Bliv ejer af en eftertragtet Retro & Design møbelforretning med stor eksport
Hos Retrofabrikken elsker vi retro, vintage og design. Vi er en familiedrevet virksomhed, hvor passionen for retro og design er drivkraften bag alt, hvad vi gør. Når du besøger os, møder du de samme mennesker, der både opkøber, renoverer og sælger vores unikke møbler. Vores dybe kærlighed til håndværk og design skinner igennem i hvert projekt, og recirkulation er hjertet af vores forretning. Uanset om det er genbrug eller upcycling, stræber vi efter at give gamle møbler nyt liv, og bidrage til en mere bæredygtig tilgang til indretning. Når du investerer i Retrofabrikken, investerer du i et dedikeret team med en brandende passion for deres arbejde. Vores kunder spænder fra private til virksomheder over hele verden, med særligt fokus på Kina/Østen og de baltiske lande.
Økonomiske nøgletal
Afkastningsgrad 2022 ~ 28% - forventes stigende i 2023 pga. bedre indtjening.
Overskudsgrad 2022 ~ 9% - forventes stigende i 2023 pga. omkostningstilpasning.
Dækningsgrad 2022 ~ 54% - forventes uændret i 2023.
2022 var et særligt år, idet exportomsætningen til Asien var påvirket negativt af forsinket/mindre omsætning pga. Coronanedlukning i Kina, hvilket har påvirket indtjeningen negativt, idet omsætning der normalvis ville være kommet i 2022 blev skubbet og forsinket til 2023, hvor aktiviteten har nærmet sig en normalisering igen.
Regnskab
- Omsætning:7.056.471 DKK
- Ebitda: 885.475 DKK
- Resultat før skat: 849.626 DKK
- Balancesum: 1.657.681 DKK
-
Afkastningsgrad
-
Overskudsgrad
Produktet
Retrofabrikken specialiserer sig i møbler fra 1950'erne til 80'erne, inklusive værker fra verdenskendte danske designere som Kai Kristiansen, Børge Mogensen, Hans J. Wegner, og N.O Møller. Ud over disse mesterværker har vi et bredt udvalg af unikke fund og boligtilbehør. Med vores komplette møbelpolstringsværksted og møbelsnedkerværksted sørger vi for, at hvert møbel, vi sælger, er i topkvalitet – restaureret, ompolstret og klar til brug. Selvom vores varelager er omfattende, er dette strategisk for at imødekomme behovene fra vores internationale kunder, der ofte vælger møbler direkte fra lageret.
Markedsføringskanaler
Vores virksomhed har en stærk online tilstedeværelse, som suppleres af vores fysiske butik, hvilket sikrer en bred eksponering over for vores målgruppe.
Online markedsføring:
Vi er aktivt til stede på de mest relevante sociale medier, især Facebook og Instagram. Gennem disse platforme deler vi ikke kun vores nyeste produkter og tilbud, men engagerer os også direkte med vores kundebase, hvilket skaber et stærkt community omkring vores brand. Derudover investerer vi i både sociale medieannoncer og Google-annoncer for at nå ud til et bredere publikum og for at sikre, at vi er synlige, når potentielle kunder søger efter produkter inden for vores niche.
Fysisk tilstedeværelse:
Ud over vores online indsats har vi en fysisk butik, som ikke kun fungerer som et salgspunkt, men også som et showroom. Mange af vores kunder rejser fra forskellige dele af landet/verden for at besøge os, ofte fordi de efterspørger en specifik vare, som vi har fået på lager.
Omkostninger
Faste omkostninger:
Løn - aktuelt ca. 60.000 pr. måned - indehaver ej lønnet, modtager overskuddet.
Husleje og lokaleomkostninger - aktuelt ca. 40.000 pr. måned
Bildrift - aktuelt ca. 15.000 pr. måned
Administrationsomkostninger - aktuelt ca. 5.000 pr. måned
Variable omkostninger:
Diverse udvalgt varekøb til lageret, videresælges med en markup på 2-3, alt efter kundesegment.
Shopsystem
Aktiver
De primære aktiver er omsætteligt varelager, som er lagt på webshop eller sælges efter aftale til exportkunder.
Der er også et finansielt aktiv bestående af husleje deposita
Dernæst er der alm. driftsinventar ift. butik/lager/systemer
Slutteligt er der ældre varebiler, som anvendes til at bringe varekøb til lageret.
Virksomhedens historie
Det hele begyndte med jeg fik nogle gamle møbler jeg ikke vidste hvad jeg skulle bruge til, da jeg gik i gang med at slibe dem og give dem lidt olie, de blev rigtig fine, så satte jeg dem på DBA og vupti, de blev solgt med det samme.
