Webshop battle – open source shop vs hosted shop

picjumbo.com_HNCK5654

Hvis du skal til at starte en webshop er du nødt til lige at læse med her – Brian Brandt er ekspert i ecommerce og online marketing, og han har skrevet en artikel om opensource webshop systemer kontra hosted webshop systemer.

Hvis du er i gang med opstarten af en webshop, har du sikkert allerede stødt på udfordringen med at vælge shopsystem. Det er en jungle for mange – men denne artikel vil forsøge at guide dig igennem fordele og ulemper.

Du bør lige tage et kig på min ehandelsguide, hvor jeg gennemgår valget af platform i et af kapitlerne mere dybdegående.

Du kommer på et tidspunkt til valget mellem en open source eller en hosted shop.

I det ene ringhjørne står open source systemer som Magento og Prestashop. I det andet ringhjørne står hostede shops som Shoporama, Dandomain og Shopify.

Det er kun et lille udpluk af de muligheder der ligger – og jeg vil ikke, i denne artikel, fortælle hvilken du skal vælge. Jeg vil i stedet trække stregen op mellem open source og hostede shops.

Læs også: Kom i gang med SEO

Hvad er open source og hvad er hosted?

Open source shopsystem er når en udvikler, eller et hold af udviklere har skabt et stykke software, som de gerne vil dele med hele verden i håb om, at der skabes et community omkring det og alle tager del i at gøre det bedre. Det er som regel gratis at bruge og du har adgang til at ændre ligeså tosset i det som du ønsker – ingen begrænsninger og ofte tusindvis af forskellige programmører gør systemet bedre.

Hostede shopsystemer er når en udvikler, eller et hold af udviklere har skabt et stykke software, som de gerne vil give dig, imod du betaler dem en licens for at bruge det. De licenspenge går så til at de specifikke udviklere gør softwaren bedre. Du har derfor ikke adgang til at ændre ret meget i det, for kildekoden er udviklernes levebrød. Kan være meget begrænset fleksibilitet og kun udviklerne bag softwaret der kan udvikle ekstra funktioner.

 Fordele ved open source shops

 Det er gratis – men det er samtidigt også en ulempe. For du kommer til selv at skulle installere og vedligeholde et open source system. Det kan du betale dig fra via en webudvikler, men så kommer du ofte af med mere om måneden, end en hosted shop.

Det er fleksibelt – en meget stor fordel ved open source, er at du har fuld rådighed over maskinrummet. Det giver dig muligheden for at udvikle alle de smarte funktioner – men igen, det er noget du skal betale en webudvikler for.

 Du ejer alt koden – open source går ikke konkurs. Du har alle rettigheder til at gøre med systemet hvad du har lyst til. Det betyder også, at du altid omkostningsfrit kan skifte webbureau.

Fordele ved hostede shops

– Support – ofte har en hosted shop en supportmail eller -telefon, som du kan kontakte ved spørgsmål. Den er typisk også gratis, hvilket den (næsten) aldrig er ved en open source shop.

Sikkerhed og opdateringer – hostede shops går (forhåbentlig) meget op i sikkerhed, og de tager sig af opdateringer af dit system. Alt det foregår bag gardinerne og du skal ikke bekymre dig om det. Det er firmaet bag det hostede shop, der er ansvarlig for at tingene er sikre og opdaterede.

 Funktioner allerede udviklet – de hostede shop systemer har ofte allerede udviklet integrationer til GLS, PacSoft, økonomisystemer, lagersystemer, nyhedsbrevsystemer etc. Den udvikling er allerede betalt og det får du gavn af.

Ulemper ved open source shops

 Bedst til udviklere – skal dit open source system være ”gratis”, så kræver det at du selv kan programmere, ellers skal du hyre en webudvikler. Alle ekstra funktioner kræver også webudvikler.

 Sikkerheden kan være elendig – da alle kan få hele kildekoden til systemet, har hackere også nemmere ved at finde en måde at hacke systemet på. Derfor skal du bruge ekstra krudt på at få sikret din shop.

