Dropshipping webshop med +2.3 mio. årlig omsætning sælges
Virksomheden sælger bådudstyr i Danmark og Sverige. Virksomheden kører 100% dropshipping, og egner sig derfor perfekt til dem, som ønsker at komme i gang til relativt små penge, og med lav risiko.
Vi samarbejder med en af nordens største leverandører, som shipper på 1-3 hverdage fra lager i Sverige. Hjemmesiden blev startet i februar 2020, og omsatte fra februar 2020 - september 2020 for 1.2 mio (2020 regnskabet). Fra oktober 2020 til juli 2021 er der omsat 2.3 mio, og vi forventer at afslutte 2021 regnskabet på 2.4 mio. med ca. 180 tkr i overskud før skat.
Økonomiske nøgletal
2020/2021 (10 mdr, skævt regnskabsår)
Omsætning: 2.300.000
Dækningsgrad: 452.000
Marketing: 216.000
Profit før skat: 179.000
Produktet
Bådudstyr og tilbehør i alle afskygninger. Vi har adgang til over 12.000 varenumre.
Markedsføringskanaler
Omkostninger
Største omkostning er uden tvivl markedsføring. Vi bruger ca. 10% af omsætningen på markedsføring, fordelt på følgende kanaler:
Google
Halvdelen af Virksomhedens omsætning genereres fra Google.
Google Ads (betalte annoncer) bistår med 39%, og organisk søgetrafik bidrager med 11%.
Der er investeret tungt i at opnå gode søgeplaceringer på konkurrencedygtige søgeord, såsom “bådudstyr”. Disse investeringer materialiseres stadig, da Google rankings tager tid at opnå. Virksomhedens Google ads håndteres in-house
Google metrics:
Sverige: 10.6x ROAS
Danmark: 11.1x ROAS
Total lifetime ROAS: 10.68x
Affiliate:
1) Virksomheden begyndte i Oktober 2020 at benytte affiliate marketing, med stor succes. Nu består ca. 19% af omsætningen udelukkende af affiliate.
2) Affiliate indtjening er risikofri, da man selv sætter prisen på en konvertering. I vores tilfælde betaler vi 8% i kommission, og har samarbejde med nogle faste affiliate partnere.
Affiliate metrics:
Fixed ROAS på 12.5x på begge markeder
SoMe:
Sociale medier udnyttes ikke i tilstrækkelig grad. Der er meget værdiskabelse at hente her.
Vi benytter primært Facebook og Instagram til retargeting-ads. Disse giver høj ROI, men tilmed lav volume.
Some Metrics:
Lifetime ROAS på alle kampagner: 13.65x
Aktiver
Ingen fysiske aktiver. Af immaterielle aktiver har vi følgende:
DK domæne – ca. 7.000 unikke besøg om måneden
Automatiseret lagerstyring, opkoblet til leverandøren vha. API.
Automatiseret prisrobot, som matcher eller går under konkurrenters priser på Google efter præ-definerede regler.
Velsmurt marketing-maskine, med gennemsnitlig ROAS på 11-13x. For hver krone investeret omsættes der 11-13 kr.
Ca. 3.00 kunder.
Mailing liste på ca. 3.000 sejlere.
SE domæne – ca. 7.800 unikke besøg om måneden
Ca. 2.100 kunder
Derudover medfølger Facebook og Instagram side. Ikke benyttet i tilstrækkelig grad.
Markedet
Markedet for bådudstyr er stort, både i Danmark og Sverige.
På e-commerce fronten er der ganske få spillere, som har taget deres e-commerce seriøst, og gør det rigtig godt. Ellers er det primært fysiske butikker, som har en webshop som en strøtanke.
Markedet i Sverige er en del større end det Danske, og væksten på den svenske hjemmeside bekræfter blot efterspørgslen. Fra 0 til +1mio SEK på under et år.
Svagheder/udfordringer
Hagen ved dropshipping vises i dækningsbidraget, som er ca. 20.5%.
Såfremt køber besidder eget lager vil der være stor værdiskabelse i hjemtagning af topsællerter.
Stærke sider
Ved hjælp af dropshipping modellen er forretningen både meget lean og yderst selvkørende.
Den mest udbyggede motor i værdikæden består af marketing og salg, hvor en stærk maskine er bygget op, som udnytter flere kanaler med høj ROAS.
Strategi
Kontinuert brug af prisrobotten, som blev beta-testet i maj måned.
Udvikling af satellit hjemmesider til at drive omsætning på nicheprodukter med høje marginer
Full-year effekt af det svenske site. Som vist lancerede vi en beta-version i oktober 2020, som fra oktober til februar blev oversat og færdigudviklet. Marts måned 2021 var første måned med fuldt operativt site og marketing setup.
Ideel køber
Den ideelle køber har let erfaring med e-commerce. Gerne kendskab eller en passion for sejlads, og ønsker at blive herre i eget hus i en spændende branche med gode vækstmuligheder.
Virksomheden har i opstartsfasen taget en del tid, men de seneste 6 mdr. har der været brugt ca. 10 timer ugentligt på ad hoc opgaver og ordrehåndtering.
Lagerstyring kører automatisk, og marketing ligeså. Daglig ordrehåndtering og løbende bogføring samt kundeservice er de primære tidsslugere. Ordrehåndtering kan automatiseres vha. API hos ekstern programmør.
Opstartshjælp
Opstartshjælp arrangeres efter behov pr. telefon/mail uden beregning.
Sælger tilbyder finansering
Sælger har ikke valgt at oplyse vilkår for finansering, dette aftales ved nærmere henvendelse.
Få hjælp af en virksomhedsmægler