ingen tvivl om, om fadølsanlægget i restauranten eller skrivebordene på kontoret hører med i handlen. Det skaber en tryghed i handelsforløbet, så både køber og sælger med ro i maven kan gennemføre virksomhedshandlen.

Lad os hjælpe dig

Det er både billigere og lettere at købe en virksomhed i stedet for at starte en op fra bunden. Alligevel er der en del at have styr på i forbindelse med handlen og finansiering. Det kan vi hos Saxis hjælpe dig med.

Vi kan både hjælpe med gode finansieringsmuligheder og formidle kontakt til en virksomhedsmægler, der kan styre dig trygt gennem virksomhedshandlen, så der er styr på al dokumentation. Alt afhængig af branche finder vi de kompetente mæglere, der bedst passer til din sag. Så kan du med rolig hånd underskrive aftalen om ny virksomhed og realisere din iværksætterdrøm.

Se også: