Webshop i vækst inden for bolig og interiør
Få en webshop hvor det hårdeste arbejde er overstået. en webshop som er 100% klar til dine input og ideer til at skabe en forretning i vækst. Bolig og interiør er et hårdt marked at komme igang på, og som helt ny spiller er det næsten umuligt at få forhandling af diverse brands. Dette arbejde er her gjort hvor shoppen idag forhandler 20 brands. Shoppen er ikke længere ny og der er flere "hotte" interesserede brands klar til samarbejde. De mangler blot et JA fra dig.
Webshoppen er perfekt til en allerede eksisterende virksomhed som evt. sælger noget andet til boligen og gerne vil udvide, men mangler tiden til at starte fra bunden. Eller perfekt til iværksætteren som har interesse i markedet, men som måske tøver pga. de første økonomisk hårde år. Få en webshop med flot og stilrent design, hvor benarbejdet er 100% i orden.
Økonomiske nøgletal
Opstart september 2014
Første hele regnskabsår: 2015
Vækst 2016: 61%
Vækst 2017: 12%
Fortjeneste på varerne: Ca. 50%
Regnskab
- Omsætning:464.700 DKK
- Ebitda: 52.500 DKK
- Resultat før skat: 34.200 DKK
- Balancesum: 34.200 DKK
-
Afkastningsgrad
-
Overskudsgrad
Produktet
Webshoppen løser folks behov for at sætte personligt præg på deres hjem og indrette det i en moderigtig stil. Der sælges lige fra puder, vaser, plakater, lysestager og andet "nips" til lækre og unikke møbler. Møblerne er et nyt tiltag siden efteråret 2017, som er kommet godt igang, og her ser vi en god mulighed for vækst. Fordelen er at møblerne forhandles via en drop/ship løsning, så der er ikke udgifter til lager. Af brands kan nævnes Architectmade, Bloomingville, Sanna Wieslander, Nur Design, By Nord, Humdakin, Kaja Skytte m. fl. Til Formland SS2018 har fokus været at finde nye brands som kunne tilfredsstille de røde købstyper. Et nyt fokusområde lavet i sommers i samarbejde med eksterne konsulenter, som endnu ikke er blevet implementeret pga. barsel siden oktober.
Markedsføringskanaler
Virksomheden markedsfører sig via de sociale medier (Facebook, Instagram og Pinterest), bloggere, nyhedsmail, SEO og Adwords. I begyndelsen også via en pop up shop lokalt.
SEO og adwords er udført af eksterne bureauer det første år. Derefter har ejeren gennemført et 20 ugers SEO mentor forløb og selv udført denne funktion, for at kunne bruger flere timer på netop SEO delen. Under ejerens deltidsbarsel i 2017/2018 har denne funktion igen været outsourcet. Bureauet har næsten ikke kunne finde nogle onpage fejl, så de har kunne koncentrere sig om at arbejde dybere i denne periode, hvilket også har vist en stigning i organisk trafik (med lige knap 19% totalt i 2017)
Nyhedsmail: 1188 modtagere
Facebook: 3159 følgere
Instagram: 645 følgere
Pinterest: 10 følgere (netop opstartet). Gennemsnitlig seere pr. måned - ca. 1582
Der betales ikke til Trustpilot men en kunde har oprettet shoppen og alle der siden har anmeldt webshoppen har gjort det med 5 stjerner.
Omkostninger
Årlig omkostning 2017 til shopsystem med blog, economic integration, betalingsgateway, mobilepay og mails samt domæne er ca. 11500kr. ex moms
Faste omkostninger 2017 herudover er: Telefon, internet, mailchimp, regsnkabsprogram (e-conomic)forsikring, revisor, Tiny Rocket lab (program til overvågning af udviklingen i shoppens søgeords placering på google): ca. 19800 kr. årligt
Variable omkostninger: Fragt, Teller/nets, pakkeartikler, adwords, renteudgifter bank, diverse kurser
Der er i 2017 brugt 38700 kr. ex moms til ekstern hjælp pga. at jeg skulle på barsel. En udgift som jeg ikke normalvis har haft, og som ikke er nævnt i ovenstående faste omkostninger.
Aktiver
Varelager
Virksomhedens historie
Jeg åbnede webshoppen i september 2014 med ganske få brands og resten af 2014 gik med at øge indholdet på webshoppen. Mit fokus var at man som kunde skulle føle på samme måde som i en butik. At man fik venlig betjening og at man kunne sætte ansigt på sælgeren. Følelsen af at have personlig kontakt, selvom man handlede på en webshop.
