Kendt matcha-te-webshop med stort vækst potentiale
Som fast leverandør til caféer (B2B) og forbrugere (B2C) har virksomheden via sociale medier og Google omsat for ca. 14.000 kr. i 2017 og forventes at omsætte for 40.000 kr. i 2012 på baggrund af den eksisterende kundeportefølje.
Danmarks største opskriftsbibliotek:
Med en høj faglig viden om matcha-te og teens anvendelsesmuligheder har virksomheden i dag opbygget Danmarks største bibliotek af matcha-opskrifter (opskrifter hvori matcha-teen indgår).
Muligheder:
Vi ser et stort potentiale i at udbygge netværket af café-kunder samt SoMe og SEO.
I dag sælger virksomheden kun til danske forbrugere, hvorfor det ligeledes vurderes, at der kan være store muligheder i at udvikle et internationalt salg.
Årsagen til salg:
Et jobskiftet, der betyder at der fremadrettet ikke er tilstrækkeligt med ressourcer til at give virksomheden den nødvendige opmærksomhed.
Økonomiske nøgletal
Omsætning: 14.000 kr.
Dækningsgrad: 53,32%
Overskud: Det fulde overskud reinvesteres i markedsføring og produktudvikling.
Aktiver (varelager, etiketter, køleskab) 12.100 kr.
Målsætning 2018
Omsætning 40.000 kr.
Regnskab
- Omsætning:14.000 DKK
- Ebitda: 2.000 DKK
- Resultat før skat: 2.000 DKK
- Balancesum: 12.000 DKK
-
Afkastningsgrad
-
Overskudsgrad
Produktet
Virksomheden leverer 100% økologisk, japansk matcha-te af den bedste kvalitet til danske forbrugere.
Kvaliteten er afgørende for både forbrugskunderne og café-kunderne, og efter lang tids søgen, har vi funden en pålidelig og stabil leverandør af højkvalitets-matcha, der tilfredsstiller vores kunder ønsker.
Matcha er fyldt med A- og C-vitaminer, antioxidanter (catechin) og aminosyre (L-Theanin). Yderligere indeholder matcha koffein, som giver et opkvikkende pust. Sammensætningen af vitaminerne, antioxidanterne, aminosyren og koffein skaber balance i krop og sind.
Markedsføringskanaler
Instragram er den primære markedsføringskanal for virksomheden, hvor en tæt kommunikation med forbrugerne og følgerne er nem og ofte medfører mersalg.
Som en del af Instragram-strategien er der løbende udviklet unikke opskrifter, der kan inspirere og uddanne kunderne i brugen af matcha. I dag har virksomheden Danmarks største samling af matcha-opskrifter.
Omkostninger
Udgifter (Shopify) 199 kr. pr, måned
Webdomæne 45 kr. pr. år
Aktiver
Varelager 8.000 kr.
Etiketter og emballage 3.000 kr.
Køleskab til opbevaring 500 kr.
Light-box til produktbilleder 400 kr.
Rekvisitter til photo shoots 200 kr.
Markedet
I takt med en voksende sundhedstrenden blandt den danske befolkning, vokser også interessen for matcha-te. Derfor vurderes det, at der er en stigende efterspørgsel på matcha-te til både madlavning, matcha-latte og traditionel matcha-te.
Dette understøttes af data fra Google Think, der viser en eksplosiv vækst i antal søgninger på både ”matcha powder” og ”matcha drinks”. Ligeledes oplever søgeordet ”matcha food” vækst, dog mindre eksplosivt.
Svagheder/udfordringer
B2B:
Der er et stort potentiale i at udbygge virksomhedens netværket af café-kunder, da dette både giver et salg og samtidigt eksponere virksomhedens produkter for en stor skare af potentielle kunder (caféens kunder).
SoMe:
En udvidelse af den eksisterende aktivitet på sociale medier og en øget personliggørelse af virksomhedens profil på sociale medier, kan medvirke til at gøre denne markedsføringsaktivitet mere interessant og aktuel for målgruppen.
SEO:
Der er helt klart et uforløst potentiale i at søgemaskine optimere virksomhedens webshop, da det ikke har været prioriteret særligt højt indtil videre.
International salg:
I dag sælger virksomheden kun til danske forbrugere, hvorfor det ligeledes vurderes at der kan være store muligheder i at udvikle et internationalt salg.
Stærke sider
Tilbagevende og loyale kunder
En god webshop
De rigtige produkter af den rigtige kvalitet
Strategi
For at udvikle virksomheden mest muligt og skabe de bedste forudsætninger for vækst, reinvesteres alle indtægter i markedsføring og produktudvikling.
Det er vigtigt, at opbygge et solidt brand, hvorfor fokus har været at skabe en stor genkendelighed blandt forbrugerne gennem produkt-design, branding og markedsføring.
Vision
At være danske caféers foretrukne leverandør af matcha.
Opstartshjælp
I forbindelse med overdragelsen af ejerskabet til virksomheden, vil vi selvfølgelig stå til rådighed for spørgsmål både før, under og efter overdragelsen.
Såfremt en køber ønsker oplæring i IT-systemer, matcha’ens historie og/eller egenskaber, kan dette også indgå i en handel. På samme måde kan vejledning i behandlingen af fødevarer og i kommunikation med Fødevarestyrelsen overleveres sammen med virksomheden.
Få hjælp af en virksomhedsmægler