KEEPCOOL "Cold & Fresh" - en ny, innovativ og klima venlig beholder - Bruttoresultat 650.000 kroner.
Idéen/produktet er født og det store forarbejde er nu gjort, så sidder du som køber og er i besiddelse af gode evner indenfor økonomi, salg og markedsføring, så tilbyder jeg dig her en helt og aldeles enestående chance for at få ejerskabet og eneretten til dette helt unikke produkt.
Inden at du læser videre, syntes jeg lige at du skal gå ind og se denne præsentations video:
https://youtu.be/c0JhxhErK4w
Claus Nielsen Copenhagen har i samarbejde med en stor dansk virksomhed frembragt og færdigt udviklet brugskunst produktet KeepCool, en produkt idé der opstod i efteråret 1999.
Danmarks største virksomhed havde fået nyheden om produktet og fandt det specielt interessant, da det kunne relateres til en af deres kerneområder som var indenfor container industrien.
I året 2000-03 var der mange potentielle investorer der var meget nysgerige og viste en større interesse for et eventuelt samarbejde, herunder bla. en stor sønderjysk virksomhed der så muligheden i at kunne sælge containere fulde til en stor dansk detail virksomhed. Investorens virksomhed havde og har stadigt den dag idag et godt og stabilt samarbejde med dem.
I 2007 landede produktet med stor succes på hylderne i en af Danmarks dengang førende forretninger indenfor salg af hårde- hvidevarer. Virksomheden lagde dengang en ordre på 2.000 enheder og bestilte efterfølgende yderligere 2.000 enheder før de i 2009 lukkede forretningen og gik over til netsalg.
I samme år (2007) ramte den globale finanskrise mange, heriblandt også os, hvormed ovenstående samarbejdspartner/investor valgte at sætte en hel del søsatte projekter i bero, for dermed at koncentrere sig om deres kerneprodukter. Dette gjorde det efterfølgende svært at føre produktet videre, dels grundet den manglende kapital fra min samarbejdspartner/investor, men i særdeleshed også da finanskrisen spredte sig til mange banker og finansielle virksomheder, som resulterede i at det globale finansielle system blev grebet af panik og frøs til.
I 2016-17 fandt jeg værktøjerne frem igen og fik i forbindelse med en ny produktion lavet en film i forsøget på at skabe opmærksomhed og rejse kapital gennem kampagner på crowdfunding sitet Kickstarter. Sitet Kickstarter er en en amerikansk internetplatform, som formidler finansiering af projekter ved hjælp af crowdfunding. Her blev der vist stor interesse fra ialt 29 forskellige lande, lande som USA, Canada, Australien, Kina, Japan og stortset hele Europa. Det er illustreret på billedet herover, hvilke øvrige lande det omhandlede.
Fra storbyen Edmonton i Canada henvendte der sig en indehaver af en større café kæde som var interesseret i at teste dem for dernæst at købe et stort antal ind til alle kædens øvrige caféer i Canada.
I 2017 købte en dansk finanskoncern med hovedkvarter i København et mindre parti KeepCool produkter til personalets julegave.
Desuden har jeg i 2018 haft taget kontakt til indkøbsafdelingen hos en stor global brændstof koncern med 15.000+ lokationer og 40.000+ ansatte, da deres nuværende løsning på samtlige af deres kaffebar stationer ville visuelt, økonomisk og hygiejne mæssigt være bedre tjent med KeepCool løsningen.
Og endeligt er jeg i år (2019) blevet kontaktet af en skandinavisk virksomhed der fremstiller papir og emballage/kartoner med ialt 26.200 ansatte, som kunne være interesseret i at købe produktet til deres ansatte, netop fordi at produktet de fremstiller, er produktet som anvendes i KeepCool.
Økonomiske nøgletal
Omsætning 1.000.000 kroner
Produktionsomkostninger 350.000 kroner
--------------------------------------------------------------
Bruttoresultat 650.000 kroner
OBS! Ønsker du mere uddybende økonomiske nøgletal, herunder eksempelvis detaljerede priser på emner og eller oplysninger om cyklus og montage tider, er du meget velkommen til at tage kontakten til mig.
