Eksklusiv helsekost own-brand webshop i DK og SE med fremtid
Opdatering: Udbudsprisen er sænket til 150.000 DKK.
Vores virksomhed NaturesBlends.dk har en helt unik markedsføringsstrategi, da leverandøren har givet os rettighederne til brand-navnet.
Ifølge McKinsey forventes wellness markedet at vokse sig til $1.5 trillion (find artiklen under)
Webshoppen tilbyder et eksklusivt og snævert sortiment af det bedste af det bedste indenfor vores helsekost- og madlavningskategorier.
Vi opererer i øjeblikket i Danmark og Sverige, hvor der er et voksende marked for højkvalitets helsekost- og madlavningsprodukter, samt et stigende fokus på helbred generelt i hele Europa.
Økonomiske nøgletal
Skriv venligst ved interesse, så sender vores resultatopgørelse med relevante KPI'er og produkt avance m.m. som allerede er forberedt i en Excel-fil, som er klar til at blive sendt til potentielle købere.
Her er dog noget interessant: Ifølge vores ABC-analyse er vores dyreste produkt som koster 829 DKK en A-vare. Læs mere om vores strategi, branding og målgruppe længere nede.
Produktet
Hos NaturesBlends.dk finder du et eksklusivt udvalg af naturlige helsekost- og madlavningsprodukter fremstillet i deres reneste form uden tilsætningsstoffer, konserveringsmidler eller lignende. Det er med til at bevare de gode stoffer og vitaminer, som sikrer opretholdelsen af et godt helbred og sundt velvære.
Vi sælger bl.a. Manuka Honning, hvilket er en særlig form for honning som er fuld af gode næringsstoffer og antioxidanter, som udelukkende vokser i New Zealand. Desuden har vi også ufiltreret æblecidereddike, ekstra jomfru olivenolie m.m. Kvaliteten fås ikke meget bedre end det vi tilbyder, hvilket også kommer med en højere pris og avance.
Vi har også et kosttilskud: Nigellafrøolie Kapsler, som endda kan fås i flere varianter. Vi har ofte tilbagevendende kunder, som køber dette sunde produkt, da det i gennemsnit varer 30 dage (2 x kapsler om dagen og der er 60 stk. i én). Andre kunder vælger at købe 6 stk. af gangen. Så vi arbejder på at få et abonnementssystem sat op i vores webshop, hvilket burde være klart inden længe.
Fødevarestyrelsen har været forbi og tjekke produkterne igennem. Der var ingen anmærkninger, og du finde Kontrol Rapporten her: https://www.findsmiley.dk/1014190
Derudover er der en unik historie bag ethvert af vores produkter, da vi prøver at fremskaffe naturens reneste/fineste produkter fra hele kloden.
Markedsføringskanaler
Vi får vores kunder lige fordelt fra Facebook/Instagram, Google og SEO.
På den danske har vi knap:
FB: 400 følgere
IG: 100 følgere
På den svenske har vi knap:
FB: 400 følgere <- Like-kampagnen performer ekstraordinært godt. Det koster 5,74 kr. pr. synes godt om for siden den seneste måned, og nogle af opslagene har op imod 100 likes.
IG: <50 følgere
Nyhedsbrev: 100+ abonnementer
På TrustPilot har vi 9 anmeldelser:
- 7 x 5-stjernet og 2 x 4-stjernet
- 6 på dansk, 2 på svensk, 1 på engelsk
Derudover kom vi ind på Visma LogBuy i August 2022.
Der er ikke blevet gjort brug af influencere endnu, men det er en oplagt mulighed.
Omkostninger
Faste:
- 429 DKK (ekskl. moms) Webshop hjemmeside månedligt abonnement
- 345 DKK (ekskl. moms) Regnskabsprogram månedligt abonnement
Indkøb af produkter til det danske varelager:
Vi er heldigvis i den gunstige situation, at der ikke nødvendigvis skal investeres særlig meget i varelageret, da vi er i en såkaldt 'Pull Marketing Strategy' fra kundernes side af. Det vil sige, at vi laver flere små varekøb end få store. Dermed er der mere likviditet i virksomhed.
Aktiver
Vi har varelager på privatadresse. Det er herfra ordrene bliver pakket og sendt.
