Dropshipping plakatwebshop med potentiale for fuld automatisering sælges
Nu har du muligheden for at købe en spændende dropshippingwebshop, der sælger miljøvenlige plakater af høj kvalitet med kort leveringstid, gode anmeldelser på Trustpilot, potentiale for fuld automatisering af ordrehåndtering og meget mere.
Med eksisterende organisk salg, tilmeldte til nyhedsbrevet og en mindre følgerskare på Facebook og Instagram køber du en webshop, der med lidt god markedsføring er klar til at lette. Samtidig kan du glæde dig over, at webshoppen kan drives uanset, hvor du befinder dig; du skal blot have adgang til internettet, så kan det hele klares på farten.
Økonomiske nøgletal
Webshoppen har passet sig selv det meste af 2021, og det viser sig på nogle af de økonomiske nøgletal.
2021:
Dækningsgrad: 31,38%
Overskudgrad: -14,19%
Gennemsnitlige ordre om måneden: 2
2020:
Dækningsgrad: 38,06%
Overskudgrad: 18,12%
Gennemsnitlige ordre om måneden: 12
Hvis man formår at få sine kunder til at købe mere end 1 plakat pr. bestilling vil man straks se væsentlige forbedringer i både dækningsgrad og overskudsgrad.
Produktet
Virksomheden sælger plakater, der bliver trykt som POD (Print on Demand). Det vil sige, at når en kunde placerer en ordre i webshoppen, så bliver denne ordre (med tilhørende printfil) videresendt til et samarbejdende trykkeri. De sørger for at printe bestillingen, pakke den på forsvarlig vis og sende den til kunden.
På nuværende tidspunkt er der 173 motiver tilgængelig på webshoppen, hvoraf de fleste kan købes i 3-4 forskellige størrelser. Kunden vil ligeledes få en henvisning til, hvor licensen til motiverne er fra, og hvor der er adskillige flere motiver at vælge i mellem. Mange af motiverne på webshoppen er for nuværende relativt unikke, og kan, så vidt vides, ikke findes andre steder.
Markedsføringskanaler
På nuværende tidspunkt finder kunderne primært webshoppen via organiske kilder:
- Google
- En anbefaling i en relevant artikel hos et Boligmagasin
- Direkte henvisning fra tidligere kunder
Der har dog i starten af webshoppens levetid været ført markedsføring på Facebook, Instagram og Google.
Der er et nyhedsbrev med et mindre antal følgere og der er en tilhørende Trustpilot-konto, en Facebook-konto og en Instagram-konto.
Der er i den grad potentiale for at arbejde meget mere med samtlige markedsføringskanaler - lige fra Facebook og Instagram til SEO og PR.
Omkostninger
Webshoppen er ikke særlig omkostningstung, da der ikke er behov for et varelager. Derfor skal der heller ikke ret meget til før man har dækket de faste omkostninger hver måned.
Faste omkostninger:
Shopify-abonnement: ~200 kr. om måneden
Domæne og DNS: ~200 kr. om året
Variable omkostninger:
Når der bestilles hos trykkeriet er omkostninger bygget op af et startgebyr, der dækker opstart af printer og leveringsmetode - og er altså det samme uanset om der bestilles 1 eller 5 plakater i samme bestilling. Dertil kommer omkostninger til hver plakat.
Priserne er sat sådan, at der er overskud på hver bestilling - også selvom kunden kun køber 1 plakat i sin ordre. Derfor vil en evne til at skabe mersalg i den grad kunne skabe mere attraktive økonomiske nøgletal.
Shopsystem
Virksomhedens historie
Virksomheden startede oprindeligt som en idé, da vi var ude at rejse tilbage i starten af 2019. Da vi kom hjem fik den hele armen, og vi stod klar til at lancere i maj. Men som altid er der noget, der skal gå galt, og vores leverandør af billeder trak i land i forhold til rettigheder. Vi måtte lukke det hele ned på lanceringsdagen og i stedet finde nye motiver, hvor rettighederne var på plads; det er de motiver, som du ser på webshoppen i dag.
Siden da har vi arbejdet meget med at gøre webshoppen lækker og give kunderne en god oplevelse, men grundet studier og andre projekter har vi måtte indse, at vi ikke har overskuddet (eller de rigtige markedsføringskompetencer) til at udnytte webshoppens fulde potentiale. Det er vi naturligvis kede af, men vi håber, at der er nogen, der vil overtage forretningen.
Markedet
Markedet for salg af plakater er kæmpestort - der er mange konkurrenter, men omsætningen er der i den grad også. Hvis man formår at tiltrække kunder, der køber mere end én plakat pr. bestilling, så kan man hurtigt skabe en økonomisk bæredygtig forretning.
Svagheder/udfordringer
Vi har haft svært ved at skabe en høj konversionsrate (den er for nuværende på lige under 1%). Det kan være, at det er et problem for markedet generelt, men det kan også være, at vi ikke har haft evnerne til at opsætte webshoppen til at konvertere ordentligt.
Stærke sider
Webshoppens stærke sider er blandt andet, at der allerede er eksisterende organisk salg (om end småt). Det viser, at der er potentiale, hvis blot man har evnerne og tiden til at udnytte det. Samtidig er mange af motiverne unikke endnu, og trykkeriet, der tilbyder dropshipping, har stort fokus på miljøvenlighed (FSC-mærket papir, vandbaseret blæk, klimakompenseret fragt osv.).
Opstartshjælp
Vi vil stå til rådighed for køberen af webshoppen i perioden efter købet. Her vil vi - inden for rimelighedens grænser - kunne hjælpe med hjælp til CMS-systemet bag (Shopify), hjælp til platformen hvorfra motiverne er købt og introduktion til, hvordan dropshippingaftalen med trykkeriet fungerer.
Få hjælp af en virksomhedsmægler