Innovativt websalg af URE - skab dit eget design med få klik med musen.
Helt unikt ur-koncept hvor du nemt customiser dit LABCOPENHAGEN ur på www.labcopenhagen.dk (inkl. gravering på bagstykket) og straks ser resultatet af dit design, før du køber.
Selve customiseren/software er udviklet i Canada og integreret med Shopify. Billederne af uret i customiseren er baseret på 3D renderinger, så customiseren fungerer lynhurtigt - og renderingerne er meget naturtro.
Prøv customiseren på hjemmesiden!
Ud over .dk siden på dansk er der også en .com side på engelsk og en .jp side på japansk. Endvidere domænerne .de .tw .es .de og .in
Urene produceres på en mindre og yderst velfungerende fabrik i Kina. Et ur bestilt på hjemmesiden leveres direkte til kundens privatadresse på 4 hverdage efter bestillingen, uanset hvor og i hvilket land kunden bor.
Urene leveres med DHL Express på 2 hverdage.
Økonomiske nøgletal
Et LABCOPENHAGEN ur koster p.t. i udsalg 1.695 kr. inkl. moms, frit leveret.
Komponenter og produktion af uret koster ca. 285 kr. (lidt afhængigt af hvordan kunden customiser uret). Fragt med DHL Express koster normalt ca. 180 kr. pr. ur (fragtprisen meget afhængig af mængden - p.t. høj pga lav omsætning). Dette giver en dækningsgrad på 65% før faste omkostninger og markedsføring.
Produktet
LABCOPENHAGEN uret er 100% dansk design og specialfremstillet - lige fra urkasse, krone, glas og remme til logo.
Vi lagerfører komponenterne på fabrikken, så uret hurtigt kan produceres til kundens valgte farver/design.
Selve uret er af høj kvalitet. Urkasse, krone og spænde er i rustfri 316L kirurgisk stål og glasset er safirglas. Værket er et batteridrevet quartzværk fra japanske Miyota (Citizen).
Kunden har følgende valgmuligheder ved customising af uret: urkasse i 3 forskellige farver, urskive i 10 forskellige farver, time- og minutvisere i 5 farver, sekundviser i 5 farver og 10 forskellige remme. Det giver i alt 7.500 kombinationsmuligheder. Hertil kommer kundens egen lasergravering på bagstykket med op til 4 linjer efter eget valg. Hvert ur er individuelt nummereret på bagstykket.
Selve størrelsen på uret er 38mm Ø. Størrelsen og valget af design gør, at uret passer lige godt til mænd og kvinder, da valg af farver er afgørende for, om uret opfattes maskulint eller feminint eller mere neutralt.
Markedsføringskanaler
Hjemmeside, Facebook (PPC og ca. 2500 følgere), Instagram (ca. 6200 følgere), Google Ads, Google Shopping.
Omkostninger
Virksomheden drives hjemmefra og kan i princippet drives hvor som helst fra i verden, så længe man har en god internetforbindelse og en computer.
Mdl. fast udgift til Shopiy + customiser: 1.950 kr. (278 USD)
Årl. fast udgift til domæner mv.: 3.000 kr.
Hertil kommer variable marketing omkostninger og evt. omkostninger til bogføring mv.
Shopsystem
Aktiver
Virksomhedens største aktiver:
Selve uret er dansk designet og udviklet helt fra bunden.
Konceptet med at uret kan customises og selve den tekniske customiser på hjemmesiden.
En førsteklasses producent i Kina som man 100% kan stole på.
Et gennemarbejdet og meget nemt setup fra ordre til produktion og direkte forsendelse til kunden, uanset hvor han eller hun bor. Lige til at gå til for den rette som har styr på digital markedsføring.
Virksomhedens historie
Jeg har arbejdet med ure i mange år og har altid interesseret mig for ure. De første mange år arbejdede jeg med direct mail (fysiske breve) og senere med digital markedsføring.
Jeg har altid prioriteret at have mit eget produkt og mit eget design, som ikke er det samme som alle andre tilbyder. Hvis man bare videresælger et standardprodukt, som flere andre har, ender det ofte om et spørgsmål om pris og det synes jeg, man skal undgå.
Jeg har altid forsøgt at undgå 'fordyrende mellemled', dvs. jeg er gået direkte til kilden/producenten og derfra direkte til slutbrugeren. Det har medført mange rejser til Kina, hvor næsten alle ure produceres i dag (dog undtaget dyrere ure som bla. produceres i Schweiz, Japan, Tyskland mv.)