Immaterielle aktiver:
Det som gør vores virksomhed meget værdifuld er rettigheden til vores leverandørs brand-navn. Vi har fået tilladelse til at gøre brug af deres brand-navn, alle deres billeder/videoer (som i øvrigt er i høj kvalitet), og selvfølgelig deres .dk og .se domæne.
Virksomhedens historie
Det hele startede i marts 2021, da jeg var begyndt med at blive mere helbredsbevidst (ligesom rigtig mange andre verden over), og var på udkig efter nogle nigellafrøolie kapsler, da jeg havde hørt om, hvor godt et kosttilskud det er. Dog var udbuddet herhjemme ikke særlig tilfredsstillende, så jeg fandt britiske Natures Blends. Da jeg hørte navnet ’Natures Blends – Bringing You Natures Finest’ for første gang, der vidste jeg, at det var guld værd. Jeg synes bare det lyder genialt og vidunderligt, og noget som kan blive verdenskendt.
De havde produktet, og endda laboratorium testet det for sine egenskaber. De havde oplyst et 2.5% Thymoquinone indhold (hvilket er meget godt - jo højere jo sundere) og vedhæftet tilhørende certifikat. Desuden havde de andre nigellafrøolie kapsler med flere varianter såsom gurkemeje og torskeleverolie, hvilket var (og stadig er) umuligt at finde andre steder. Senere fandt jeg ud af, at ejeren er uddannet farmaceut.
Jeg ville virkelig gerne have produktet, så jeg valgte at købe det derfra, velvidende at det som privatkunde ville blive meget dyrt, da der skulle betales told, fordi Brexit lige var sket. Det fik mig til at tænke på, hvordan mon britiske virksomheder kommer til at afsætte deres produkter i resten af Europa i fremtiden? Jeg endte med at betale ca. 120 kr. for produktet og 80 kr. for fragten fra England. Efter ca. 9 dage modtog jeg et fysisk brev med posten fra PostNord, om at jeg skulle betale told på 207 kr. Det vil sige, at jeg endte med at betale lidt over 400 kr. for produktet, som vi i dag sælger for 149 kr. Det tog alt i alt ca. 15 dage, før jeg havde modtaget min pakke.
Jeg trak på min uddannelse indenfor erhvervsøkonomi og markedsføring og indså, at der var et hul i markedet - stigende efterspørgsel efter helsekost og sundhedsprodukter, samt ekstraordinære dyre fragtpriser fra England og flere ugers ventetid. Der fik jeg ideen til at starte en webshop i Danmark, som udelukkende solgte Natures Blends produkter. Jeg vidste fra starten af, at jeg skulle have deres brand-navn, for at det skulle blive en succes. Da jeg henvendte mig til dem, og bad om rettighederne til deres brand, så jeg kunne åbne det europæiske marked op for dem, sagde de selvfølgelig nej, fordi hvem giver rettighederne til sit brand, til en person som blot beder om det? Men jeg var fikseret på, at jeg nok skulle få det i sidste ende. Det var jo et win-win for alle involverede – de ville kunne sælge mere og øge brand-værdien, jeg ville også kunne sælge produkterne, og kunderne ville nyde gavn af dem til rimelige priser og hurtig levering.
Nu da jeg var overbevist om, at jeg skulle starte en webshop som solgte kosttilskud i Danmark, begyndte jeg i juli 2021 at undersøge, hvordan man importerede kosttilskud fra England, der nu blev betragtet som udlandet, og ikke længere et EU-land. Da jeg var begyndt med at have styr på alle detaljerne, oprettede jeg virksomheden NB HELSEKOST d. 1. august 2021. Det var en meget lang og hård proces med flere ugers arbejde og en masse søvnløse nætter, men det lykkedes at blive registreret som kosttilskuds importør for udlandet og få registreret alle produkterne i Fødevarestyrelsens kosttilskudsportal, før de måtte bestilles. Herefter handlede det om at få en webshop oppe og køre. Alt var køreklart til slut september, og markedsføring af webshoppen NbHelsekost.dk begyndte officielt d. 1. oktober 2022. På det tidspunkt solgte jeg kun 5 af deres varer. Fødevarestyrelsen kom på besøg for at kontrollere, at produkterne havde labels på med alle de obligatoriske oplysninger på dansk. Det hele var i orden (du kan finde Kontrol Rapporten i bunden af vores webshop). Der var også her, at Natures Blends Ltd i England begyndte med at lægge mærke til virksomheden. De så den optimerede brugervenlige webshop, vores sociale medier, og at der var styr på tingene.
