Webshop i super lækkert design - Salg af plakater - Omsætning 2018: 44.350 kr.
Unikaposters.com er en webshop i virkeligt smukt og brugervenligt design. Da jeg nu ønsker at afhænde min webshop, sætter jeg den til salg for en pris der ligger under det jeg har betalt for at få udviklet og designet selve platformen i Wordpress med shop i form af Woocommerce.
Køber får dermed en fuldstændig køreklar webshop med opsætning af betalingsløsning, nyhedsbrev osv. Køber kan vælge at omdøbe shoppen afhængigt af hvilket produkt man ønsker at sælge derfra og kan vælge kun at bruge designet eller man kan køre shoppen videre som den er nu med produkter inden for plakat, malerier, rammer og kort. Der er både et dk og com domæne.
Aktuelt sælges stilrene og unikke fotokunst plakater i begrænset oplæg på shoppen, men varesortiment kan udvides eller ændres. Køber er også velkommen til at overtage hele konceptet samt varelager.
Økonomiske nøgletal
Omsætning:
2018: 44.350 kr.
2017: 75.436 kr.
2016: 80.289 kr.
Webshoppen gik i luften ultimo oktober 2015. Der er ekstern revision for alle år.
Produktet
Unikaposters.com er en webshop med salg af fotokunstplakater vi selv har designet. Plakaterne sælges i 99 eksemplarer hvorefter designet udgår. Hensigten er at sikre individualitet og det unikke i hjemmet og indretningen og dermed gå udenom de masseproducerede plakater.
Plakaterne findes i størrelserne 30x40 cm, 50x70 cm og 100x140 cm og sælges til primært til private, men der er også virksomhedssalg. Derudover sælger vi rammer og passepartouts fra shoppen samt kort.
Jeg forestiller mig, at man ved køb af denne shop fortsat kan sælge plakater efter det koncept man selv ønsker og at varesortiment også kan udvides eller ændres til noget helt andet. man kan dermed sagtes sælge eksempelvis smykker eller tøj og spare masser af tid og penge på at få det grafiske layout på plads da det allerede er gjort. I bund og grund får man ved køb af Unikaposters en færdig og køreklar webshop i virkelig lækkert design, som man ikke selv skal betale for at få lavet og derudover skal man ikke bruge tid på at få lavet betalingsaftaler, fragtopsætning, betalingsgateway aftale, opsætning af nyhedsbrev osv.
Alt det er fuldstændig køreklart. Såfremt køber ønsker at sælge andre produkter end plakater, kan domænenavn nemt ændres.
Hvis køber derimod i forvejen har en anden plakatshop, kan Unikaposters også være en udvidelse heraf og vi kan drøfte overtagelse af varetlager indeholdende plakater, rammer, passepartouts og paprør til fragt.
Markedsføringskanaler
Virksomheden har Facebook side med 864 følgere, Instagramprofil med 601 følgere, nyhedsbrev tilknyttet Mailchimp samt Pinterest.
Derudover er den opsat til Google Analytics. Der er eksisterende samarbejdsaftale med firmaet Kort & Plakat som sælger plakatmotiver i kortform hvoraf der er en lille indtægt. Plakaterne sælges desuden på kommision i butik Gejst i Ålborg. Plakterne er tidligere blevet solgt i Boliguset Werenberg og Bolighuset Lindegaard Poulsen.
Omkostninger
Der er følgende omkostninger for webshoppen:
Betalingsgateway ved Quickpay: kr. 60 kr. pr. mdr. ex moms
Nets: kr. 1022 pr. år ex moms
Woocommerce: kr. 534 pr. år ex moms
Domæne/host: kr. 662 pr. år ex moms
Fragt: I alt kr. 12.625 for 2016, 2017, 2018 og frem til 28. juli 2019
Revision (ikke pålagt da det er en enkeltmandsvirksomhed)
Shopsystem
Aktiver
Virksomheden består af template som er lavet i Wordpress med Woocommerce som shop. Derudover er det muligt at tilkøbe lager indeholdende plakater, fragtrør i sort pap, rammer i massiv eg og passepartout. Shoppen er drevet på privat bopæl i kælderen og der har derfor ikke været lagerrumsomkostninger. Det afkræver ikke meget plads at drive den type forretning.
