Veldrevet webshop med salg af ure fra små urmærker - Dækningsgrad: 30-32%
Jeg har brugt et kæmpe antal timer af min fritid de sidste godt 3,5 år på authentic.dk, men grundet personlige forhold har jeg sat webshoppen www.authentic.dk til salg inkl. varelager (varelager er indeholdt i salgsprisen men opgøres naturligvis ved overdragelse - værdi pt. godt 22.000 kroner).
authentic.dk sælger ure fra mikromærker - dvs. små mærker, som ikke er blevet mainstream. Det er primært danske mærker, men der er også et udenlandsk iblandt - og der findes rigtig mange spændende, små mærker - især udenlandske mikromærker.
Der sælges både herreure og dameure samt både mekaniske ure og quartz-ure. Shoppen er både på dansk og engelsk, og der har været en fornuftig omsætning globalt.
Jeg har lagt vægt på troværdighed og personlig betjening, hvilket afspejles i anmeldelserne, som i flere tilfælde beskriver en oplevelse udover det forventede.
Der er et lille 'opbrud' i markedet for mikromærker lige nu, så shoppen kan tages i flere forskellige retninger afhængig af dine ønsker.
Shoppen er bygget i Shopify, som er let at administrere. Lettere kodekendskab vil være en fordel, da der er foretaget en del tilpassede elementer i shoppen.
Nøgletal
-----------
Omsætning marts 2017 - august 2020: Ca. 367.000 kroner (ekskl. moms)
Omsætning 2017 (10 måneder): 95.000
Omsætning 2018: 114.000
Omsætning 2019: 104.000 (ingen Black Friday)
Omsætning 2020 (8 måneder): 54.000
Dækningsgrad: 30-32%
Overskud: Ca. 15-20.000,- pr. år
Overskudsgrad: Ca. 15-16%
Knap 75% af trafikken er organisk
Omkring 16% af salg kommer fra CPC (Google Ads) målt på lineær attribution-model (24% målt på last-click)
Der er ikke udbetalt løn, da shoppen er drevet ved siden af fuldtidsarbejde.
Økonomiske nøgletal
Omsætning marts 2017 - august 2020: Ca. 367.000 kroner (ekskl. moms)
Omsætning 2017 (10 måneder): 95.000
Omsætning 2018: 114.000
Omsætning 2019: 104.000 (ingen Black Friday)
Omsætning 2020 (8 måneder): 54.000
Dækningsgrad: 30-32%
Overskud: Ca. 15-20.000,- pr. år
Overskudsgrad: Ca. 15-16%
Knap 75% af trafikken er organisk
Omkring 16% af salg kommer fra CPC (Google Ads) målt på lineær attribution-model (24% målt på last-click)
Regnskab
- Omsætning:100.000 DKK
- Ebitda: 16.500 DKK
- Resultat før skat: 16.500 DKK
- Balancesum: 22.000 DKK
-
Afkastningsgrad
-
Overskudsgrad
Produktet
Ure fra små mærker giver ofte større værdi for pengene end ure fra de kendte mærker, da der er en anden passion og fokus på kvalitet bag.
Et ur fra et mindre mærker skiller sig positivt ud fra mainstream-gruppen og er med til at signalere selvstændighed og evnen til at spotte fedt design fra ukendte mærker.
Markedsføringskanaler
Jeg har brugt en del energi på at SEO-optimere, og jeg ligger rigtig godt på alle mine mærker.
Jeg ligger også godt på diverse guider (hvordan skifter jeg batteri, hvad betyder atm m. fl.).
Jeg poster jævnligt på Instagram og Facebook, og så kører jeg Google Ads - både i Danmark samt Google Shopping i både Danmark og udvalgte lande i udlandet.
Der er rigtig mange gode anmeldelser på både Trustpilot, Facebook og Google og salg til udlandet har også været stigende siden jeg fik shoppen sat op til udlandssalg.
Omkostninger
180 kr. pr. måned til Shopify-abonnement (er forudbetalt til april 2021)
180 kr. pr. måned til to Shopify-apps, der håndterer engelsk sprog og globale valutaer
Evt. 49,- til MobilePay-abonnement, hvis du ønsker at tilbyde det.
Hertil kommer markedsføringsomkostninger (meget variable) samt omkostninger til returvarer og reklamationer (som der heldigvis er meget få af - omkring 3-5%).
Shopsystem
Aktiver
Varelager på ca. 22.000 (opgjort medio september)
Virksomhedens historie
Jeg har brugt mange timer på shoppen.