I januar 2022 prøvede jeg igen at overbevise dem, til at lade mig gøre brug af deres brand-navn, så jeg kan øge brand-værdien og sælge mere, da det virker mere troværdigt. Denne gang accepterede de, så jeg bestilte nye produkter hjem, skrev fyldestgørende produktbeskrivelser, en masse blogs og lavede labels. Det resulterede også i flere ugers arbejde og en masse søvnløse nætter, og det nye domæne NaturesBlends.dk var klart på webshoppen fra d. 1. marts 2022. I slutningen af samme måned havde jeg allerede startet et samarbejde med et professionelt markedsføringsbureau, som har stået for annoncering på Facebook/Instagram, Google og SEO, hvilket hele tiden har været planen. Det varede ikke længe før jeg havde en svensk webshop (som er korrekturlæst sætning for sætning) med tilhørende NaturesBlends.se domæne d. 1. juni. Jeg begyndte straks med at køre annoncer, og ordene tikkede ind. Siden da har jeg forsøgt at optimere brugeroplevelsen, lave konkurrencer m.m.
Markedet
Vi opererer på helsekost markedet med sundheds- og madlavningsprodukter.
Markedet er voksende, især indenfor Manuka Honning. Ifølge Business Insider forventes markedet at vokse fra 1.5 milliarder DKK i 2019 til 6 milliarder DKK i 2028. Hvis du allerede er i branchen eller overvejer at indtræde, så opkøb os og sørg for, at det ikke er dig der går glip af massiv vækst, når markedet vokser sig stort.
Kilde: https://www.businessinsider.com/manuka-honey-new-zealand-why-so-expensive-2019-6?r=US&IR=T
Men det er ikke kun markedet for Manuka Honning som er voksende, det er det generelt for hele wellness markedet. Det omhandler bl.a. fitness, ernæring, godt psykisk og fysisk helbred m.m. Ifølge McKinsey forventes det globale marked at vokse sig til 11,2 milliarder DKK.
Kilde: https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/feeling-good-the-future-of-the-1-5-trillion-wellness-market
Der står i ovenstående artikel (oversat) 'Vi estimerer det globale wellness marked til at være mere end $1,5 milliarder USD værd med en årlig vækst på 5 til 10 procent. En stigning i både forbrugerinteresse og købekraft giver enorme muligheder for virksomheder, især da forbruget til personligt velvære er stigende efter stagnering under COVID-19 krisen. Samtidig bliver wellness overfyldt, hvilket skaber behovet for at være strategiske omkring hvor og hvordan virksomheder konkurrerer.'
Og det er lige præcis det vi prøver på. Vi differentierer os på at have vores egen unikke profil, da der faktisk ikke er nogen andre af betydelig størrelse som har own-brand helsekostprodukter og konkurrerer på kvaliteten. Vi har et snævert sortiment og eksklusive få varer, som slår sig på at være det bedste af det bedste.
De fleste af vores konkurrenter er derfor nogle få store handels webshops, som ikke har deres eget brand og fokuserer på prisen (og ligeledes ringere kvalitet). De har et bredt sortiment og mange forskellige varer, som nogle gange også kan være svære at finde rundt i.
Det er tydeligt fra rapporterne, at forbrugerne på det europæiske marked gerne vil have højkvalitets produkter som er sunde og smager godt. Det er lige netop det, som vi prøver at imødekomme. Vores virksomhed har derfor gode udviklingsmuligheder, og fremtiden ser lys ud.
Svagheder/udfordringer
Der er ingen tvivl om kvaliteten af vores produkter, og vi ved hvad der skal til for at fremhæve den ordentligt set fra et branding perspektiv. Men svagheden i virksomheden er mangel på eksekvering. Det skyldes primært mangel på tid, da jeg er den eneste i virksomheden og samtidig erhvervsøkonomi studerende på universitet.
Det vi har til at belyse kvaliteten på nuværende tidspunkt er vores dybdegående produktbeskrivelser. De er gode, men det er ikke nok til at gøre brandet til et såkaldt 'household name'. Det har vi masser af ideer og planer der kan, som køberen kan få med gratis.
En anden svaghed er at vi heller ikke har haft det helt store markedsføringsbudget til at udføre disse ideer og planer. Nogle af dem er gratis at udføre, men kræver stadig tid.
