Opadgående salg og besøgstal samt faste omk. under 2000 årligt
Sund Webshop med potentiale og stabilt flow af besøgende
Shoppen er startet tilbage i marts 2015 og har et stabilt flow af besøgende og transaktioner. Disse kan varetages med minimal indsats (Jeg har i dag fuldtidsjob og konsulentvirksomhed ved siden af webshoppen). Størstedelen af trafikken kommer gennem organisk trafik, og omkostningerne er minimale og variable i forhold til salget. De faste omkostninger er:
Årligt fee til hosting på 800 DKK
Månedligt gebyr på 100 til betalings gateway.
Forretningsmodellen er bygget på dropshipping, hvor der er en god dialog med grossister og de ansvarlige brands. Der sælges niche byggematerialer. Den primære grossist er service minded og ansvarsfuld, og varetager mange kundeservice opgaver m.m., samt fremvisning af produkter. Denne grossist er lokaliseret i Stor København.
Konceptet er baseret på den bedste mulige brugeroplevelse online samt skarpeste pris. Det betyder at de fleste produktsider er rige på tekst, beskrivelser og billeder/video (unikt for branchen). Herudover er det også muligt for brugerne at stille spørgsmål på det enkelte produkt (co-creation). Der er 5 brands på sitet, men primært fokuseret på 2 af dem. Hvor det ene udgør 80% af alle produkter.
Der er et stort potentiale for at udbygge samarbejdet, hvor den primære grossist har flere varegruppe på lager som endnu ikke er listet i shoppen. Disse dækker blandt andet over nogle stærke nationale/internationale brands. Herudover kan der knyttes flere grossister på. Der er i dag 3 grossister i alt.
Nøgle tal:
Seneste 12 måneder:
Omsætning 595.300
38.200 sessioner
0,5 konveteringsrate
Dækningsgrad: 20-30% af alt efter produkt.
Husk der er meget få og lave faste omkostninger.
Trafik:
78% af alle besøgende kommer via Organiske på Google.
13% via betalt/AdWords
Herudover er der tilknyttet Google Data studio med oversigt over e-handel.
Tracking setup:
Sitet er opsat med Google Tagmanager, Search Console, Analytics. Det er derfor nemt at sætte målepunkuter op, pt er der opsat Tilføj produkt til kurv og Scroll til bunden tacking, samt enkelte andre engagement points. Google Enhanced ecommerce tracking også opsat I Google Analytics, så konverteringsrate samt produktsalg nemt kan monitoreres og følges på daglig basis fx via smartphone.
SEO
Der er blevet investeret i SEO (50.000 DKK). De fleste onsite faktorer er på plads, hvor der er top 1-5 placeringer på de fleste produkter. Herudover er der lavet linkbuilding, hvor sitet scorer: 45 i domain rating (ahrefs.com). Dette er meget højt i forhold til branchen og en del højere end tætteste konkurrenter. I praksis betyder dette at der nemt vil kunne laves indhold/tilføjes produkter vil kunne få gode placeringer I google Organiske søgeresultat. Herudover er der skabt 8 artikler.
Der følger en Facebookside samt ”gratis” Trustpilot profil (3 anmeldelser). Disse bliver dog ikke brugt aktivt pt.
AdWords
Der er opsat og tilknyttet en AdWords account samt Google Merchant. Der er et stort potentiale for nemt at tiltrække flere besøgende og salg ved at skrue op for budgettet. Det er i dag begrænset, grundet manglende tid.
Teknisk
Sitet er fuldt responsive, dvs det virker på telefonen/tablet også.
Sitet er opsat i Wordpress+Woocommerce. Det er derfor super fleksibelt, hvor der nemt kan tilpasses og bygges fede ting (Se fx siden med gør det selv badeværelse). Du behøves ikke være teknisk anlagt for at opdatere sider og tekst m.m. Til skabelonen tilhører der en Page builder, så det nemt at få siderne til at se flotte ud.
Siden kører https, hvor der er tilknyttet et SSL certifikat.
Herudover er der tilknyttet en CDN via Cloudflare (https://www.cloudflare.com/cdn/)
Konkurrencesituation:
Der findes andre konkurrenter på markedet online og offline. Generelt for dem offline, er produkterne er dyrere og det er typisk klassiske byggemarkeder. Disse anses ikke som en reel konkurrent.
I shoppen tilbydes afhentning på lager lidt udenfor København. Denne mulighed anvender langt størstedelen af kunderne. Ellers benytter grossisten sig af Danske Fragtmænd med en fast leveringspris.
Online findes der flere konkurrenter. Shoppen har en unik position, da den har gode placeringer i Google, produktsider der er rige på indhold/billeder/how-to. Herudover er der mange niche produkter
Deres primære tilgang er at sælge på pris, uden at give kunden en oplevelse.
Shoppen kan sagtens være med på pris, da vi får varerne samme sted fra som konkurrenterne. Er du en dygtig købmand, er jeg sikker på du kan forhandle en bedre pris eller mere favorable vilkår fx markedsføringstilskud, da shoppen udover prisen og sælger en oplevelse gennem sine produktsider med guides, videoer m.m.. Gennem solid SEO, oplevelsen og prisen sidder Shoppen på store dele af markedet
Kundeservice
Jeg er selv business-uddannet, og har ikke særlig meget forstand på produkterne, men gennem brands ansvarlige og grossist, er det muligt at hive meget information, samt viderestille kunder m.m.. Herudover sørger jeg for at tilføje typiske spørgsmål på produktsiderne.
Der er i gennemsnit 1-2 kald og 1-2 mails om dagen.
Hvorfor sælger shoppen?
Det er primært på grund af tidsmangel. Jeg har ikke udviklet på shoppen de seneste 6 måneder. Jeg har derfor kun ydet en minimal indsats for at holde det kørende. På trods af dette har der været en flot vækst i besøgende og et stabilt salg.
Sælger tilbyder finansering
Sælger har ikke valgt at oplyse vilkår for finansering, dette aftales ved nærmere henvendelse.
Få hjælp af en virksomhedsmægler