Populær børnetøjs webshop til salg - 10 år på markedet
UGLEUNGER:
Vi sælger babytøj, børnetøj og voksentøj på domænerne www.ugleunger.dk og www.ugleunger.no med mest fokus på den danske.
Babytøj og Børnetøj er der altid brug for i de danske familier, og Joha og Katvig er særdeles populære og velkendte brands, som alle forældre (og bedsteforældre) kender til - og har gjort i mere end 50 år. Begge mærker har fokus på Økologiske materialer og bæredygtig produktion med anerkendte mærkninger.
Vi har altid haft en personlig tilgang til driften af Ugleunger og kunderservice og det har bragt os langt. Det anbefales at ny ejer investerer samme tid i netop den del.
Hvordan er 2023 startet i Danmark ekskl. moms? (Parentes er tal for 2022):
Omsætning Jan-Sep = DKK 3.250.000,- (DKK 2.125.000,-)
● Antal ordrer: 8721 (5840)
● Average Order Value: DKK 373,- (364,-)
● Blended POAS (Blended Profit on adspend) = 1,39 (1,49)
● Konverteringsrate = 3,37% (2,77%)
● 20% af 2023 kunderne har også købt mindst én gang i 2022.
Samlet Growth indtil videre = 55%
Andet halvår har de sidste mange år omsat for ca. 2 gange mere end første halvår. Vi sælger rigtig meget uldtøj til hele familien - lige fra baby til mor+far
Ugleunger er en (næsten) fuldt automatisk opsat webshop med minimal manuel involvering.
Alle kategorier opdateres automatisk og produkter tildeles ud fra data løbende.
Eksempel:
En vare skal sættes til salg -> der skrives en titel -> der tildeles forskelligt standarddata som materiale, farve osv. -> der genereres automatisk en produktbeskrivelse -> der tildeles automatisk kategorier som passer til varen baseret på data -> varen indsættes automatisk på facebook forretning og google shopping med endnu mere data -> der opsættes automatisk SEO-produkt-info til Google søgning.
- Normalt tidskrævende arbejde, er struktureret og automatiseret på Ugleunger.
Vi har investeret stort i brugervenlighed, hastighed og hele tiden forsøgt at optimere shoppen til det bedste - især i 2022, som nu er klar til, at blive realiseret.
Vi har bygget vores profil op omkring det jordnære, personlige og familiære. Netop det og vores helt unikke sortiment gør, at vi skiller os ud fra konkurrenterne. Vi har været på markedet i 10 år og er stolte af vores over 1152 gode Trustpilot anmeldelser.
Vi har en stor content bank med både billeder og video materiale der naturligvis medfølger. Materiale stammer fra egen produktion og samarbejder med influencers og materiale fra leverandør.
Vi (June og Mikael) har drevet Ugleunger ved siden af vores jobs og tiden er inde til vi skal have mere fritid med vores tre Ugleunger og hinanden.
Vær opmærksom på, at vi forventer der underskrives en fortrolighedserklæring.
Ved seriøs købsinteresse, kan uddybet materiale sendes.
Vi sælger aktiverne da Ugleunger er i et personligt ejet selskab.
SEO:
Vi har formået at skabe en meget attraktiv SEO (ikke-betalt-placering) på Google, som konkurrerer med store webshops/forretninger. Der er investeret i SEO arbejde gennem årene.
Økonomiske nøgletal
Forvent overskud allerede i 2023 på driftsresultat på ca. DKK 250.000,-
Som ny ejer kan nye og andre initiativer, gavne overskuddet endnu mere positivt.
Vi har arbejdet hårdt på at finde de annoncerings-kanaler som virker og skåret dem væk, som ikke gør, her i 2023. Derfor har op- og nedjustering af annoncering, haft vores fokus de senere år.
Omsætning 2020 = 4,2 mio.
Omsætning 2021 = 4,2 mio.
Omsætning 2022 = 3,8 mio.
Forventet omsætning 2023 = 5,3 mio.
EBITDA:
2020 = 125.000,-
2021 = -85.000,-
2022 = -265.000,-
Forventning 2023 = 250.000,-
Prissætning for aktiverne er beregnet på baggrund af en relativ valuation. Her vi fået vurderet lignende online re-tailere og deres handelsværdi, med et gennemsnit af tal fra EBITDA, EBIT.
Produktet
Vi samarbejder med én leverandør, hvor vi kan indkøbe mærkerne Joha, Katvig og Say So, som sælges. Det giver os en Niche webshop, hvor vi kan købe lagerførende produkter løbende og holde et kæmpe udvalg overfor vores kunder.
Både Joha og Katvig laver primært babytøj og børnetøj. Joha har dog også et stort udvalg til voksne med uld, uld-silke og bambustøj. Blødt og lækkert. Vi oplever stigende interesse i voksentøj også.
Markedsføringskanaler
Primært gennem Google Ads, SEO, email og sociale medier.
Bureau bruges til Google Ads, men resten står vi selv for.
Vi har investeret meget i SEO placeringer gennem Linkbuilding og tekstforfatning på vigtige kategorisider samt lidt på Blog. Kontakter til bureauer kan gives, hvis dette ønskes.
Vi har vigtige #1 og #2 placeringer på populære søgninger hvor "Brand" - "brand+style" og "babytøj" indgår.
Sociale medier, men her ligger et virkelig stort potentiale med struktureret tilgang og eksekvering.
Nyhedsbreve, hvor der også ligger meget stort potentiale med struktureret tilgang og eksekvering.
Fakta og følgere DK:
Nyhedsbrevsmodtagere = 12.000
Facebook følgere = 7700
Instagram følgere = 5.800
Trustpilot anmeldelser = 1184
Facebook anmeldelser = 48
Fakta og følgere NO:
Nyhedsbrevsmodtagere = 2.000
Facebook følgere = 1.100
Instagram følgere = 400
Omkostninger
Omkostninger budgetteret for 2023:
Indkøb hos leverandør: 2,8 mio.