Stærke sider
Vi har rettighederne til vores leverandørs brand, hvilket stiller os i en favorabel situation. Vores primære fokus er på markedsføringen samt optimering af brugeroplevelsen, mens leverandøren fokuserer på produktion, produktudvikling og fremstilling, forskning, import og distribution fra udlandet, og udelukkende markedsføringen i England.
Medarbejderne er venlige mennesker at have med at gøre. Vi har fået tildelt et wholesale/engros-login. Bestillingen af nye produkter er nem og effektiv, da ordren typisk allerede er sendt dagen efter med DHL Express og modtaget hos os indenfor 4-5 dage. Der er ikke behov for at investere i et stort varelager, hvilket betyder mere likviditeten i virksomheden. Desuden er holdbarheden på alle vores produkter mellem 2-4 år, så udløbsdatoen er ikke et problem.
Vores webshop er veloptimeret, hurtig og brugervenlig. Alle vores billeder er i høj kvalitet. Der er dybdegående beskrivelser på hvert evig eneste produkt, og det samme gælder for vores blogs. Webshoppen er også på svensk med domænet NaturesBlends.se, hvor alt er blevet korrekturlæst sætning for sætning. Og den virker, vi modtager nemlig ordre og henvendelser fra Sverige.
Webshoppen har det nye cookie-setup som overholder de nye retningslinjer fra Erhvervsstyrelsen. Der er sket store ting på dette område. Mange af de gamle cookie-setups er ikke længere fyldestgørende. Og der er overraskende mange webshops som endnu halter på området.
Derudover er vores konkurrencemæssige fordel er at vi har et eksklusivt sortiment af unikke own-brand helsekostprodukter. De er alle sammen af højeste kvalitet. Vi har gode avancer på produkterne (er du potentiel køber, så sender vi vores allerede forberedte Excel-fil med disse avancer og mere - kontakt os blot for at få den tilsendt).
Vi tilbyder hurtig fragt, da pakkerne typisk sendes indenfor 24 timer. Vores kunder er glade, og giver os positiv feedback om bl.a. gode smagsoplevelser. Vi har tilbagevendende kunder, som vi i øjeblikket prøver at kunne tilbyde abonnementer. Der er et kæmpe potentiale i det europæiske marked og rigtig gode udviklingsmuligheder for lige netop vores unikke virksomhed.
Strategi
Ud fra Porters generiske strategier gør vi brug af differentieringsstrategien. Vi prøver at skille os ud fra konkurrenterne ved at fokusere på kvaliteten af de enkelte unikke produkter.
Det er meget vigtigt for os at øge brandbevidstheden. Der er en langsigtet strategi, og lige nu gøres det via annonceringen på de sociale medier, Google og SEO. Noget andet som også er super vigtigt er, at kundeoplevelsen er en fornøjelse fra start til slut - vi prøver konstant at forbedre den.
Derudover mener vi, at der er et perfekt match mellem vores unikke profil og wellness målgruppen i Europa, især i de skandinaviske lande. Forbrugerne ønsker sunde højkvalitets helsekostprodukter, og de går ikke på kompromis med helbredet.
Vision
Den overordnede vision er at blive Top-of-Mind valget i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland når snakken falder på helsekost indenfor de næste 10 år.
Natures Blends skal kunne tilbyde sine unikke højkvalitetsprodukter til målgruppen i disse lande, som ønsker at opretholde et godt helbred og nyde gode smagsoplevelser.
Virksomheden skal være frontløberen, som imødekommer den stigende efterspørgsel efter Manuka Honning og samtidig blive den største leverandør af det i Europa.
Ideel køber
Den perfekte køber er en strategisk køber, som har det fornødne markedsføringsbudget og markedsføringserfaringen til at gøre dette brand internationalt kendt. Vedkommende skal kunne tage virksomheden til nye højder.
Blot til info, så er ejeren af Natures Blends Ltd i England allerede orienteret om, at en ny ejer søges, og det er helt i orden med ham.
Opstartshjælp
Efter overdragelsen vil jeg være rådighed på telefon og mail i 2 måneder i forbindelse med opstarten af virksomheden. Jeg kan trække på min faglige viden og hjælpe med sparring undervejs, og til at få udarbejdet en langsigtet markedsføringsplan. Det er inkluderet i købesummen.
Sælger tilbyder finansering
Sælger har ikke valgt at oplyse vilkår for finansering, dette aftales ved nærmere henvendelse.
Få hjælp af en virksomhedsmægler