37 butikker til salg

På Saxis har vi Danmarks største udvalg af virksomheder til salg - også butikker. Saxis er en markedsplads, hvor iværksættere kan sætte deres virksomheder, herunder butikker, til salg og købere kan kontakte dem.

Avanceret søgning

Vi har altid et bredt udvalg af butikker til salg i mange forskellige brancher, prisklasser og i hele landet. At købe en butik vil oftest være meget nemmere end at starte fra bunden - og modsat hvad mange tror også billigere.

Se også:

Hvilke butikker kan man købe på Saxis?

På Saxis kan man købe næsten alle slags butikker. Det eneste krav, vi stiller til de butikker vi har til salg, er at der skal være, eller have været omsætning. Derudover må man ikke sælge afståelse af lokaler. Du vil altså ikke finde butikker til leje, erhvervsejendomme til leje eller lignende, alle emnerne er nøglefærdige butikker med alt hvad det indebærer.

Overordnet set, kan man sige at der findes alle typer af butikker til salg, på Saxis. Alt fra franchisebutikker til små specialbutikker. De mest populære typer af butikker til salg på Saxis:

  • Tøjbutikker, både dametøj og herretøj
  • Fabrikker af forskellig art
  • Producenter af innovative produkter
  • Forskellige typer af håndværk

Herudover ser vi en hel del fødevarebutikker, herunder:

  • Sandwich butikker
  • Slagterbutikker
  • Bagerbutikker
  • Isbutikker
  • Slikbutikker

Er du på udkig efter en butik du kan forpagte eller har du en butik du gerne vil udbyde til forpagtning, så kan vi også hjælpe med det.

Butikkerne er spredt ud over hele landet, hvor der selvfølgelig er en lille overvægt af butikker til salg i de største byer København, Århus og Odense. Er du på udkig efter en butik i provinsen, er der også gode muligheder for at finde et match.

Køb en butik i stedet for at starte selv

Rigtig mange danskere sidder fast i deres hverdag, og føler ikke at deres job udfordrer dem, interesserer dem eller udvikler dem. For mange af de mennesker, kan det rigtige være at blive selvstændig. For eksempel med deres egen butik.

Udfordringen kan ligge i at finansiere den hårde opstart når man starter en virksomhed, eksempelvis en butik, fra bunden. Når du selv åbner en butik, kan der gå lang tid, før indtjeningen i virksomheden når et niveau, der kan bære din løn. Hvis du derimod køber en butik, så kan du se på den historiske indtjening og dermed regne ud, hvad du nogenlunde kan få i løn.

At købe en nøglefærdig butik, med kunder, et brand og ikke mindst omsætning, kan mange gange være den nemmeste og billigste måde at komme i gang med en butik.

Hvad skal du være opmærksom på, når du kigger på butikker til salg?

Hvis du ikke før har haft en butik, kan det være svært at vide hvad man skal kigge efter, når du er interesseret i at købe en butik og kigger på butikker til salg. Herunder kan du se en generel liste af ting du skal være opmærksom på.

Jeg vil gerne understrege at listen ikke er komplet og vil variere meget fra butik til butik, men nedenstående er et godt udgangspunkt.

  • Beliggenhed - Hvor ligger butikken?

    Det giver næsten sig selv; Én af de vigtigeste parametrer for, om en butik tjener penge, er om den ligger godt. Gå efter en butik, der ligger på en gade, hvor der er mange mennesker, der går forbi, hver dag. Det betyder også noget, hvordan området omkring butikken ser ud. Spørg dig selv; Er det et sted du selv ville handle?

  • Regnskab - tjener butikken penge?

    Som med en hvilken som helst anden type virksomhed, er og bliver regnskabet et af de vigtigste parametrer for om det er en god forretning, og ikke mindst hvad prisen bliver. Det første tal du skal kigge efter er omsætning, der fortæller noget om, hvor meget butikken sælger. Herefter er bruttoresultatet rigtig vigtigt, da det fortæller hvor meget butikken tjener på varerne. Slutteligt er resultatet selvfølgelig vigtigt.

  • Leverandører - Hvor køber butikken sine varer?

    Der er mange ting, der gør at det er vigtigt at kigge på de leverandøraftaler butikken har. For det første, er det vigtigt at finde ud af, hvor mange og hvilke forskellige leverandører der handles ved. Dernæst skal du finde ud af hvor stor forhandlingsstyrke butikken har hos de forskellige leverandører, da det kan være en nøgle til at skabe en god forretning.

  • Lokaler - ejendom, leje eller afståelse

    En helt grundlæggende ting; ejer butikken lokalerne, følger der en lejeaftale med i handlen eller er der blot tale om en afståelse af erhvervslokaler? Tre meget forskellige scenarier, og du skal finde ud af, hvilke af dem du kunne tænke dig, og så skal det være noget af det første du finder ud af, når du kontakter en butik, der er til salg.

  • KPI’er

    KPI’er er altid meget afhængige af, hvilken type forretning du driver, men KPI’er som gennemsnitskøb størrelse, antal besøgende og antal kunder er afgørende for en detailbutiks succes.

Sidst, men ikke mindst, er det allervigtigste om du kan se dig selv, stå i den butik hver dag. Hvis du køber en butik, kommer du til at tilbringe rigtig meget tid i den butik, og derfor er det utrolig vigtigt at du synes det er sjovt.

Værdiansættelse - Hvad koster det, at købe en butik?

Ultimativt er en virksomhed altid det værd, som en køber vil betale for den. Det er dog lidt svært at arbejde ud fra, så i stedet kan du her blive lidt klogere på værdiansættelser af detailbutikker.

Som med enhver anden type virksomhed, betyder det meget for prisen, hvordan butikkens regnskaber har været de sidste ca. 3 år. Hvor meget sælger butikken, hvor meget løn er der plads til og ikke mindst hvor meget overskud laver forretningen. Det er svært at lave en tommelfingerregel, men du kan som udgangspunkt sige at din investering skal være betalt tilbage inden for 3-5 år, afhængig af branchen.

Herudover har det meget at sige, hvilke aktiver der følger med. Med aktiver menes varelager, lokaler, betalingsterminal, kassesystem, inventar og lignende. Hvis der eksempelvis følger ejendom med, skal virksomheden værdiansættes på en helt anden måde. Ligeledes kan varelageret gøre en stor forskel og du skal være meget opmærksom på, om varelageret er kurant, altså om det er salgbart eller om det er gamle varer.

Slutteligt, skal du være særligt opmærksom på, om pris vurderingen er aktuel. Vurderingen skal helst være lavet det samme år, som du kigger på den. I detailbranchen tager det ikke lang tid, før en prisvurdering er for gammel og dermed ikke aktuel. Dels pga. varelageret salgbarhed. I visse brancher, går der ikke lang tid før varelageret er ukurant. Ligeledes kan lokalernes værdi hurtigt ændre sig i takt med konjunkturer i samfundet, ændringer i lokalmiljøet og lignende.