Produktet
KeepCool er en revolutionerende, elegant og stilren holder, der holder mælk, juice, yoghurt og andre drinks køleskabs kolde og friske. En ren nydelse i hjemmet, på ferien, på arbejdspladsen, udendørs og på farten. Holderen er også både elegant, stilren og praktisk i kontormiljø'er, kantiner, restauranter, hoteller, sygehuse mv.
Produktet er udarbejdet og støbt i en såkaldt SLA plast, en plast der også bruges i den verdenskendte byggeklods. Inderkernen er isoleret med en 2mm PE skum plade der til slut omkranses af en slebet (finkornet) stålplade der forinden montering er blevet ud-standset og bukket til formålet.
Der er udviklet en vakuum teknologi, der via dens koniske udformning danner vakuum når kartonen føres ned i holderen, hvilket skal forhindre kartonen i at kunne falde ud under ophældning.
Isoleringen og stålet gør, at det er muligt at holde på kulden på 6 grader køligere i helt op til 3 timer end den normale rum temperatur udenfor køleskabet. Isoleringen holder på kulden og stålet adskiller dermed kulden indefra og varmen udefra.
Hele produktet og alle emner holdes sammen i form af en ultralydsvejsning af top, bund og greb. En teknik der gør at plastdelene smelter sammen under de svimlende høje vibrationer. Denne teknik er også grunden til produktets høje kvalitet og holdbarhed.
KeepCool er rengørings- og opvasker venlig.
Præsentations video:
https://youtu.be/c0JhxhErK4w
Markedsføringskanaler
Produktet har tidligere været repræsenteret på messer og de sociale medier, herunder Kickstarter, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube og på produktets hjemmeside.
Omkostninger
Virksomheden har idag ingen omkostninger, da emner og værktøjer står opmagasineret på to lagre i Danmark.
Aktiver
AKTIVER
Udvikling, tegninger, foto shoots, plaststøbeværktøjer til inderkerner, greb, top og bund samt udstandsnings- og bukkeværktøj til stålkappe mv.
1.800.000 kroner
Ultralydsvejse horn til top, bund og greb samt ultralydsvejse plade til top og bund
60.000 kroner
Montageværktøj til stålkappe samt vacum montageværktøj til isolering
50.000 kroner
Varelager på 1.500 inderkerner / 1.500 toppe / 1.500 bunde / 3.000 greb
35.000 kroner
Varelager på 1.500 stålkapper
15.000 kroner
Varelager på 1.500 isolerings plader
7.500 kroner
Varelager på 1.500 emballerings kasser
15.000 kroner
Hjemmeside
35.000 kroner
Produktfilm
50.000 kroner
Samlet aktiver ialt 2.066.000 kroner
BEMÆRK!
Plaststøbeværktøjerne er 100% dansk fremstillet, hvilket gør at kvaliteten fra værktøjsmageren og på stålen er den absolut bedste i verden. Dermed er levetiden hvad antal skud angår også langt længere end hvis den var fremstillet i østen. Pt. har værktøjerne genereret 10.000 skud.
Ligeledes er al produktion og montage til dato foregået i Danmark og det skulle derfor også være muligt at kunne reducere produktions- og montageomkostningerne yderligere, hvis man har kendskab og gode forbindelser ude i østen.
Hjemmesiden ligger pt. ikke online på nettet, men kan aktiveres når det ønskes. Desuden følger tegningerne/oplægget til de øvrige produkter i produktserien også med.
Virksomhedens historie
Virksomhedens historie starter som tidligere nævnt i efteråret 1999. En studiekammerat opfordrede mig til at deltage i en design konkurrence som Arla Foods havde opslået, hvor vinderen havde muligheden for at vinde 100.000 kroner.
Da min store passion er at designe og tanken om at vinder designet kom til at pryde alla Arla's kartoner, gjorde mig nysgerrig på at tage udfordringen op. Jeg gik straks igang med at lave nogle udkast, hvorefter at jeg midt i processen blev bremset af idéen til KeepCool. Jeg var netop ifærd med at indtage min morgenmad samtidig med at jeg var dybt optaget i arbejdet med det omtalte Arla design.
