Plakatshop med 72 plakatdesigns sælges (Wordpress løsning)
Jeg lancerede webshoppen i oktober 2017, og siden da er omsætningen kun blevet større. Der følger en Facebook-side med ca. 2.500 følgere med og alle mine plakatdesigns leveres i trykklar PDF'er - køber får rettighederne til alle plakater. Virksomheden er forholdsvist ny, og der er ikke overskud endnu. Dog er salget stigende. Jeg har ikke tid til at varetage virksomheden længere, og sælger den på baggrund heraf. Der følger 72 plakatdesigns med, som jeg selv har designet. Webshoppen overdrages til køberen, og den er optimeret til både web- og mobilbrug og er fuldt funktionsdygtig.
Der er for nyligt indgået en aftale om dropshipping, således at der ved indkomne ordrer nu blot sendes en mail til et trykkeri, som sørger for at trykke, pakke og sende ordren.
Økonomiske nøgletal
Afkastningsgraden er stigende. Virksomheden er kun et halvt år gammel, og derfor er den ikke "selvkørende" med hensyn til salg endnu. For hver måned der går kommer der flere følgere til på Facebook og Instagram, og for hver annonce der laves, kommer der flere salg.
Som virksomheden kører nu, går udgifter og indtægter nogenlunde lige op. Når jeg skruer op for annoncerne, kommer der tilsvarende meget salg.
Produktet
Webshop i Wordpress og Woocommerce med Divi-theme.
Facebook-side med 2500 følgere.
Instagram-profil med 232 følgere.
72 stk. plakatdesigns i trykklar PDF'er (køber får rettighederne til alle plakaterne)
Webshoppen er lavet i Divi-theme og er herudover tilrettet med kodning. Jeg har haft en professionel til at styre kodningen.
Alle plakater er nogle, som jeg selv har designet. De videregives til køber i trykklar PDF'er.
Jeg har en dropshipping-aftale med et trykkeri, så jeg har ikke et lager med trykte plakater.
Markedsføringskanaler
Markedsføring foregår primært gennem sociale medier - Facebook og Instagram. Mange af mine kunder kommer fra Facebook, og jo flere penge jeg smider i annoncerne, jo flere penge kommer der ind gennem salg.
Derudover har jeg lagt meget energi i SEO-optimeringen, som også begynder at give resultater nu. Jeg har fx optimeret webshoppen ud fra søgeordet "Billige plakater", som der er op imod 800 søgninger på månedligt - her ligger jeg nu på 1 første side på Google. Derfor er der begyndt at komme mere organisk trafik på hjemmesiden.
Virksomheden er oprettet på Trustpilot, hvor der er meget få (men kun gode) anmeldelser.
Omkostninger
Faste omkostninger:
271 kr. hver 3. måned for betalingsgateway
9 kr. om måneden for domænehosting
Dropshippingaftale:
Tryk:
15x21 cm = 20 kr. ex. moms
21x30 cm = 20 kr. ex. moms
30x40 cm = 20 kr. ex. moms
50x70 cm = 60 kr. ex. moms
Emballage og forsendelse:
15x21 cm = 50 kr. ex. moms
21x30 cm = 50 kr. ex. moms
30x40 cm = 60 kr. ex. moms
50x70 cm = 60 kr. ex. moms
Variable omkostninger:
Facebook- og Instagram-annoncer - jeg har brugt mellem 500 og 4.000 kr. månedligt på annoncer.
Porto - jeg har en erhvervsaftale med PostNord og betaler 35 kr. pr. ordre, som leveres til den nærmeste pakkeshop.
Aktiver
Virksomheden drives hjemme, og der er intet fysisk varelager.
Virksomhedens historie
Webshoppen startede oprindeligt som en lille hobby. Jeg havde et inderligt ønske om at blive bedre til Adobe-pakkens grafiske programmer, og begyndte at se lidt videoer på YouTube. Min interesse udviklede sig hurtigt, og jeg startede med at følge forskellige guides på nettet for at blive bedre. Senere begyndte jeg at lave mine egne plakater, og tænkte en dag, at jeg ville prøve at kaste mig ud i det. At vise mine plakater til offentligheden. Året 2017 blev året, hvor webshoppen gik live.
For hver dag der går vokser webshoppen, og det er en fornøjelse at se, hvor godt mine plakatdesigns bliver taget imod af alle jer. Jeg bliver så glad, når der tikker en sød mail ind fra en glad kunde!
Markedet
Der er stor konkurrence på markedet, og det kræver en del viden om annoncering at holde virksomheden kørende. Der kommer flere og flere nye plakatshops - men det er med til at gøre udviklingen spændende. Det gælder om at differentiere sig, og derfor er en del af mine plakater personlige, og det er også dem, som har solgt bedst. Fx. stjernetegnsplakater og personlige børneplakater.
Plakater er meget populære, og der er ikke noget der tyder på, at udviklingen stopper. Jeg har valgt at sætte alle priser lavt, så jeg kan konkurrere med de mere etablerede plakatshops - og det virker!
Svagheder/udfordringer
Udfordringerne er, at plakaterne ikke kommer med noget helt nytænkt og unikt. De holder sig til den nordiske stilart, som ikke er helt ny - men meget moderne til gengæld.
Jeg havde ikke en stor kapital, da jeg lancerede webshoppen. Derfor har jeg ikke kunnet smide så mange penge i virksomheden, som den fortjener - der ligger derfor et stort uudnyttet potentiale, hvis man er villig til at smide lidt penge i annonceringen.
Stærke sider
Gode priser gør at vi er meget konkurrencedygtige.
Mange følgere på Facebook efter kun et halvt år, hvilket bevidner om gode produkter.
God kvalitet som er blevet rost af mange kunder.
God service som også ofte påpeges af kunder.
Strategi
Den nuværende strategi er, at fortsætte med at skabe fundamentet og udvide kundebasen, ved at fortsætte med gode annoncer og få flere følgere på de sociale medier. Desuden er strategien, at pleje allerede eksisterende kunderelationer og skabe mersalg.
Vision
Visionen er, at skabe billige plakater, som alle har råd til, men som ikke går på kompromis med design og kvalitet. Desuden er visionen, at udvalget altid skal være friskt - derfor lanceres der nye plakater flere gange årligt.
Ideel køber
Den perfekte køber er en person, som har midlerne og ressourcerne til at fortsætte annonceringerne, og få skabt et solidt og stabilt fundament.
Få hjælp af en virksomhedsmægler