Lysoghjerter.dk - Hobby-webshop til dig med flair for det kreative - Tilbagevendende kunder og en god avance
Har du flair for det kreative? Producerer du selv nogle varer, som du kunne tænke dig at sælge via en allerede veletableret webshop med rigtig mange tilbagevendende kunder og en god avance på eksisterende produkter? Så er her et rigtigt godt start-tilbud til dig.
Webshoppen har blot eksisteret to år, men allerede efter de første 30 åbningsdage havde shoppen omsat for mere end 50.000 kr. Det primære salg har bestået af salg af eksklusivt mundblæst julepynt (importeret fra europæisk glaspusteri), som vi har skrevet navn på.
Når folk bestiller, skriver de hvilke navne der skal stå på varerne, og så har vi skrevet, pakket og sendt ud til kunderne. En pæn håndskrift er derfor en betydelig fordel.
Økonomiske nøgletal
Dækningsbidrag udregnet for 2018 til 67%
Webshoppen åbnede i midten af november 2017 - og efter blot en måned var der omsat for over 50.000 kr.
I 2018 blev der omsat for ca. mellem 35.000 - 40.000 kr. - det skal dog siges at vi ikke brugte særlig meget energi på salg da vores hovedbeskæftigelse krævede mere opmærksomhed.
Det salg som kom i 2018 var rent organisk og.
Avancen på produkterne varierer meget, men er overordnet set rigtig høj - nogle produkter kan importeres for blot 2-3 kr. stykket, og sælges ud for 20-25 kr. Andre varer koster 25 kr. i indkøb og sælges ud for 75-95 kr.
Produktet
Flere og flere sætter pris på at give unikke og personlige gaver. Uanset om det er børnene eller børnebørnene som skal have et personligt juletræs-ophæng med deres eget navn til juletræet, om det er flotte glashjerter med navn som pynt til gaver, som gave til brudeparret, eller glaspynt med navn som bruges til bordkort - både på jule-bordet, nytårs-bordet eller ved andre festlige anledninger, såsom fx til bryllup.
Mulighederne er mange, og efterspørgslen har været overraskende stor. Gennem vores leverandør er der adgang til et KÆMPE varesortiment - så det er egentlig bare at vælge, hvilke produkter man ønsker at have på shoppen.
Dem vi har udvalgt og har kørt med de seneste 2 år sælger godt, og vi vil derfor anbefale at en ny ejer beholder disse varianter og supplerer op med flere efter eget valg.
Samtidig har shoppen kørt med salg af LED-lys, som vi har pyntet med serviet-motiv. En ny ejer har mulighed for at videreføre konceptet, men der er også stor mulighed for at tilføje nye produktkategorier, hvis man selv producerer produkter på hobby-plan.
Er du fx god til at strikke, hækle, tegne, male - eller producerer du ting, du kunne tænke dig at sælge via en webshop? Så er www.lysoghjerter.dk en god webshop at bygge videre på, fremfor at starte selv helt fra bunden.
Webshoppen har en tilhørende facebook-side med ca. 550 følgere, så der er allerede en mulighed for gratis eksponering. Derudover er der mange kunder, som har handlet ved os både i 2017 og 2018 - og deraf kommer der også trafik til siden.
Markedsføringskanaler
Alt salg i 2017 skete via organisk og betalt markedsføring på facebook. Der er en række trofaste følgere på fb-siden, og der er et super udgangspunkt for at arbejde mere målrettet med både facebook og instagram. Ved at bruge Adwords op med jul vil man helt sikkert kunne øge salget betydeligt.
Omkostninger
Udgifterne ser således ud:
Domæne og webhotel 222 kr/året
Indløsningsaftale (Swedbank) - 50 kr/mdr. Andre aftaler kan laves, hvor omkostningerne er variable.
Vareindkøb, fragt og markedsføring - variabelt afhængigt af salg.
Aktiver
Der er pt intet varelager tilknyttet webshoppen, idet vi solgte ud til jul 2018.
Virksomhedens historie
Virksomheden blev udarbejdet i efteråret 2017 og blev åbnet i midten af november 2017. Efter den første julesæson i 2017 blev webshoppen lukket ned i januar 2018, idet vi ikke havde tid til at holde den kørende pga. uddannelse, jobs m.m.
I løbet af året fik vi henvendelser fra folk, der ønskede at købe glaspynt med navn til bordkort til både bryllup, fødselsdag m.m. - og vi fik derfor øjnene op for, at der også er en efterspørgsel på produkterne udenfor julesæsonen.