Midt under morgen måltidet bliver min mælk lunken, hvilket irriterer mig hver gang det sker. Samtidig sidder jeg og beundrer mine store plantekummer i rustfri stål, som straks får mine tanker ledet over på muligheden i at holde mælken kold udenfor køleskabet.
Jeg begynder straks at udfærdige og udprinte et layout til hvordan holderen skal se ud, hvilket bliver starten på mange års udvikling og et langvarigt opfinder forløb. Jeg iværksætter utallige af møder med virksomheder, udviklere, prototype specialister, plaststøbere, banker, investorer og business angels i håbet om at få produktet udviklet, da jeg syntes selv at jeg sad med verdens bedste idé.
En samarbejdspartner blev hurtigt fundet og i den forbindelse blev der arrangeret et utal af møder, udarbejdet tegninger, udviklet værktøjer, designet, trykt og udstandset emballage, foto shoots, filmoptagelser, pressemeddelelser, deltagelse på messer i ind- og udland etc.
Så "Bottom Line" idag, er der lagt tusindvis af timer i projektet KeepCool og man drømmer slet ikke om hvor mange dygtige og engagerede mennesker der er involveret og indover et sådant projekt forløb i forbindelse med udviklingen og fremstillingen af et nyt produkt.
Markedet
PROJEKT RAPPORT FRA 2002
Markedet er stortset globalt og der er ingen konkurrenter til produktets funktion, da der findes idag ikke lignende holdere på markedet.
PROMOTION
Der findes mange promotion grossister og alle skal have mulighed for at distribuere (ingen eksklusivitet).
KONKLUSION
Isenkram forretninger er det oplagte sted at sælge kartonholderen. Specielt kæderne Inspiration, Bahne og Magasin, hvor der lægges stor vægt på kvalitet og design. Kartonholderen enten elskes eller hades. De fleste ser dog muligheder – men til den rigtige pris. Et generelt bud på en udsalgspris fra personer i branchen er 149 - 199 kroner. Marketingmaterialet er af stor vigtighed og der er gode muligheder i de enkelte kæder for opsætning af POS-materiale.
KONKURRENTER
Produktet vil skulle sælges som gaveartikel, og derfor kan konkurrenterne i Danmark betegnes som andre producenter af gaveartikler. Som eksempelvis Stelton, Eva Solo, Bodum, Georg Jensen, Rosendal, men også mindre kendte producenter af praktiske hjælperedskaber til hjemmet som Cook & Baker, Corpus, Cole & Mason, Brabantia, Kaiser etc.
De førstnævnte har et forspring i forhold til KeepCool, da de har en stor produktportefølje og allerede har slået deres navn fast.
KUNDEPROFILER
Kundeprofil hos kæderne
Brugeren af KeepCool er kvinden eller parret ”der har alt”. Produktet er et praktisk livstilsprodukt, som man er klar til at betale for. Brugeren kan deles i to grupper, de som ser en fordel i funktionen og de som ser produktet som et designprodukt. For de første har prisen stor betydning. Hos de sidste lever drømmen om ”den perfekte morgen”. Her spiser hele familien sammen og hygger sig i lang tid ved morgenbordet. Eller også inviteres vennerne på brunch i weekenden.
Da det drejer sig om en gaveartikel, så er køberen ikke altid den samme som brugeren. Køberen leder efter en gave til ovenstående person, og går til en isenkræmmer eller gavebutik for at finde et eller andet.
Kundeprofil i catering
Hospitaler, hoteller, restauranter, caféer, kantiner, kontor og lign. vil med fordel drage nytte af den praktiske side af produktet. Mælk, juice og yoghurt står ofte længe på serveringsvogne eller buffeter. Disse kunder vil være følsomme overfor prisen.
Kundeprofil i promotion
Alle virksomheder, som giver medarbejdere eller forbindelser gaver. Det er her oplagt at tænke på virksomheder, som sælger mælk, juice, yoghurt, kartoner, stål-produkter, plastik-produkter, køleskabe eller andre til kartonholderen relaterede produkter.
MARKEDET - UDLAND
Produktet får naturligvis størst salg på de markeder, hvor frisk mælk sælges i Pur-Pak/Tetra-Rex kartoner.
