Produktionsvirksomhed indenfor industrielt digitalt tryk på tekstiler
Virksomheden er underleverandør til en række forskellige kunder, der har behov for print på tekstiler. Kunderne er primært internationale kunder i Europa.
Virksomheden ejer højeffektive printere, der kan printe med høj kvalitet ved digital trykketeknik - baseret på HTP teknikken.
Disse print er især attraktivt ved print på:
a) polyester beklædning (eks. sportstøj, lingeri, undertøj, overtøj),
b) tekniske tekstiler (eks. Pharma, ventilation, presenninger) og
c) Home Textiles (eks. gardiner, badeforhæng, persienner).
Virksomheden omsætning er < kr. 10 mio., men som følge af de højeffektive maskiner er indtjeningen høj, hvorfor virksomheden har et stort indtjeningspotentiale, såfremt omsætningen hæves med eks.vis yderligere kr. 5 mio.
Virksomheden har eksisteret i godt 10 år, men virksomhedens hovedaktionær har arbejdet på ledelsesniveau i branchen i mange år. Der ønskes et generationsskifte i forbindelse med at nuværende hovedaktionær planlægger at trække sig fra arbejdsmarkedet over det kommende år.
Økonomiske nøgletal
Relevante tal med tilhørende uddybning inden for dette punkt vil blive oplyst efter underskrevet
1. Løn til ejer, ja - men som jeg ser det er dette nemmest hvis ny ejer har sine kompetancer Inden for salg og marketing .
2. I øjeblikket er der en ansat administrerende direktør, som gerne vil indgå i den kommende ledelse, eventuelt også med en ejer andel.
3. Perioden med Corona har ikke været god for firmaet, men under normale vilkår vil der være et fornuftigt overskud..
Produktet
Virksomheden producerer digitalt print på printere, som er verdens hurtigste og mest avancerede i klassen. De har en trykbredde op til 3,2m bredde. Vi tilbyder ligeledes kreative løsninger og designs til tekstil-produktionsvirksomheder i primært Nordeuropa.
Virksomhedens produktion er baseret på den nyeste digitale print teknologi, og har været banebrydende i at tilbyde denne teknologi til industrielle kunder. Teknologien giver fordele for kunder og virksomheden i form af:
o Lave opstartsomkostninger
o Stor fleksibilitet
o Hurtig levering
o Nye muligheder f.eks. print af designs som ikke er tekniske mulige via konventionel teknologi.
Stigende krav fra markedet om konstant nye varer/designs efterlader kunder indenfor især beklædning og Home med et behov for høj kvalitet, stor fleksibilitet og hurtig levering, alle tre behov som opfyldes med Industrielt Digitalt Tryk.
Virksomheden er beliggende i Midtjylland, men er vanskelig flytbar pga. det er dyrt at flytte de avancerede maskiner.
Markedsføringskanaler
Virksomheden sælger direkte til kunder med langvarige relationer.
Omkostninger
Relevante tal med tilhørende uddybning inden for dette punkt vil blive oplyst efter underskrevet hemmeligholdelsesaftale.
Aktiver
Væsentligste aktiver er virksomhedens printer/trykmaskiner (værdi på ca. 1,5 mio.)
Virksomhedens historie
Hovedaktionæren stiftede i 2009 virksomheden. Som tidligere udviklingschef har hovedaktionæren med sine 35 års erfaring - nationalt og internationalt - været tæt på både den tekniske- og produktmæssige udvikling i tekstiltryk branchen.
Sammen med dygtige medarbejdere herunder andre nøglemedarbejdere fra tidligere arbejdsplads, havde hovedaktionæren succes med at opbygge produktion, logistik og en voksende kundebase.
På grund af den positive udvikling blev det i 2013 besluttet at flytte virksomheden i nye bygninger i Midtjylland og ligeledes omdanne virksomheden til et aktieselskab. I dag er hovedaktionæren trådt ud af den daglige ledelse, og firmaet har i dag en professionel ledelse.
Markedet
Virksomhedens potentiale er enormt. Verdensmarkedet for printede textiler er ca. 26 milliarder løbende meter om året (Sawchak, 2013). Dette tal omfatter print af alle tekstil typer, som på sigt alle er relevante for firmaet, dog er det direkte marked begrænset til polyester-tekstiler som udgør 40% af den samlede produktion (Sawchak, 2013). Der er altså tale om et verdensmarked på mellem 9,9 og 10,4, eller ca. 10 milliarder løbende meter. Det er firmaets målsætning på lang sigt at tage en god bid af verdensmarkedet.
Med ny ejer og nye ideer vil der uden tvivl være mulighed for at indtage mere af ovennævnte potentielle marked.
Svagheder/udfordringer
Evne til forøge virksomhedens omsætning og vækst.
Da der er tale om en mindre virksomhed er der i sagens natur afhængig af de få medarbejdere. En relativ høj gennemsnitsalder hos virksomhedens medarbejdere, men som dog betyder et højt erfaringsniveau.
Stærke sider
God konkurrenceevne (vi kan konkurrere med kineserne på kvalitet, leveringstid, kreativitet, fleksibilitet, kommunikation og på pris. )
Bredt kendskab til markedet og branchen
Stor produktionsteknisk indsigt på industrielt niveau.
Lave kapacitets-omkostninger.
Meget stor skalerbarhed - Mulighed for stor volumen-produktion af små serier og unika produkter.
Netværk indenfor og viden om smarte tekstiler + tilstødende ydelser/produkter.
Positiv medarbejderkultur.
Kundebase og derigennem viden om tekstiler til medico.
Oprigtig interesse i at rådgive kunden sagligt og ærligt til at træffe det rigtige valg.
Gode muligheder for at forøge indtjeningen markant ved mindre omsætningsforøgelse.
Strategi
Udnytte den omkostningseffektive produktion til at tage markedsandele
Ideel køber
En med ledelses og salgserfaring – eventuelt tekstil og design.
Opstartshjælp
Nuværende medarbejdere samt nuværende hovedaktionær har stor interesse i at sikre et godt generationsskifte for virksomheden, så den kan fortsætte sin spændende udvikling.
Få hjælp af en virksomhedsmægler