Wawo.dk - Webshop med omsætning til salg. Shoppen sælger sneakers med LED lys i sålen, og er 100% selvkørende.
Webshoppen sælger sneakers med LED lys i sålen. Skoene lyser i 7 forskellige farver, og er især sjove at bruge i afdæmpet belysning. Firmaet står klart til udvidelse af produktsortimentet, og har lagerintegration med Shopify. Omkostninger til lageret er få. Forsendelser sker med DAO indenfor 1-2 dage efter kunden har købt sine varer. Google Adwords, Google Shopping og Facebook er sat op og trækker salg. Som Shoppen er nu er det eneste arbejde at "capture payments" i Shopify, indtil lageret skal fyldes op igen. Shoppen er derfor nem at overtage, og giver et utal af muligheder for udvidelse. Leverandøraftaler, aftale med lager, samt kontakt til udviklere af hjemmesiden følger med. Udviklerne svarer på spørgsmål som måtte opstå løbende, og har hjulpet meget med Shopify. Såfremt det ønskes kan kontrakt med bogholder overtages, således at momsafregning, momsrapport, bogføring, selvangivelse, årsrapport mv. alt sammen bliver klaret for dig.
Økonomiske nøgletal
Shoppen har ca. 130 besøgende om ugen, og sælger ca. 3 sko per uge lige nu, og har en returnrate på 33% Dette er med en minimum indsats og og 50kr marketing budget på Google Adwords. Med mere tid og energi kan der komme langt mere ud af det. Shoppen har en firma email, og modtager måske en mail om ugen fra kunder eller potentielle kunder.
Der bliver solgt for 600kr. pr måned i gennemsnit delvist organisk.
De sidste 30 dage har jeg solgt for 1200kr.
Der er en rigtig god avance på 60% pr. produkt
Produktet
Shoppen sælger hvide sneakers med LED lys i sålen, som lyser i 7 forskellige farver. Skoene er ideelle til unge, og til at have på til fester, fødselsdage, festivaller mv. Især på Facebook har responsen være positiv. Shoppen er nem at overtage, og er 100% selvkørende. Det eneste der skal gøres for dig som overtager den er, at fylde lageret op når det er ved at være tomt. Herefter er der mange muligheder for udvidelse af varer.
Markedsføringskanaler
Google Search og Google Shopping og Facebook er sat op. Siden 1. januar har siden haft 21.400 eksponeringer, små 1300 store sessions, 575 kliks, med en gns. position på 2,6, og det skal da tages i betragtning, at siden har været oppe siden oktober 2018. Trafikken er stigende, og flere ordre kommer ind. Hjemmesiden er sat op med Shopify og er kompatibel med mobil og tablet, såvel som pc. Kunderne kommer fra search, og mest fra Mobile. Facebook ads virker rigtig godt. Der er rig mulighed for at etablere en Instagram side, og skabe mere omsætning og opmærksomhed derfra. Influencer er bestemt også en vej at gå, især mikro. Derudover er muligheder i at skabe samarbejder med diverse danseskoler, krammermarkeder, andre butikker med interessenter for unge.
Omkostninger
Der er faste omkostning til lager med pak og pluk. Derudover er er faste omkostninger til Shopify og QuickPay. Variable omkostninger indbefatter Adwords og Facebook. Her betaler man kun for trafikken, så det er op til dig hvad du vil spendere. Så er der køb af varer, ca. 4000 kr. Varelager med varer følger med, sålænge der er varer på lager.
Aktiver
Virksomheden har en aftale med et varelager i Kbh området, med pak og pluk. Dette kan naturligvis skiftes ud med et andet varelager, hvis det ønskes.
Virksomhedens historie
Webshoppen har være oppe siden oktober 2018. Ideen med virksomheden var, at lave en omstillingsparat platform, som konstant kunne servicere forbrugere med de nyeste tendenser. Jeg har altid være drevet af at skabe, og derfor har dette været et enormt spændende projekt, som jeg har lært en masse af. Man skal huske på hvorfor man beslutter sig for at gøre ting, og holde fast i dem når ideen bliver sat på prøve. Derfor er det ekstra fedt når det føste salg kommer i hus, og nogen derude syntes det er fedt, det man sælger. Det har været en rigtig positiv oplevelse.