Efter samtaler med deltagere og besøgende på messer (Objet&Maison og Ambiente) er det mit indtryk, at skandinaviske indkøbere har samme opfattelse af produktet som danske, og at der dermed er gode muligheder for produktet på disse markeder.
Indkøbere udenfor Skandinavien (F, USA og UK) ser produktet udelukkende som et designprodukt på linje med andre danske designprodukter. De ser muligheder i salg i design- og museumsbutikker, hvor prisen ikke er afgørende, men hvor mængderne er begrænsede.
Respons fra D (Leopold Vienna) og CH (Nordisk Design + Schwarz) er temmelig negativ. Prisen er for høj i forhold til interessen hos kunderne hos disse distributører.
Frankrig: Novitas er distributør af Stelton kander + andet design i Frankrig. Har talt med Arnaud Bonnichon på Maison&Objet. Bør kontaktes for salg i design-forretninger og evt. detail-kæder.
Asien (Korea, Japan, Syrien): Enkelte kontakter på Ambiente.
Luxembourg: Talt med DaniaPresents på Ambiente.
Belgien: Talt med Oxygene på Ambiente.
ØKONOMI
Forventet afsætning: 100.000 stk. pr. år.
Salget i det første år eller to kommer an på måden produktet markedsføres på (evt. samarbejde med kæde). Produktet kan betegnes som en klassiker og salget forventes at være på samme niveau i en årrække.
Udsalgsprisen har stor betydning for antallet. Der er nogle i kæderne, som tror på, at hvis de også fremstilles i plast udgaver, kan sælge mere end 300.000 stk. til 150-200 kroner, men når prisen stiger, vil antallet falde drastisk.
Svagheder/udfordringer
Udfordringerne med produktet har været at det er et helt nyt navn og ikke er i familie med et i forvejen kendt brand i en bestående produktserie på markedet.
I begyndelsen af nullerne var udfordringen også prisen på stål, hvilken gjorde produktions omkostningerne større. Idag er dette dog ikke tilfældet længere.
Med de mange supermarkeder og købmænd, der efter liberaliseringen af mælkehandelen i 1971 begyndte at handle med mælk, kunne det ikke lade sig gøre at fortsætte med returflaskesystemet, så siden 1971 har stort set al mælk været solgt i kartoner. Så det kom som en stor overraskelse, da Arla Foods først i nullerne pludselig proklamerede nyheden i samtlige medier, om at de nu ville gå over til to liters plast beholdere. Men dette viste sig dog senere ikke at skulle blive fremtiden alligevel.
Stærke sider
Der findes naturligvis mange måder at holde mælk, juice, yoghurt og andre læskedrikke kolde på, ligeledes findes der kartonholdere på markedet. Dog ikke en revolutionerende holder med den helt enestående funktion med at kunne holde indholdet koldt over en længere periode.
TEST
For at have dokumenterede tal for karton-holderens effekt blev der lavet en test af Steins Laboratorium, da den første var produceret. Testen viste gode resultater, da efter halvanden time ude af køleskabet var mælken i KeepCool 6°C koldere end mælken i kartonen uden KeepCool.
Der eksisterer ingen ”regler” om, hvornår mælk er kold. Arla og andre anbefaler, at mælk opbevares og drikkes ved køleskabstemperatur. Ophedning af mælken påvirker holdbarheden, men det er fuldstændigt individuelt, hvornår man føler, at mælken ikke er kold længere.
Arla Foods beskrev produktet som en genistreg og var meget begejstret for produktets funktion, da de om nogen var opmærksomme på vigtigheden i at bevare mælkens temperatur stabil i så længe så muligt. Derudover var det et særdeles smukt og dekorativt design som ville tage sig godt ud på familien Danmarks morgen, middags- og aftenbord.
På markedet findes der idag intet design der kan måles med KeepCool's. Designet blev i tidernes morgen endeligt godkendt af to amerikanske designere indenfor brugskunst.
Sidst men ikke mindst, skulle der efter sigende være et stort marked for produktet i lande hvor temperaturen er meget høj, herunder eksempelvis Kina, Korea og Japan hvor storbyerne ofte er belastet af høje temperaturer.