Tilbage er der DKK 2,5 mio.
Variable omkostninger til fragt, ordreforsendelses-udgifter = DKK 800.000
Tilbage er der DKK 1,7 mio.
Annonceomkostninger: DKK 1 mio
Tilbage er der DKK 700.000,-
Derudover er der indlagt omkostninger til Clerk, Profitmetrics, datafeedwatch, Klaviyo, Sleeknote, Revisor, Bogføring, Hosting, Webbureau, konsulent Google Ads og diverse = DKK 450.000,-
Tilbage = DKK 250.000,-
Faste omkostninger kan sættes helt ned til DKK 9.000,- pr. måned for at drifte shoppen, hvilket vil forbedre resultatet yderligere. (Dedikeret hosting, Clerk, Profitmetrics, Datafeedwatch, Sleeknote og Klaviyo).
Shopsystem
Virksomhedens historie
Vejen og tilblivelsen af ugleunger:
Vi startede op med at købe en anden webshop i efteråret 2013, der hed karmakonfetti. Det var et sødt par, som drev shoppen. Vi besluttede os for at købe og regnede med, vi kunne bruge hele shopsystemet og drive den videre - måske bare under et andet navn – MEN VI TOG FEJL og hvad gør man så? :) – Vi har en webshop og en masse varer liggende, men kan ikke komme nogle vegne...
Fundamentet og ideen til Ugleunger opstod og vi startede helt forfra med opbygning fra bunden.
Vi ville tilbyde andre forældre god kvalitet af babytøj med en familiær og personlig tilgang og sublim kundeservice
- det var starten på Ugleunger. Joha var vores første mærke.
Vi har selv pakket ordrer med vores børn liggende ved siden af i autostol :)
Vi kigger tilbage med Ugleunger i 10 år med stolthed og mange følelser, men som vi også er klar til at give videre til ny ejer.
Der er meget at bygge videre på og et solidt fundament er skabt.
Markedet
Babytøj og Børnetøj er der altid brug for i de danske familier og det vil der altid være fremover.
For os har det virket med jordnær tilgang og en udpræget god service og hjælp. Det samt vores unikke udvalg har gjort vi har skabt en plads i markedet der tæller 10 år nu.
Svagheder/udfordringer
Uudnyttet potentiale med UGLEUNGER:
- Styrkelse og større engagement på de sociale medier. Mødre-segmentet vil meget gerne interagere og der ligger klart meget større potentiale i stringent og struktureret organiske opslag og konkurrencer der skal give flere følgere.
- LIVE-shopping er meget oppe nu og vil også kunne styrke engagementet til Brandet Ugleunger.
- Større fokus på influencer samarbejde med mødre der har babyer.
- Endnu mere videoproduktion (Virker godt på SoMe)
- Fast og konsekvent nyhedsbrev - måske dagens style, tilbud eller ugens sæt.
- Samarbejde med mødregrupper, babypakker på abonnement og andet.
- Måske kan indtænkes en abonnements-løsning med fast månedlig levering.
Stærke sider
Personlig og jordnær tilgang til kundeservice.
- Få mærker men kæmpe stort udvalg.
- Det kombineret med de uudnyttet muligheder kan rykke det langt mere.
- Mulighederne for at åbne i flere lande ligger også ligefor og shoppens backend kan sagtens adminstrere dette.
- Vigtige SEO placeringer på attraktive placeringer.
- Engagerede nyhedsbrevs modtagere der gerne vil handle.
- 20% af kunderne i 2023 første to måneder har også handlet mindst én gang i 2022.
- Når tidligere kunder skal handle Joha og Katvig igen, så ved de, hvor de kan komme tilbage og få det bedste udvalg.
- Niche webshop med fokus på få mærker, stort udvalg med attraktive muligheder.
Strategi
Fokus for Ugleunger i 2023 ligger i Danmark, hvor der øges spend på Google ads som virker.
Skalering af kanaler som performer rigtig godt.
Mere frekvente indsatser på Sociale medier - konkurrencer med influencere med henblik på, at skaffe endnu flere følgere og større engagement.
Opbygning af bedre email marketing (Automations)
Vision
Ugleunger står på et stærkt fundament til fremtiden. Platformen er opgraderet til en fremtidssikret Magento 2 løsning. Flere nye lande kan kobles på, såfremt det bliver en del af strategien for ny ejer.
Der kan aktiveres automatiske oversættelser baseret på Google API, samt Content Creation med ChatGPT AI.
Vi har testet meget på annonce-siden, som har ført til en mere klar plan og kendskab til hvor kræfterne skal lægges.
Der kan gøres meget mere selv på SoMe for, at sætte endnu større præg på positivt overskud i kombination med det fundament man overtager.
Ideel køber
Ideel køber kan med fordel være meget aktiv på de sociale medier og have kendskab til, hvordan man engagerer sine følgere endnu mere.
Har du måske en butik i forvejen, så kunne det også være et supplement til eksisterende forretning.
Elsker du babyer og børnetøj kan det også være en fordel.
Det kan være en med kendskab til, hvordan man eventuelt starter nye lande op.
Uanset hvad, så tror vi på at kundeservice skal holdes på et højt niveau - det har virket for os.
Opstartshjælp
Oplæring finder naturligvis sted og omfanget finder vi ud af i fælleskab i den kommende dialog. Det er som udgangspunkt en del af købesummen.
Shoppen er forholdsvis nem at håndtere og drifte og vi har formået at kunne dette ved siden af vores jobs.
Få hjælp af en virksomhedsmægler