Webshop med (jagt)knive - Omsætning over 500.000 kr.
Efter corona er der virkelig mange, der har fået øjnene op for udelivet - og ingen vil gå ned på udstyr, så der er rigtig mange, der køber gode knive og da jeg graverer i knivene er der mange, der vælger min shop DOLK.dk.
Deltagelse i messer har vist sig at være positivt - det giver både en god kundekontakt og et godt netværk. Desuden er det virkelig dejlige mennesker, jeg har mødt på messer, så personligt har jeg også nydt den del.
Der er masser af udviklingspotentiale i fx firmagaver og flere produkter end knive.
Jeg importerer selv knive og det kan jo i ny og næ give behov for en udlandsrejse.
Regnskab
Hent regnskab2022 | Hent regnskab2021 | Hent regnskab2020 | |
---|---|---|---|
Omsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 43,085 DKK | 161,686 DKK | -43,154 DKK |
Resultat før skat | 14,245 DKK | 120,950 DKK | -125,734 DKK |
Årets resultat | 11,109 DKK | 94,331 DKK | -98,096 DKK |
Egenkapital | -65,221 DKK | -76,330 DKK | -170,661 DKK |
Balance | 423,175 DKK | 358,825 DKK | 281,109 DKK |
Afkastningsgrad
Soliditetsgrad
Likviditetsgrad
Økonomiske nøgletal
Omsætningen har i 2021 og 2022 ligget over 500.000 fra i 2018 kun at være på 200.000.
Jeg har ikke trukket penge ud af virksomheden - i stedet har jeg købt en virkelig god graveringsmaskine, investeret i varelager og... brugt en del penge på dyrt købte erfaringer - der er mange spillere på markedet med online markedsføring, og jeg skal nok fortælle om hvad du IKKE skal gøre.
Produktet
DOLK.dk er nok den knivbutik i DK med det største udvalg. Jeg har produkter til alle og i alle prisklasser. Lige fra den knivsamler, der mangler prikken over i'et i samlingen og til dem, der gerne vil give morfar en fin kniv til at skrælle æbler med.
De sidste 4 år har jeg gjort meget reklame for graveringer og shoppen er ved at være kendt for disse graveringer. Graveringerne været med til at øge andelen af lommeknive med gravering, der gives som gaver til mænd, der har alt.
Graveringerne og det store udvalg er det, der gør DOLK.dk til noget særligt.
Til graveringerne bruger jeg en computerstyret laser. Det er ikke svært, men kræver dog at man er villig til at tilegne sig færdighederne. Der er tale om en virkelig lækker graveringsmaskine (nypris 190.000 inkl filter mm) og ikke noget billigt bras fra Kina. Maskinen kan også laserskære og konen havde på et tidspunkt en drøm om at lave en virksomhed med "kaffe-skilte", bordkort mm i træfiner. Det kan maskinen sagtens klare - det er en laser til industribrug og ikke en lille hjemme-brænder. For at gøre historien færdig, så sprang konen fra drømmen om sin egen shop, men muligheden findes stadig.
Der sælges også en del knive uden graveringer, men det er graveringerne, der gør DOLK.dk helt unik. Hvis ikke produktet tilføres værdi, kan kunden jo lige så godt købe det et andet sted. Graveringerne gør at jeg stort set altid sælger varerne til fuld pris.
Markedsføringskanaler
DOLK .dk er pt alene online. Men det ville være super at have mulighed for at have en lille butik/showroom. Begrænsede åbningstider eller åbning efter aftale vil nok være anbefalelsesværdigt. Der er mange, der gerne vil køre LANGT for at se det.
De fleste kunder finder DOLK via googlesøgninger. Der betales en del for at være med i shoppingannoncerne øverst på Google. Ellers er der mange, der finder shoppen ved "almindelig" søgning (via SEO).
Der er også et nyhedsbrev med lidt over 2000 modtagere. Det kan optimeres en del.
Opslag/reels/stories på Facebook og Instagram kan også optimeres en hel del.
