Webshop kendt fra Danmarks største magasiner
Præsentation af webshoppen:
Webshoppen startede i Maj 2014, hvor et marketingsforløb blev sat iværk. Vi indgik samarbejder med diverse iværksættere og erhvervsfolk fra det danske erhvervs- og iværksættermiljø. Her blev der skabt de såkaldte ”motiverende plakater”, hvor den givne person blev fremstillet sammen med sit budskab. Dette gjorde at store medie-personligheder som bla. Martin Thorborg, delte siden flere gange, hvilket gav overskud i regnskabet og en del besøgende. Dette sås bla. D. 20 Maj hvor siden havde 33.000 sessioner.
Senere blev vi mere et designerprojekt og de motiverende plakater blev derfor hevet ned fra siden, og blev erstattet af designerplakater med grafisk design. Til fremtidig ejer kan det anbefales at lave en lukket sektion med de motiverende plakater, da de solgte godt.
Projektet har bla. Også været på forsiden af Boligmagasinet.
Herunder nævnes nogle af de steder hvor vi har været omtalt:
Nævnt i Amino.dk’s nyhedsbrev.
Delt af Brian Sørensen (CULT)
Delt af Jacob Riisgaard
Delt af Konrad fra Miinto
Delt af Mads Veiby
Delt flere gange af Martin Thorborg
Omsætning:
webshoppen har omsat for kr. 43.700,-
Andre tal:
Webshoppen har 679 følgere på Facebook, 173 følgere på Instagram og 80 tilmeldte på nyhedsbrev. Især nyhedsbrevet er en faktor som kan være indbringende at fokusere på i fremtiden.
Logistik:
Webshoppen har i dag en samtale med en dansk virksomhed som producerer og sender plakaterne i virksomhedens navn. Dvs. At alt arbejdet, som det er sat op nu, kan klares fra en computer.
Når en ordre er gået igennem, sendes en mail fra shoppen til trykker-virksomheden, som så producerer ordren og sender den afsted. Denne aftale kan overtages efter aftale med partneren.
Andet: Samarbejde med Sune Ehlers:
En kommissionsaftale med designeren Sune Ehlers er indgået, hvilket KAN overtages efter aftale med Sune. Uden aftale må de 3 Sune Ehlers plakater ikke sælges.
Fremtidsplan for webshoppen:
Step 1) - Nyt webdesign
Dette er ikke en kritisk succesfaktor, men alligevel et væsentligt punkt, hvis man ønsker at tage det hele til next level. Det nuværende design er enkelt og brugervenligt, men det mangler noget dybde og er simpelthen for Shopify-standard-ish. Fokus på Call-to-action elementer, mersalg en høj konvertering og de medier, som vi har været omtalt i! Find evt. inspiration hos andre hjemmesider.
Step 2) - Udvidelse af produktsortiment
”Launch crap, but launch”. Måske synes man ikke selv, at alle plakater er perfekte og måske udgiver man et design, som man ikke selv vil have hængende. Men design og indretning er en meget individuel smagssag, så der er en sandsynlighed for, at andre gerne vil have produktet hængende på deres væg, hvilket er en ære. Der skal naturligvis være en rød tråd og man skal kunne stå inde for sine designs. ”Volume” er et nøgleord i dette tilfælde.
Man kunne fx dele sortimentet op i følgende kategorier:
Kontor: Her findes de motiverende plakater, som vi tidligere har haft stor succes med. Der er en rigtig god mulighed for at sælge B2B her til andre virksomheder, call-centre, kontorfællesskaber osv.
Børneværelset: Her findes de mere børnevenlige plakater, som fx kunne være nogle dyr eller andet, som de finder tryghed ved.
Soveværelset: Her findes plakaterne som har et fokus på kærlighed og de meget kliché-agtige citater el. andre motiver.
Stuen/hjemmet: Her findes størstedelen af plakaterne og skal rumme et bredt udvalg. Alt fra citater til motiver. Stilrent, minimalisk og enkelt.