Rigtig mange timer.
Jeg elsker ure - ikke på den nørdede måde, men jeg elsker bare et godt design og en høj kvalitet - og at nogen vælger at kaste sig ud i et eventyr og komme på markedet med deres egne, individuelle designs.
For mig har den her shop handlet om at lære alle aspekter af at drive en shop og mit fokus har været på at give den allerbedste kundeoplevelse.
Det kræver en masse energi, idéer og lyst til at afprøve ting, når man driver en shop. Jeg har prøvet og testet så mange ting, at jeg ikke har styr på det, men shoppen er nu på et stadie, hvor der igen skal kigges på den med nye øjne og kastes ny energi ind.
På den private front har vi en søn med 5 diagnoser, og det suger enorme mængder af energi og overskud, og så har jeg ikke nok energi tilbage på kontoen, til at give den al den opmærksomhed, den fortjener.
Til gengæld har shoppen haft overskud fra dag 1 under mit ejerskab og den er veldrevet, gennemarbejdet og der er styr på tingene, så jeg håber, at jeg finder den rette køber, der vil overtage og drive shoppen videre i samme ånd.
Markedet
Der findes 3-4 store ur-shops i Danmark, men alle fokuserer på de kendte brands.
Globalt set er der reelt set kun 3-4 shops, der forhandler mikromærker - heraf 2 i Europa, så her vil man virkelig kunne gå ind og gøre en forskel i markedet.
Selvom mange køber smartwatches i dag, så er der stadig et kæmpe marked for ure, som man bærer som accesory og fordi det er fedt og er med til at fuldende ens stil.
Svagheder/udfordringer
Der ER et kæmpe marked mht. influencere og generelt via annoncering og promovering på de sociale medier. Jeg har testet rigtig mange ting men uden den succes, som jeg selv forventede.
Influencerdelen har jeg aldrig fået taget hul på, men her er uden tvivl et stort potentiale, hvis du ved noget om det.
Stærke sider
Der er prismatch på alle ure (meget få benytter sig af det), Google Ads er sat op og klar, og der ligger adskillige Facebook-kampagner, der også kan tages udgangspunkt i.
SEO er stærk på de forhandlede mærker og på guider/artikler, mens der selvfølgelig er en ekstrem konkurrence på de brede søgeord som herreure, dameure, armbåndsure mv.
Samtidig yder jeg en personlig service udover det sædvanlige, og jeg driver shoppen med hele fokus på kundens oplevelse - modsat flere af de andre shops, der går op i omsætning og ikke meget andet.
Strategi
Jeg har bevidst fokuseret på de mindre urmærker, da der her er en mulighed for at forhandle noget, som ikke alle andre forhandler - og hvor jeg samtidig har kunne kommunikere direkte med leverandøren/mærket.
Jeg har flere gange overvejet at tage de dyrere og mere kendte mikromærker ind, da man virkelig får meget for pengene (de er dog også dyrere i indkøb naturligvis).
Det er også bevidst, at jeg har sat tæring efter næring, så shoppen kører med overskud.
Hvordan strategien skal være herfra - er op til kommende ejer.
Vision
Målet er at blive en af de førende på verdensplan indenfor mikromærker.
Den tætte kunde- og leverandørrelation skal bevares, og så er det afgørende, at jeg selv kan stå inde for hele kundeoplevelsen og måden, at shoppen drives på.
Ideel køber
Måske vil du gerne prøve, om det at drive webshop er noget for dig?
Måske er du interesseret i ur, mode eller design?
Det kan også være, at du allerede har andre shops eller har haft det - og gerne vil prøve kræfter med high end-produkter?
Shoppen kan fint drives i fritiden og udvikles den vej, du gerne vil ha' det.
Sålænge du bare har gå-på-mod og ikke er bange for at spørge om hjælp i diverse Facebook-grupper, så kommer du meget langt.
Det er selvfølgelig et plus, hvis du har kompetencer indenfor fx. sociale medier, PPC, PR, indkøb eller andre specifikke områder.
Opstartshjælp
Jeg vil så vidt muligt stå til rådighed i perioden efter overdragelsen sålænge der er behov - primært via e-mail.
Jeg kan ikke garantere svartider, men det er i min ånd at få shoppen ført så godt videre som muligt, og jeg hjælper gerne med at besvare spørgsmål ang. selve shop-opsætningen i Shopify, da jeg har brugt meget energi på at lave en del fede tilpasninger.
Få hjælp af en virksomhedsmægler