Derudover havde jeg et særskilt fokusområde, nemlig også at have fokus på upcoming designere. Præsentere det helt nye, som kunderne aldrig før havde set. Det blev dog for svært at få gang i salget på dette område, som helt ny webshop, så måtte sætte det i bero. Men et område jeg stadig tror på, kan skabe både differentiering og salg når webshoppen har den rette størrelse.
Det skulle vise sig at blive en noget større udfordring at få forhandling af diverse brands, end jeg havde troet. Jeg skulle som ny webshop nærmest tigge om at blive kunde, og samtidig med købe enormt store mængder, for at bevise min seriøsitet. Det var op af bakke, og det begrænsede min mulighed for at få så mange brands ind, som jeg havde håbet. Men der blev kæmpet hver dag, og jeg lagde alle kræfter i både SEO, adwords, SoMe markedsføring, online kataloger for at skabe en plads til min shop, på et konkurrencepræget marked. Og heldigvis gik det kun en vej og det var frem ad. Stille og roligt er webshoppen vokset, sortimentet er vokset og ikke mindst potentialet. Jeg skal ikke længere bevise mig overfor diverse brands, og det er mig der bestemmer hvad jeg har lyst til at købe. Jeg har skabt en spændende virksomhed med en alsidig hverdag, som det jo er når man har alle hatte på i den daglige drift.
Shoppen er bygget på systemet Hostedshop - skabt af Wannafind. Et system som er nemt at betjene selv om man ikke har flair for it, kodning eller lignende. Der er gratis support fra Wannafind, og de udvikler hele tiden på shoppen med forbedrende features, så den automatisk følger med udviklingen.
Shoppen sælges af personlige årsager. Kan uddybes for den interesserede og rette køber
Svagheder/udfordringer
De største udfordringer har været i det hele taget at komme igang - finde brands der ville indgå et samarbejde. Det krævede en rejse til messe i Paris at få dem overbevist. I branchen er man ikke fan af nye virksomheder og ikke af webshops uden butik. Køber sælger forholdet var omvendt.
Pga. den hårde konkurrence på markedet kræves en god/øget indsats på øvrig markedsføring fx nyhedsmail og sociale medier, annoncering.
Stærke sider
Shoppen har nået et stadie, hvor den ikke ses som "ny" længere i branchen. Man taler på ligefod, og de forskellige brands er blevet interesseret i at samarbejde. Shoppen er blevet en interessant kunde. Tiderne har også ændret sig, så at have butik ved siden af sin webshop er ikke længere et krav.
Der ligger flere brands klar til et evt. samarbejde, som blot afventer svar. Heriblandt også leverandør af møbler som er åben for dialog omkring en drop/ship aftale. Der er vækst potentiale på dette område.
Webshoppen har stor fokus på service og hurtig leveringstid, og møder stor positiv feedback fra kunderne på dette område fx i form af rosende mails.
Stilrent design og nem og overskuelig responsive webshop, som også er let at betjene både backend og frontend med 3-steps ordrebehandling i stedet for den hyppigt anvendte 5-step
Strategi
Der er så småt igangsat en ændring i strategi til udelukkende at have fokus på de røde købstyper, for at ramme kunderne mere præcist og den vej igennem øge salget. Ekstern hjælp har været hyret til at vejlede hvilke ændringer der bør foretages og hvilket fokus markedsføringen bør have fremadrettet. Dette er ikke igangsat endnu pga. barsel, så det er muligt at nå at tage sine egne vurderinger. Al viden fra ekstern konsulent videregives til og uddybes gerne for den interesserede køber.
Der er på nuværende tidspunkt oprettes levering til både Danmark, Sverige og Tyskland på webshoppen, og der kan oprettes til flere samt udvides med andre sprog en dansk, såfremt man ønsker at bevæge sig mere ud i eksport.
Ideel køber
Den ideelle køber kunne foreksempel være:
En som gerne vil denne branche og virksomhedsstype, men som gerne vil skippe over den svære og hårde opstart, begynde hvor det bliver sjovt og man begynder at kunne tjene penge og hive en lille løn fra dag 1.
Eller
En virksomhed som sælger andre ting til indretningen, som vil udvide deres felt og tilbyde kunderne mere. Her kommer man nemt og hurtigt igang for få penge.
Der ligger minimalt arbejde for køber da hjemmesiden er gennemarbejdet og 100% i orden både mht. design og SEO, så fokus kan være at spotte nye varer og trends, samt markedsføring.
Opstartshjælp
Sælger stiller sig til rådighed i en opstartsfase. Perioden kan aftales, men tvivler på at køber vil få brug for ret meget hjælp. Shopsystemet er utrolig nemt at betjene. Enkel at overskue, og det meste giver her sig selv. En effektiv dag eller to vil gøre utrolig meget ved det. Og man må altid ringe med et spørgsmål.
Få hjælp af en virksomhedsmægler