Det har naturligvis været en omstændelig måde at arbejde på, men for mig har det været tilfredsstillende at have den afgørende indflydelse på design, materialevalg, prissætning mv.
I dag er hele markedsføringen meget digital og jeg synes, det er blevet meget kompliceret. Jeg må bare erkende, at jeg ikke har de rette kompetencer til at bringe virksomheden videre. Udover det var jeg for et par år siden ude for et alvorligt trafikuheld og det satte mig og markedsføringen ud af spillet i en længere periode (er nu ok igen). Dette blot for at forklare, hvorfor tiden nu er inde til at sælge LABCOPENHAGEN.
Markedet
Armbåndsuret har gennem tiden udviklet sig til et fashion accessory og det er i det marked man befinder sig, hvis man sælger ure.
Markedet for ure er kæmpe stort - ingen tvivl om det. Det er også et meget konkurrencepræget marked med mange udbydere og ure i alle prisklasser. Og som med så mange andre produkter er der både et online marked og et retail marked. Den globale omsætning på ure vurderedes i 2023 at være ca. 100 milliarder USD med en klart opadgående tendens.
Svagheder/udfordringer
Den største udfordring for LABCOPENHAGEN er helt klart, at der ikke er tilstrækkelig styr på den digitale markedsføring. Derfor er det helt afgørende, at køber er i besiddelse af disse helt nødvendige kompetencer.
Ur-markedet er meget konkurrencepræget og der er rigtig mange udbydere, der kæmper om kundernes opmærksomhed.
Stærke sider
LABCOPENHAGEN adskiller sig fra næsten alle andre ur-brands i markedet ved at tilbyde en høj grad af customisering af uret. Det at bygge et ur ad gangen i mange forskellige forskellige farvekombinationer på en systematisk, hurtig og effektiv måde er der mange, der ikke er stand til. Det kræver en pålidelig og effektiv leverandør og dem findes der ikke mange af! Specielt ikke i Kina hvor stort set alle ure i denne prisklasse produceres. Så det er et sjældent set effektivt setup med hurtig levering og meget få muligheder for fejl.
Hertil kommer, at ordreprocessen er meget automatiseret og dermed tidsbesparende.
Strategi
LABCOPENHAGENS strategi er i høj grad at inddrage kunden i at customise/designe et ur, som svarer til kundens ønsker og forventninger. Det skal være sjovt, nemt og spændende for kunden at designe sit ur. Og så skal det ikke være 'just another watch' men kundens helt personlige ur - specialbygget til kunden.
Vision
Visionen for LABCOPENHAGEN er at udbrede customising-konceptet til det internationale marked, dvs. være til stede på langt flere markeder end det danske - ikke bare i Europe men også i USA og Asien. Konceptet er bygget op med det for øje, så et ur nemt kan sendes fra fabrikken direkte til kunden, næsten uanset hvor kunden bor i verden. Udfordringen er her at være knivskarp på den digitale markedsføring og tilpasse denne til de markeder, man ønsker at være på.
Ideel køber
Den ideelle køber til LABCOPENHAGEN er en person(er), som er knivskarp på den digitale markedsføring. Jeg har nævnt det før, men det er en afgørende kompetence, hvis man vil have succes på dette marked.
Ud over den digitale markedsføring har den ideelle køber lyst til at have fuld kontrol over samtlige led i processen - lige fra design, materialevalg og produktion, til logistik og prissætning.
Selvom det meste i setup'et er automatiseret, er det vigtigt jævnligt at kommunikere med leverandøren, så det hele løber så gnidningsløst som muligt. Det kan være på skrift eller på telefon, afhængigt af hvad der passer bedst i situationen. Kommunikationen foregår på engelsk.
Opstartshjælp
Ved køb af LABCOPENHAGEN tilbyder jeg gerne min hjælp i en overgangsperiode. Det kan være hjælp til formidling af kontakter til grafiker, fotograf eller tekstforfatter - hjælp med introduktion til leverandør og i det hele taget hjælp med forståelse af, hvordan konceptet er skruet sammen. Hjælpen foregår på mail og telefon.
Overgangsperioden kan aftales til en konkret periode og et max. antal timer i perioden.
Den aftalte hjælp vil være inkluderet i købesummen.
Få hjælp af en virksomhedsmægler