 Dyr ekstraudvikling – findes den funktion du har behov for ikke, så skal du i gang med at få det programmeret. Det kan blive en dyr affære.

Læs også: Stifter af Baresso: “Der var egentlig ikke rigtigt nogen der troede på det”

Ulemper ved hostede shops

 Du ejer ikke koden – hvis virksomheden bag den hostede shop går konkurs, så er du på røven. I det tilfælde skal du til at skifte platform, og kan kun håbe, at de ikke er flygtet ud af landet, så du kan få alle dine ting med dig.

 Ekstra funktioner kan blive dyrt og tidskrævende – flere hostede shops tager ekstra månedlige beløb for flere moduler, fx et GLS modul. Det kan gå hen og blive dyrt i betaling til ekstra moduler.

 Ekstra funktioner kan være en udfordring – da koden ikke er tilgængelig for alle, så er det kun virksomheden bag den hostede shop, som kan lave ekstra funktioner. Det er altså dem der bestemmer, om du skal kunne udvikle din forretning i den retning du gerne vil gå.

Lad os ding ding på klokken

Der er fordele og ulemper ved begge dele – og derfor er der heller ikke et entydigt svar på hvilket system du skal vælge.

Har du lidt egenskaber i programmering, fx har du siddet og lavet dine egne HTML sider til sent ud på natten for mange år siden, og elsker at nørde, så er et open source system for dig. Du vil kunne installere det selv, finde guides på nettet til hvordan du gør og hoppe ind i community forums og spørge løs.

Open source er tidskrævende – men er med til at holde omkostningerne nede.

Det er meget brugbart til at teste et projekt af, for du kan komme i gang for 0 kroner – eller i hvert fald for minimale omkostninger.

Pas på med at bruge open source systemer, som ikke er dedikeret shop systemer. Rigtig mange bruger fx WordPress og ligger et plugin ned over for at få en shop. Det er lidt som en sovesofa. Du sover rigtig dårligt og sidder rigtig dårligt – men det er billigt.

Hostede shops er for dig, som ikke gider nørde med tingene. Du får alt installation og vedligehold med i den månedlige licens du betaler for det. Ansvaret for at shoppen er oppe og køre er ikke din – du har altså folk du kan gå til når lortet brænder.

Ofte tror folk, at open source er billigere end hostede løsninger. Det er faktisk ofte den anden vej rundt. Shoporama koster fx 750 kroner om måneden. Magento kommer med en opdatering, måske en gang om måneden. En udvikler skal fixe den opdatering for dig – 60 minutter til måske 800 kroner.

Jeg var for mange år siden stor fortaler for open source – jeg er jo vestjyde. Jeg har selv brugt Oscommerce og Magento. Men det har bare vist sig gang på gang, at hostede løsninger er mere sikre, billigere i det store billede og supporten betyder rigtig meget. Og ikke mindst tiden betyder meget for mig nu – og der er det rart at have ”outsourcet” det til den hostede platform.

Det bedste råd jeg kan slutte af med, er at du sætter dig ind i shopplatformen, prøver en demo af den og spørger et par shopejere der bruger platformen.

Hvis du hopper ind på min ehandelsguide, så har jeg 50 punkter til en kravspecifikation, som du skal tænke over om er ”need to have” eller ”nice to have”. Skriv den liste ned og kig så systemerne igennem om de overholder alle dine ”need to have”.

Læs også Brian Brandts råd til at tjene penge på AdWords

Interviews Og Gæsteblogs

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Artikler som også interessere dig

Icebreaker Urban – ismaskinen der får folk til at f... Philip Roager 2018-10-16
Glem dine følelser, hold fokus og sælg rationelt Philip Roager 2018-09-11
SEO tendenser i 2018 Anders Hahn Madsen 2018-01-17
” Er det nu vi skal gøre noget 100% sammen? Det var han ... Kasper Hansen 2017-10-11
23-årig studerende køber virksomhed på Saxis: Arbejd hård... Kasper Hansen 2017-03-21