5 år gammel webshop med outdoor udstyr sælges - 2.8 mio i omsætning 2019
Drømmer du om at komme hurtigt fra start, med en webshop der har 5 år på bagen, 100% flytbar, mere end 18.000 ordrer i perioden, en omsætning 2.867.790 i 2019, nyhedsbrev på +11.000 subscribers, Facebookside med +8900 followers, 5 stjerner alle steder (trustpilot, Ratepanel, Facebook og Google), 650 varer der allerede er oprettet så du ikke skal bruge tid på det, masser af blogpost, youtube videoer, leverandøraftaler osv. så er det her once-in-a-lifetime muligheden for dig.
Shoppen har siden 2015 solgt udstyr til folk i Danmark, med interesse for friluftslivet. I korte træk kan man sige: Alt hvad man skal bruge for at kunne overnatte og opholde sig ude i det fri, i en skov eller langt ude "alene i vildmarken".
Produkterne er knive, økser, soveposer, liggeunderlage, telte, kogegrej til at lave mad på bål med, vandrerygsække, støvler, tøj mm. Virksomheden har været et væksteventyr uden lige, og branchen omkring friluftsliv er i eksplosiv vækst både herhjemme og i udlandet.
Du får derfor en unik mulighed for at komme i gang med at sælge produkter til netop denne målgruppe og ride med på væksten, der har været stabilt opadgående i de seneste år.
Webshoppen har mange loyale kunder og genkøbsprocenten ligger mellem 30-45% alt efter årstiden. For den rette person med flair for tal og teknik kan det her blive ganske profitabelt, ret hurtigt.
Det vil være en klar fordel hvis kan se dig selv arbejde med udstyr til friluftslivet, da du kommer til at sælge varer direkte relateret til en fritidsinteresse hos kunden.
OBS: Hvis du ønsker at se webshoppen, kan du logge ind på forsiden i øverste højre hjørne, med koden: saxis_preview
Regnskab
Hent regnskab2018 | Hent regnskab2017 | |
---|---|---|
Omsætning | - | 1,384,022 DKK |
Bruttofortjeneste | 175,178 DKK | - |
Resultat før skat | -65,339 DKK | -9,401 DKK |
Årets resultat | -51,006 DKK | -9,401 DKK |
Egenkapital | -125,685 DKK | 40,599 DKK |
Balance | 528,709 DKK | 334,760 DKK |
Afkastningsgrad
Soliditetsgrad
Likviditetsgrad
Økonomiske nøgletal
Tal for 2019
Bruttofortjeneste: 361.691
Driftsresultat: 187.176
Resultat før skat: 162.392
Årets resultat (overskud): 92.828
Markup på produkter: 2,5 i gennemsnit
Produktet
Salg at udstyr til friluftsfolket/spejdere via Shopify Webshop. Shoppen tilbyder hurtig levering på typisk 1-2 hverdage, da der har været eget varelager. Alt bogholdere er i størst muligt omfang automatiseret, således at bogholderi udgør en relativ lille post månedligt.
Markedsføringskanaler
Shoppen har primært markedsførst sig via ppc trafik (Google Ads og Facebook Ads)
Google ift Shopping og tekstannoncer. I start 2020 kom der et bureau på til at varetage Google Ads delen.
Facebook og Nyehdsbrev har jeg selv tager mig af.
SEO i form af masser af blogpost.
YouTube i form af videoer.
Dertil kommer at virksomheden har en lukket netværksgruppe på Facebook, for loyale kunder. Både dem og øvrige kunder har der været afholdt 1-3 årlige Video Livestreams for. Det har været med stor succes.
Da virksomheden har haft fysisk varelager i Holbæk, har enkelte kunder også været forbi der og handlet. Det har stået for mellem 5-10% af omsætningen i perioder, men eftersom at jeg fik mere og mere travlt, så lukkede jeg i højere grad af for den del. Det havde heldigvis ikke nogen videre konsekvens for salget, da de selv samme kunder så blot handlede online i stedet for. Det kan dog være en mulighed for dig at nytænke denne den, for at give en Omni-channel effekt.
På Facebook siden er der jævnligt blevet delt SOME opslag, så organisk har det også fyldt.
Nyhedsbrevet er et af Danmarks absolut største setups. Det kan jeg sige med sikkerhed, da jeg selv arbejder med e-mail marketing som konsulent, og nyhedsbrev er intet mindre end episk. Både i kompleksitet og størrelse!
Omkostninger
Omkostninger 2019:
Husleje: 112.000 (Lejemål opsagt og fraflyttet)
Marketing i alt: 310.000 (Google, Facebook)
Vareindkøb: 1.657.000
Salgsomkostninger i alt: 1.658.000
Lønomkostninger i alt: 152.000
Administrationsomkostninger i alt: 264.500
(kontorartikler, software, abonnementer, website, regnskabsprogram, telefon, småanskaffelser, It udstyr, kørselsgodtgørelse, konsulenter og freelancere, forsikring)
Finansielle udgifter: 65.000
(renter, bankgebyr, gebyr indløser og betalingsgateway)
Shopsystem
Aktiver
Alt inventar er solgt i forbindelse med at virksomheden er "sat på pause" fra april måned 2020.