Strategi
Idag 20 år efter at idéen blev ført fra tanke ned på papiret, findes der stadigt ikke et lignende produkt på markedet. Det ses derfor som en stor styrke at der endnu ikke findes et produkt med samme egenskab og funktioner. Så set med klima øjne og de stødt stigende temperaturer rundt omkring i den globale verden, har tiden for et sådant produkt aldrig været bedre.
Strategien er også at udvide sortimentet, da teknologien idag har gjort det muligt at forme og bukke stærke sandwichplader, hvilket åbner nye muligheder for at producere flotte og farverige plast udgaver af de såkaldte iBOND og Reynobond plader. Med denne løsning kan påklæbningen af PE skum helt undlades og ligeledes de to svejsninger af to greb. Dette vil reducere den kostbare montage tid og dermed også betydningsfulde produktions omkostninger.
Vision
Min overordnede vision for produktet, var i første omgang at nå ud til de private forbrugere i Danmark, dette ved handel gennem de store danske detailkæder. Dernæst at nå ud til den øvrige verden gennem gaveartikel virksomheder og ved kontakt til hotel, café og restaurations branchen.
Af større mål var mit ønske at sælge til detail virksomheden Wal-Mart Stores samt gennem handels portalerne Ebay og Alibaba.
KONCEPT OG IDE
Det var også meningen, at der på sigt skulle udvikles en serie af produkter med samme koncept. Det er oplagt at lave en karton-holder, som passer til en tetra-karton, hvilken vil udvide salget geografisk og produktmæssigt (herunder juice, cacao etc.).
Hvilket koncept andre produkter skal bygge på er endnu uvist.
IDEER
”Det firkantede morgenbord”:
Der er udarbejdet tegninger til en serveringsbakke, en beholder til smør, magarine, æg, sukker, marmelade, surt etc. Beholderne har indstøbte magnet felter, så de enkelte produkter står fast på bakken med morgenmad der kunne serveres på sengen.
”Produkterne holder både på kulde og eller varme”:
Beholdere til at holde mælken kold, æget varmt, smørret koldt, teen og kaffen varm i koppen etc.
Ideel køber
Jeg kom på idéen og kunne færdiggøre processen fra tegnebrædtet til et færdigt fysisk produkt.
Ovenstående er det jeg har haft evnen til at bidrage med og har gennem det lange forløb også måttet indse og erkende at jeg ikke har økonomien, netværket og ej heller kompetencerne til at få nyheden om produktet bredt ud til forbrugere verden over.
Så den rette kandidat til at overtage dette helt unikke produkt, er med alt det forarbejde der idag er gjort, fritaget for at skulle igennem den store proces og de tusindvis af arbejdstimer der ligger i at udvikle og producere et helt nyt produkt. Køber får med KeepCool et færdigt produkt med en enestående funktion som ikke tidligere er set på markedet. Ligeledes for han/hun alle dertilhørende rettigheder over 20 års arbejde med udvikling samt restlager og værktøjer.
Den rette person ville være en der besidder et godt købmandsskab, som har forbindelse til markedet indenfor brugskunst, køkken redskaber og salg af gaveartikler. Ligeledes er det vigtigt for køber, at hun/han har et stort netværk og en flair for at se hvor mulighederne ellers måtte ligge.
Jeg er helt sikker på, at for den rette køber ligger det fremtidige arbejde med at sælge produktet KeepCool lige til højre benet. Specielt taget i betragtning af at der også findes et fysisk lager på 1.500 enheder til at starte et mindre lager op på.
Opstartshjælp
Her 20 år efter brænder jeg stadigt for dette produkt, så jeg er naturligvis køber behjælpelig med alt hvad der måtte være af spørgsmål og ligeledes står jeg til rådighed i forbindelse med en mere dybdegående beskrivelse og fremvisning på produktions- og montagedelen.
De 1.500 inderkerner der idag ligger på lageret, er blevet isoleret og har fået svejset på bunden, så de mangler blot at få svøbt stålet omkring inderkernen og svejset toppe og greb på.
Jeg håber at du syntes at det var spændende læsning og at du finder produktet interessant og glæder mig til at høre fra dig, så jeg kan fortælle dig resten af historien og at vi i fællesskab kan se på mulighederne.
Tak fordi at du kiggede med.
Få hjælp af en virksomhedsmægler