Ovenstående kategorier er delt meget groft op, men skal hver især passe ind til kategorien. Dette gør det nemmere for den potentielle kunde at navigere rundt på hjemmesiden og finde det, han/hun leder efter. webshoppen skal trigge den potentielle kunde og nærmest tage beslutningen for dem.
Se nedenstående eksempel.
Opstilling af købsprocess:
1) Asger og Ann er lige flyttet hjemmefra og ind i en ny lejlighed. Efter at have fået de fleste ting på plads mangler de lidt pynt til væggen i stuen. De undersøger mulighederne og lander på vores shop. (Facebook ads/SEO)
2) Som noget af det første klikker Ann på kategorien ”Stuen”, da hun i hendes underbevidsthed tænker, at HER må det rette produkt findes, da det jo netop er det, hun går og leder efter. Udvalget er overskueligt og produkterne passer godt ind til hendes behov.
Fordele: Ann ser ikke ”unødvendige” plakater, som f.eks. ”Kick ass everyday” og ”allways kiss goodnight”, hvilket fx ikke ville passe godt ind i stuen. Dette formindsker støjen i beslutningsprocessen.
Opsummering af step 2
- Flere designs
- Opdeling af kategorier
- Løsning: Brug et par dage på at finde inspiration og designe.
- Andet: Eventuelt få hjælp af en freelancer som vil få provision pr. solgte plakat, som han har designet.
Step 3) – dækningsbidrag og logistik
Avancen pr. solgte enhed skal forøges og ligeledes skal indtjeningsevnen. Hvordan? Dette skal gøres ved at minimere produktionsomkostninger og logistiske omkostninger. Såfremt at forsendelse og pakning kan varetages af den nye indehaver anbefales dette, for at minimere unødvendige omkostninger, da aftalen i dag er meget dyr og koster meget af overskuddet.
Step 4) – Salg
Dette afsnit kan deles op i to punkter. Salg til virksomheder/forhandlere, dvs. B2B, og salg til private konsumentenheder, dvs. B2C.
B2B – forhandlere: Der skal udarbejdes et overskueligt katalog med potentielle forhandlers indkøbspris samt vejledende (udsalgs)priser, altså hvad vi anbefaler, de sælger plakaterne til.
B2B – virksomheder. Her skal der tages kontakt til virksomheder, som man mener, kunne have interesse i at købe virksomhedens produkter. Fokus på ”kontor/motivations”-plakaterne. Dette er selvfølgelig forskelligt fra virksomhed til virksomhed, men førnævnte kategori er en god mulighed.
Ved B2B opbygges der relationer til virksomhederne og deres købskvantum pr. ordre er som regel meget højere forhold til B2C. Freelance sælgere kan eventuelt ansættes, hvis nødvendigt.
B2C – private.
En forbedret hjemmeside og et udvidet produktsortiment er allerede en positiv faktor. Nu handler det om at få besøgende til hjemmesiden. Dette kan ske gennem social media marketing, SEO, Google AdWords osv. Eventuelt find et ”promotion team”, som alle har en relevant profil - og samme målgruppe - som os på Instagram og få dem til at dele content. Til markedsføringsdelen har jeg mange gode idéer.
Overdragelse og ansvar
En komplet overdragelsesaftale, som skal godkendes inden overtagelse, vil blive tilsendt, men her kort opsummeret:
- Virksomheden fratager sig alt ansvar. Dette indebærer bla. Et tilfælde hvor virksomheden skulle komme i juridiske problemer, eller andet. Her har den nye ejer overtaget alt ansvar.
- Overtagelsen af virksomheden kan ikke annulleres eller fortrydes.
Pris:
Prisen for webshoppen inkluderer webshoppen og alle dertilhørende sociale medie-sider samt. Alle de designs som vi har i dag. Prisen er ekskl. moms.
Få hjælp af en virksomhedsmægler