Vi åbnede dog først webshoppen op igen til jul 2018, men pga. andre forretninger kunne vi slet ikke tilføre de samme kræfter og energi i webshoppen som året inden - ingen facebook-aktivitet, ingen konkurrencer, ikke den samme markedsføring. Det er enormt ærgerligt, at en salgs-kanal med så stort et potentiale 'går tabt', men vi har desværre ikke tiden til at køre den videre og udvikle videre på shoppen - og det fortjener den.
Markedet
Efterspørgslen er stor. Folk er meget tilbøjelige til at købe, fordi det er fine, eksklusive produkter, der endda også bliver tilføjet et personligt navn. Især bedsteforældre er VILDE med at give glas-pynt med navn til deres børnebørn.
Der er nogle konkurrenter - men HELDIGVIS ikke på præcis de samme produkter eller det samme koncept. Dét man ser rundt omkring juletid er konkurrenter, der sælger runde julekugler med navn, der er skåret ud i folie. -Altså intet unikt eller eksklusivt ved hverken produktet eller navnet. Hér gør Lys & Hjerter det modsatte, hvor pynten er eksklusiv (mundblæst) og navnet er skrevet i hånden. Kontakten til leverandøren i udlandet har vi brugt MANGE timer på at forhandle på plads - og den overgår naturligvis til den nye ejer.
Vi har fået flere henvendelser fra konkurrenter, som ønsker at vide, hvor vi har købt vores glas-varer og om vi vil sælge varelager til dem, men det har vi naturligvis sagt nej til. Det er en ubetinget fordel, at der ikke er andre webshop (i følge vores viden), der sælger de samme varer i Danmark.
Svagheder/udfordringer
Det der er den største 'svaghed' er at det tager tid at producere produkterne - altså skrive navne. Og det er også derfor, vi desværre må erkende at vi ikke kan stå med arbejdet længere. Det tager mellem 30 sek. - 2 minutter (for mig) at skrive på et styk pynt, og når navnene er skrevet skal glas-pynten tørre, og derefter skal det pakkes forsvarligt og sendes. Den oplagte køber, er derfor én, der kan afse tiden til disse processer. En anden potentiel 'svaghed' er derfor også at det kræver, at den nye ejer har en pæn håndskrift :-)
Stærke sider
Virksomheden har ramt rigtigt på flere punkter;
Der er stor efterspørgsel. Der er ikke andre i Danmark (som vi ved af), der sælger de samme produkter. Gennem leverandøren er der adgang til uendeligt mange produkter, der passer til andre højtider, fx påske - samt glaspynt med dyr, til bryllup, barnedåb, med instrumenter, mad og meget meget andet.
Med andre ord er der mulighed for at udvide helt efter dine ønsker. Derudover er der mulighed for at tilføje nye produkter og dermed tilføre shoppen et personligt præg. Der vil altid være højsæson op mod jul, men der er helt sikkert et stort potentiale for at udvide, så shoppen kan køre hele året.
Strategi
Virksomheden har 'kun' markedsført sig via facebook, og det har givet rigtigt fint. Hér har vi fundet ud af, hvilken målgruppe annoncerne giver bedst afkast hos - og al den viden videregives naturligvis. Hvis man ønsker at udvide med annoncering på google adwords, er der rig mulighed for det. Facebook-siden kan løbende holdes aktiv med opslag og tilbud - og en god måde at få flere følgere til på, er ved at køre konkurrencer.
Vision
Virksomheden skal sælges til nogen, der har sans for det kreative, og ønsker at videreføre online-salget af glas-pynt (med navn). Udsigterne for at vækste virksomheden er gode, såfremt en ny ejer har tiden i hverdagen til at stå for salg, produktion og afsendelse af ordre.
Ideel køber
Den ideelle køber er en, der både kan stå for den kreative del med at producere, pakke og sende varer, men samtidig logge ind i systemet og printe ordre, rette produkt-beskrivelser, svare på mails m.m. En vis it-kyndighed er derfor et plus. En pæn håndskrift er en forudsætning, hvis der skal skrives på glaspynt.
Opstartshjælp
Vi vil, som del af købet, være behjælpelig (over mail/tlf) med oplæring i systemet og rent praktisk fortælle og dele ud af vores erfaringer. Der kan evt. aftales x-antal timer, vi kan stå til rådighed med hjælp og vejledning.
Få hjælp af en virksomhedsmægler