På Trustpilot er den gennemsnitlige score 4,5.
Omkostninger
Af faste udgifter er der udgifter til internet, telefon, alarm og forsikring. Der er fra forsikringsselskabet krav om et vist sikringsniveau. Men det er alt sammen i småtingsafdelingen.
Markedsføringsbudgettet er ikke uvæsenligt, men det fastsætter man jo selv.
Shopsystem
Aktiver
Der er ikke lokaleomkostninger, da DOLK.dk har sit eget værelse i vores hus. Jeg vil klart anbefale et større værelse og evt mulighed for showroom. Det er der stor efterspørgsel efter. Det vil være oplagt at holde kundeaftener for jagtforeninger, spejderklubber, lystfiskere mm
Virksomhedens historie
I 2018 tænkte jeg at det kunne være superhyggeligt med en webshop. Så jeg købte DOLK.dk i april måned uden noget kendskab til online handel. Det har været super hyggeligt hele vejen. Også selvom der har været en ret stejl indlæringskurve og jeg har lavet nogle fejl undervejs.
Det har aldrig været meningen at DOLK.dk skulle være fuldtidsbeskæftigelse for mig. Men som hobby har det været helt perfekt. Jeg har fået virkelig mange fede oplevelser med shoppen - særligt messerne vil jeg savne.
Jeg importerer en del selv og det er altid sjovt at handle i udlandet.
Årsagen til at DOLK.dk nu er til salg skal findes i at jeg også har nogle ejendomme - og den gren vil jeg gerne fokusere mere på. DOLK.dk får pt ikke den opmærksomhed, den fortjener og det er ærgerligt.
Markedet
Outdoormarkedet boomer og det gør personaliserede gaver også. Så for DOLK.dk er der kun en vej og det er opad. Selv i 2022 hvor der var inflation og energikrise var omsætningen stabil.
Markedet er mest til mænd (ingen metoo eller sexime - det er blot det jeg oplever). Fars dag er fx en stor begivenhed.
Firmagaver er også oplagt at gå ind i. Graveringsmaskinen kan sagtens gravere logo'er.
Der er meget få retursager.
Svagheder/udfordringer
Udfordringen er helt klart at Facebook og Instagram ser knive som våben, så alt skal laves manuelt. På Google kan man sagtens lave reklame, og det skal nok også blive muligt på de sociale medier.
Stærke sider
Markedet for outdoor er stigende
Firmagaver er uopdyrket land
Graveringsmaskinen har en del muligheder, der pt ikke udnyttes
Det er en shop, som det er til at overskue - selv uden stor erfaring med onlinehandel
Strategi
Min udfordring er at jeg ikke har prioriteret at skabe en strategi og/eller vision for DOLK.dk. Med en bevidst plan i stedet for alene drift, vil DOLK.dk helt sikkert kunne nå nye højder.
Vision
DOLK.dk kan blive knivsamlernes paradis, outdoorfolkets go-to og man kan også skabe sit eget brand i knive
Ideel køber
Den ideelle køber er jæger/spejder/bushcrafter/outdoor/friluftsmenneske og har lyst til onlinehandel. Eller en, der har lyst til at have en online shop og er villig til at sætte sig ind i et nyt produktområde.
DOLK.dk er lige til at tage og føre derhen hvor man gerne vil hen. Jeg har brugt de sidste 5 år på at gøre DOLK.dk kendt i miljøet og mange kommer og hilser på, når jeg er ude på messer.
Det er nu, DOLK.dk kan tages til næste step.
Det er virkelig et spændende område og passer godt ind som hobbyprojekt.
Opstartshjælp
Jeg vil meget gerne sikre at DOLK.dk kommer godt videre, derfor vil jeg gerne dele ud af mine erfaringer.
Opstartshjælp vil være en naturlig del af overtagelsesaftalen, så det kommer meget an på købers ønsker.
Beliggenhed
Få hjælp af en virksomhedsmægler