Virksomhedens historie
Unikaposters er udsprunget af et behov for selv at designe og sælge lækre fotokunst plakater. Der er 2 hovedaktører i Unikaposters - jeg og min mand der er professionel fotograf. Ideen til konceptet udsprang af at vi synes det er ærgerligt det er det samme masseproducerede interiør man ser i folks hjem og vi synes der ofte mangler personlighed og individualisme i indretningen. Det skal dog ikke være nogen hemmelighed at vi senere har erfaret at plakatbranchen er en svær branche og vi må sande at vi ikke er dygtige nok som købmænd. Produktet og webshoppen er der intet galt med, men det kræver en langt større indsats at "komme ud over kanten" end jeg og min mand der driver virksomheden er i stand til. Vi har desuden begge fuldtidsarbejde ved siden af shoppen, hvilket bevirker at driften og udviklingen af webshoppen ikke prioriteres i tilstrækkelig omfang.
Markedet
Markedet er der, men det kræver stor synlighed og et stort markedsføringsarbejde. I 2016 omsatte vi for 80.289 kr. hvilket er ganske hæderligt som nyopstartet. Der er ret høj avance på plakaterne.
Svagheder/udfordringer
Svagheden er klart at der er mange der sælger fine plakater og konkurrencen er derfor hård.
Svagheden er desuden for os, at vi ikke er købmænd - dvs. at vi ikke er trænede i at sælge og få fat i kunderne og har intet netværk i brancen. Derudover har vi begge haft fuldtidsarbejde ved siden af drift af webshop, hvilket efter min overbevisning er en forkert prioritering når man skal få en webshop til at blive en god forretning.
Stærke sider
Styrken er at der er ret små driftsomkostninger med at drive denne type forretning.
Derudover er det en styrke at webshoppen er lavet i et virkelig smukt og brugervenligt design.
Der er både et dk og com domæne og derfor kan den udvides til salg i andre lande. Der har eksempelvis været interesse omkring plakaterne på Instagram i Sverige.
Det er nemt at navigere i Wordpress og Woocommerce.
Konceptet er efter vores vurdering rigtig godt - at produkterne er nummereret og sælges i begrænset oplag. Samtidig er det også en svaghed da der så er mindre avance på plakaterne. Men generelt set er der rigtig god avance på plakater.
Strategi
Hvis den type virksomhed skal udvikles, skal der efter min overbevisning laves langt mere reklame på FB og Instagram. Derudover vil det være en kæmpe fordel at få plakater eller andre varer man sælger i webshoppen ud i fysiske butikker som supplement til webshoppen samt med det formål at skabe opmærksomhed og kendskab til produktet. Måske man også kan få fat i influencers og ambassadører der har lyst til at vise produkterne i deres hjem. Derudover mener vi, at hvis man vil fortsætte med at drive virksomhed med salg af plakater, skal produktsortiment udvides f.eks. med andre "gæstefotografer", således at der komme langt flere plakater og designs på shoppen. Vi har gjort for lidt i at lave nye plakater således at der hele tiden skete noget nyt på shoppen samt at udvide varesortiment til en passende størrelse.
Ideel køber
Den idelle køber vil fortsat sælge plakater og har måske selv designet plakater. Køber kan som før omtalt få et tilbud på Unikaposters varelager og fortsætte salget af disse plakater kombineret med dem man selv har designet således at varesortiment også udvides og er langt større. Ellers forestiller jeg mig at den ideelle køber blot køber webshoppen fordi den er smuk i designet og alt er lavet på forhånd og at der blot skal laves nyt domænenavn således at shoppen passer til et hvilket som helst produkt. Selve webshoppen har kostet kr. 27.000 ex moms at få lavet og designet og derfor kan køber med fordel spare en masse penge og ikke mindst tid ved at overtage en færdig shop.
Opstartshjælp
Sælger står til rådighed med hjælp i overtagelsesfasen.
Få hjælp af en virksomhedsmægler