Du køber KUN virtuelle ting så som webshop, facebookside, kundedatabase, leverandørkontakter, annoncekonti, nyhedsbrev med permissions, regnskabsprogram.
Virksomhedens historie
I 2015 fik jeg lyst til at skabe en virksomhed fra bunden, med afsæt i min egen interesse for to ting: Friluftliv og IT. Det blev til en webshop. Jeg har brugt al min vågne tid på den virksomhed, og det har været en fantastisk, men også benhård rejse. Fantastisk fordi jeg har lært rigtig meget af det og jeg er stolt over at kunne sige at jeg har faciliteret mere end 18.000 ordrer og dermed skabt gode stunder for folk i naturen.
Jeg er også stolt over at have høstet anerkendelse i form af mange positive tilkendegivelser rundt omkring på nettet, og ligeledes af konkurrenter jeg har talt med. Jeg har altid set kunden som værende vigtigst af alt, og dermed sikret mig at de fik en god oplevelse.
I 2017 kunne jeg sige mit faste lønnede job op og dermed gå fuldtid. Banken var med til at finansiere et lån på 200.000 i 2017 og igen 200.000 i 2018. Det gav mulighed for vækst, men også for mit vedkommende ondt i maven...til tider... Jeg startede shoppen hjemme i min garage. I 16' rykkede jeg lageret ud til en ven, hvor jeg fik 30 m2 lager på hans landejendom. '17 flyttede jeg først på lagerhotel grundet pladsmangel, for senere samme år at tage varelageret tilbage igen, til den nuværende lokation i Holbæk.
Fra december '17 og frem til maj 2020, der har virksomheden boet på Bødkervej 22 i Holbæk. Da Corona kommer på alles læber dykker omsætningen for en periode. Jeg har spændt det hele så hårdt for på daværende tidspunkt, at jeg beslutter mig for at sælge ud, da jeg frygter for det værste. På det tidspunkt orker jeg ikke at drive virksomheden mere og jeg har større succes som konsulent ved siden af. Interessen for min egen virksomhed forsvinder dermed.
Jeg har solgt alt ud og skåret helt ind til benet. Alle kreditorer er betalt ud, således at det vil være let for en ny ejer at overtage og køre virksomheden videre med fornyet energi. Shoppen er meget populær blandt kunderne, og hvis du har flair for tal og IT, så kan du tage det til nye højder. Særligt det med tal og regnskab har været et problem for mig, og jeg har været afhængig af andre med de kompetencer.
Markedet
Markedet er stødt stigning og det skyldes også at man fra politisk side gør meget for friluftslivet. Flere og flere statsskove åbnes op for overnatning, og der er en øget interesse i befolkningen for det ligeledes.
Der er en del konkurrenter, men de fleste er gammeldags og funderet tungt i lokalsamfundet med fysiske forretninger. Kunderne er købestærke og meget loyale i denne branche.
Svagheder/udfordringer
Virksomheden kræver at du er god til økonomi og har flair for tal. I det nuværende setup har det ikke været muligt at lave tilstrækkeligt med overskud til at det har været sjovt som ejer. Alene huslejeposten har været alt for stor. Dertil kommer også at Google Ads har der ikke været styr på i 2019. Det har kostet mange penge.
Stærke sider
Kunderne elsker virksomheden og der er en meget høj loyalitet blandt de eksisterende kunder.
Samtidig er shoppen teknisk overlegen ift. konkurrenter, samtidig med at nyhedsbrevet i den grad differentierer sig fra alle andres. Branchen er generelt i vækst og er du god til at trendspotte og forhandle med leverandører, så er der mange penge at tjene. Desuden er der et Private Label brand der kan udviddes. Pt. er der seks produkter i eget sortiment, hvor margin er tårnhøj på ca 600%.
Ideel køber
Det absolut ideelle er at du selv interessere dig for friluftsliv, samtidig med at du har et godt hoved for tal.
Du skal være stærkt på marketing, it, indkøb, salg og kundeservice. Så skal du være klar på at arbejde en 40-60 timer om ugen.
Opstartshjælp
Da jeg har en anden virksomhed hvorfra jeg arbejder som e-commerce konsulent, har du mulighed for at købe timer hos mig. Forretningen er cuttet helt ind til benet, så der vil være nogle ting du skal have tændt for igen, alt efter hvilke behov du har. Jeg følger ikke med i prisen, men der kan aftales at du køber min assistance på timebasis.
Beliggenhed
Få hjælp af en virksomhedsmægler