Udviklingen af selve webshoppen fra leverandøren tog længere tid end forventet, hvorfor dette også var læringsoplevelse for mig. Det er et professionelt firma som har udarbejdet hjemmesiden. Derfor den står skarpt, og uden bugs og andet. Det var fra starten mit krav, at den skulle være simpel og have så få kliks til kurven som muligt. Der skal med andre ord være så lidt distraktion på siden som mulig, som kan forhindre et salg. Siden er sat op, så folk der springer fra et potentielt køb modtager en mail om, at de er meget velkommen til at vende tilbage. Man kan i denne process beslutte, om man vil tilbyde noget, for at vedkommende så gør det. Dertil er jeg ikke kommet endnu.
Jeg er sideløbende med mit faste arbejde, og nu dette projekt også hoppet ud i et anden projekt med en tidlgere kollega. Dette projekt, hvis det skal blive til noget, kræver, at jeg fokuserer på dette, og evt. opsiger mit faste arbejde, hvis det tager form - hvilket er hensigten. Derfor må jeg desværre nu skille mig af med dette projekt, men håber på, at fundamentet kan gavne og skabe en ny og spændende rejse for den næste, der overtager det. Der er alt muligt plads til at sætte eget fodaftryk på tingene, og skabe noget helt personligt. Shoppen er relativ ny, derfor kan det tage lige den retning du ønsker.
Dette er en rigtig god platform til dig som vil komme hurtigt igang uden alt bøvlet, og starte ud med at lære om alle de ting som skaber værdi. Der er så mange ting der kan gøres, og jeg tror, at den rigtige vil komme til at få rigtig meget glæde, samt en spændende rejse, ud af det!
Markedet
Markedet vil være altid eksisterende. Der vil altid være muligheder for omsætning, hvis man retter markedsføringen den rigtig vej, på den rigtige måde. Mine kunder og reaktionerne generelt er meget positive. Derfor er det bare at gribe muligheden, og skabe en masse omsætning og lære en masse af det.
Svagheder/udfordringer
Svagheden er, at webshoppen for nu kun sælger et produkt. Det vil være en fordel at undersøge en række andre produkter som webshoppe kan sælge. Der er en del interesse for det nuværende produkt, og en del bruger som allerede kender til webshoppen, hvorfor en udvidelse af sortimentet et på tide.
Stærke sider
Styrken er, at konkurrencen er lav. Der er ikke mere end 2-3 andre firmaer som udbyder produktet. Derudover er det nu vist et klart Prof of Concept, da shoppen sælger og der er interesse for produktet - se blot WAWOs seneste opslag på Facebook.
Strategi
Strategien er at komme ud til unge i alderen 13-17, og ældre mellem 40-60 (forældrene). Det har vist sig at fungere rigtig godt. De unge tagger forældrene på Facebook, og der er en god interaktion. Forældrene kontakter os for at høre mere, eller går direkte til bestilling.
Vision
Visionen er at gøre siden til en omstillingsparat side, som har en række grundprodukter, som f.eks. skoene, og kan tage nye trends ind, og sælge i perioder. Siden skal ikke låses fast til et eller flere enkelte produkter nødvendigvis. Det er dog blot min intention, og der er masser af plads til at man kan gøre helt andre ting.
Ideel køber
Den ideelle køber er en, som gerne vil hurtigt igang. Jeg har brugt ufatteligt mange timer på at finde den rigtige udbyder af hjemmesiden, leverandør, lager med pluk osv, osv. Det er alt sammen tid du sparer, så du kan komme direkte i gang, og der er noget du skal bruge, med mindre du ønsker et lager i stuen fx. Du skal have nysgerrigheden for at lære at drive virksomhed, og lysten til at tage lidt risiko, viljen til at se ting ført til dørs, og modet til at satse. Du er så heldig, at du med dette firma ikke risikerer, at brænde hænderne alt for meget, alt efter hvor meget du ønsker at gøre ud af det. Mange ting kan gå galt i opstartsfasen, og dette er du ude over her. Tag det som en mulighed for at komme hurtigt til omsætning, lære en masse og samtidigt, fordi firmaet er så nyt, have muligheden for selv at sætte præget på det, og skabe det firma du drømmer om!
Opstartshjælp
Jeg sætter gerne tid af til at løbe tingene igennem med dig. Det alt sammen noget vi kan snakke om.
Beliggenhed
Få hjælp af en virksomhedsmægler