Etableret smykkevirksomhed med unikke designsmykker - Med overskud
Webshoppen er en veletableret brand med unikke designersmykker, der forhandles hos flere forhandlere i Norden. Forhandlerne er guldsmede/smykkeforretninger. Smykkerne skiller sig klart ud fra alle andre smykker i markedet og har fundet en niche og fået sin egen fanskare.
Forretningsmodellen er meget lean, hvilket øger firmaets fortjeneste og giver også mulighed for at forhandlerne får en god fortjeneste. Den anderledes model gør det også attraktivt for forhandlerne. Smykkerne giver et frisk pust til deres butikker og mange steder får smykkerne de bedste pladser - fx på disken eller midt i det bedste vindue.
Små stikprøver i vores nabolande har vist, at det har et stort potentiale i udlandet også. Udover salget til forhandlerne, er der også salg gennem firmaets egen webshop. Firmaet har også en Facebook og Instagram. Når forhandlerne ligger smykkerne på deres sociale medier får de langt flere likes end deres andre opslag.
Hele vejen fra indkøb til salg til slutbrugeren er meget velorganiseret. Smykkerne er af god kvalitet og leverancerne er som aftalt. Alle forhandlerne har et flot brandet display og der er flotte smykkeæsker.
Omsætningen og indtjeningen har været stigende hvert år siden opstart og omsætningen er stabil, da den kommer fra et bredt udvalg af kunder, og både B2B og B2C.
Man behøver ikke at være guldsmed, designer eller have andre tekniske kompetencer for at drive brandet, men det vil dog være en fordel at holde samme stil (som rammer et hul i markedet) og at have en god idé om, hvad målgruppen kan lide. Hvis det ønskes, vil der være mulighed for et samarbejde med nuværende ejer omkring hjælp til fremtidige kollektioner.
Økonomiske nøgletal
Der er ikke store nødvendige udgifter i firmaet til den daglige drift. Der er en skandinavisk smykkemesse i KBH en gang om året, som vi har deltaget i, hvilket har tjent sig hjem flere gange. Vi har også haft nogle kørselsudgifter til besøg hos forhandlere og agentudgifter.
Den fremtidige omsætning har stadig potentiale til at stige på det danske marked - og har stort potentiale hvis der også gøres mere ud af salget til udlandet.
Produktet
Smykkerne er lavet i sterling sølv og de fleste har ædel eller halvædelsten. Hele kollektionen dækker over eventyrlige smykker, men spænder alligevel bredt over spinkle til meget volumniøse smykker og udsalgspriserne ligger fra 399 - 2499 kr. Hvis man lytter til kunder, der kigger på smykkerne, har de ofte svært ved at vælge og er ofte meget begejstrede.
Det er de fordi de ikke har set noget lignende før og fordi at smykkerne er fyldt med små fine detaljer. Vi adskiller os klart fra resten af markedet med dette helt unikke design, denne høje kvalitet og de gode priser.
Markedsføringskanaler
Vi har igennem de sidste år markedsført os i guldsmedebladene for at butikkerne kunne lære os at kende. Nu kender de fleste danske butikker os, så vi ser det ikke som nødvendigt at markedsføre sig i disse blade mere. Evt. kunne det gøres ved nye kollektioner, hvis butikkerne ikke får dem set på anden vis.
Vi er lige startet på at markedsføre os til slutbrugeren gennem Instragram (og Facebook), hvor vi organisk er vokset stødt og vi får mange likes på vores opslag - og mange køb i butikkerne og på webshoppen efter opslag.
Omkostninger
Smykkelageret kan man have i eget hjem eller i lejede kontor eller lagerlokaler. Det fylder ikke mere end et par kvadratmeter. Så der er ingen eller kun små omkostninger til lager.
Der er pt. ingen behov for ansatte og derfor ingen lønudgifter andet end ens egne. Vi har haft udgifter til agenter, men de får kun betalingen (procenter), når de sælger - så kun variable udgifter.