Jeg tænkte det gik jo godt, så købte jeg lidt flere møbler, det samme gentog sig, så greb det om sig, jeg købte flere og flere, så begynde der at komme udenlandske kunder, og behovet for større lokaler blev en realitet, jeg lejede mig ind i en hal, men måtte hurtigt erkende at det også var for småt.
Jeg åbnede først en stor hal med lagersalg, og for nogle år siden åbnede vi så vores nuværende lokation hvor vi har 1.000 m2 lager og 700m2 butik, hvor vi har salg til ind og udland, til både private og B2B kunder over hele verden, vi pakker containere med de solgte møbler til både Kina, Japan, Taiwan, Korea og Australien, Estland.
Jeg startede selv hjemme i Slagelse alene, og har i dag 5 ansatte og 1.800 m2 fyldt med spændende møbler og tilbehør.
Markedet
Markedet har været meget påvirket af corona og krigen i Ukraine, men er nu på vej i den rigtige retning igen.
Markedet er stort, og genbrug hitter mere og mere, så hvis man holder fokus og følger trenden i samsundet er der masser af muligheder for at ekspanderer.
Svagheder/udfordringer
Udfordringen i dag er hele tiden at holde sig ajour med trenden igennem TV, diverse indretnings blade, bloggere på Instagram og facebook mm.
Det er vigtigt at være på forkant med udviklingen, og gerne være med til at præge denne.
Stærke sider
Vi er en bæredygtig virksomhed, og vi lever i en verden, hvor fremtiden er at vedligeholde og genbruge det, der allerede er skabt.
Vi ser ofte, at en del af de kunder vi har, ønsker at købe brugte møbler til deres hjem, for at bidrage til den bærerdygtige bevægelse som er oppe i tiden, hvis vi ønsker en grøn klode.
Vi har altid været gode til at følge med tiden. Markedet ændrer sig hele tiden, det vi kunne sælge for 10 år siden er ikke det vi sælger i dag. Vores medarbejdere holder sig hele tiden ajour med tendenserne inden for indretning. Priserne inden for eks. dansk design er på himmelflugt, så det er vigtigt hele til at se hvad kollegaerne og især hvad tingene hos auktionshusene mm. bliver solgt til, i forhold til hvilken stand det er i. Vi sørger hele tiden for at det vi sætter til salg er lavet i stand og i en rigtig god kvalitet, så kunderne kan sætte det de køber hos os lige ind i deres stuer.
Vi er rigtig gode til at være synlige online, på medier som Facebook, Instagram og Google. Og så har vi flere gange været på TV..
Vision
Vores ide med virksomheden er selvfølgelig at tjene penge på den bærerdygtige omstilling, på en ordenligt måde, hvor vi tager hensyn til møblerne og deres fortælling, og hjælper dem videre i en længere levetid.
Vi vil gerne være med til at påvirke samfundet til at genbruge de kvalitets produkter der allerede er produceret, og som har eksisteret i 30 til 50 år i danske hjem, og som når de får lidt renovering, kærlighed og pleje, igen kan pynte og bruges de næste 20-30 år.
Udsigten for virksomheden er gennem medier hele tiden at påvirke befolkningen til at genbruge, så er det vores opgave hele tiden at sørge for vi har det der efterspørges, så kan en virksomhed som Retrofabrikken leve og udvikle sig mange år frem i tiden.
Ideel køber
Den ideelle køber vil være en person der elsker tanken om at være med til at gøre verden grønnere og et bedre sted at leve. Man skal brænde for det gamle håndværk, og kunne se fremtiden i at være forgangs mand for miljøet, gerne elske de gamle danske møbler og dekorations genstande, og tanken om de får et nyt liv et eller andet sted i verden, hos andre ligesindede. Man behøver ikke at være ekspert i møbler og designere, det kan man lærer, og med gode stabile medarbejdere får man hurtigt følelsen med det man handler med.
Fordelen ved at købe en virksomhed som Retrofabrikken er at man kan kører den videre på den lokation den har i dag, eller man kan pakke hele historien ned og drive den videre fra et hvilken som helst sted i landet, bare rammerne er i orden.
Opstartshjælp
Jeg vil kunne hjælpe eventuelle købere med at få en god start, det kan være en kortere periode som kan være en del af købesummen, eller for en længere periode hvor vi kan aftale et honorar de modsvarer den tid der ligges i det. jeg vil altid værre til rådighed på telefon og på mail, og hvis man beholder mine dygtige medarbejdere ved de det meste om vores produkter, kunder og den daglige drift.
Få hjælp af en virksomhedsmægler