Variable udgifter:
Varekøb
Betalingsløsning: Promille af salget
Fragt
Smykkeæsker/pakkeæsker
Herudover er der HVIS ØNSKET udgifter til:
Til agenter, hvis man ønsker at gøre brug af det (provision/variabel udgift)
Til 2 kataloger om året (ved ny kollektion), hvis man ønsker at det skal ligge i butikkerne
Til den årlige messe, hvis man ønsker at deltage i den
Til markedsføring - afhænger af ønsket til dette.
Aktiver
Virksomheden inkl. lager kan drives på et par kvadratmeter - og kan sagtens gøres hjemmefra. Der er ikke brug for nogle aktiver for at kunne drive firmaet, bortset fra en computer og printer - og så selvfølgelig et varelager. Smykkerne ligger i kasser som gør det nemt at pakke. Kasserne følger med i købet.
Der medfølger følgende aktiver:
Ca 100 display, som står hos nuværende forhandlere + ca. 20 ekstra displays.
4 salgskufferter
Glasskabe til messe eller til at stå hos forhandlere
Restlager af smykkeæsker/pakkeemballage
Følgende aktiver medfølger ikke:
Varelageret har en værdi på ca. 350.000 kr. Dette medfølger ikke med i prisen. Ved overtagelse opgøres varelageret, som køber overtager til indkøbsprisen. Evt. ikke-kurante varer nedskrives til aktuel værdi.
Strategi
Den nuværende strategi og strategien indtil nu har været at kunne tilbyde en vare, som andre ikke tilbyder, så vi ikke skal konkurrere på pris og så kunderne er nødt til at handle hos os, hvis de vil have den ønskede vare - og så vi kan opbygge et navn og genkendelighed og som kunderne husker og bliver begejstrede over og ønsker at købe igen.
Strategien er også at forstå kundernes behov og tilpasse vores tilbud til dem, således at det er attraktivt at handle hos os. Og samtiden er strategien at køre en lean forretningsmodel, så der er færrest muligt omkostninger og færrest muligt forretningsgange, der kan laves fejl i, så kunderne oplever hurtig betjening - uden fejl.
Denne strategi har fungeret yderst tilfredsstillende for os, men det er selvfølgelig helt op til en ny ejer, hvis de vil køre en anden strategi.
Strategien for salg - der har vi fokuseret på Danmark og så småt på landene omkring os. Men da der har været stor interesse fra landene omkring os, vil der være rig mulighed for en ny ejer at lægge en strategi med mere salg i udlandet.
Ideel køber
Der er mange forskellige typer af ideelle købere.
Det kan både være én, der allerede er i branchen og allerede sælger på det danske marked og når denne alligevel er hos forhandlerne, så kan han tilbyde et ekstra smykkebrand til egen nuværende kollektion - eller hvis denne ikke allerede er på det danske marked, kan denne besøge forhandlere - og så samtidig tilbyde sit eget brand.
Det kan også være én, der er i fashionbranchen og sælger andre fashionvarer - og vil tilføje et smykkebrand til dette. Ligesom ovenstående, når man allerede er hos kunderne, kan man tilbyde en ekstra vare og få den fortjeneste uden at have ekstra udgifter med salget.
Det kan også være én fra en helt anden branche, der synes, at det kunne være spændende at handle med smykker. Det er ikke nødvendigt med branche/smykke-kendskab for at drive virksomheden. Det er dog en god idé at have flair for, hvor målgruppen kan lide.
Det kunne også være en køber, der vil lave en god forretning - altså øge omsætningen fx ved salg til udlandet - og så videresælge firmaet igen med fortjeneste for øje.
Opstartshjælp
Der vil blive en god overlevering af virksomheden alt efter købers behov. Alle arbejdsgange vil blive vist og kontakter til alle samarbejdspartnere overleveres. Vi viser hvordan smykkerne designes, hvordan de bliver bestilt, hvordan vi får dem hjem, hvordan vi lægger dem på lager, hvordan vi håndterer butiks og web-ordrer, hvordan vi sender varerne osv. Vi aftaler en periode, hvor dette gøres. Hvis køber ønsker det tager vi gerne køber med til smykkeproducenten - og på kundebesøg.
Bagefter vil det være muligt at købe konsulenttimer (hvilket der formentlig ikke er behov for), hvis der er behov for det - og det ønskes. Har køber andre behov/ønsker, kan dette aftales ved en handel.
Få hjælp af en virksomhedsmægler