Vi har snakket med drengene bag Washa.dk, om blandt andet opstarten af Washa, hårdt arbejde og dét at stå i en vaskekælder på Amager klokken 3 om natten. Læs historien om opstarten og få gode råd med på vejen.
Convenience er blevet en trend indenfor iværksætteri. Os forbrugere kan nærmest ikke få det nemt og bekvemt nok, og fænomenet har medført nogle ekstremt hurtigt voksende virksomheder, som en naturlig reaktion på den store efterspørgsel. Just-Eat var en af de virksomheder der var med til at starte trenden, og siden da er der kommet et utal af convienience virksomheder, hvoraf Washa er en af dem.
Læs også: Benelizer vil gøre det nemmere for dig at træffe de rigtige beslutninger i din virksomhed
Hvad er Washa?
Washa er en rense- og vaskeservice der opererer i Storkøbenhavn. Washa afhenter, vasker og leverer dit tøj rent og velduftende tilbage igen på blot 48 timer.
Som så mange andre convenience-startups, startede Washa, ved at der var en ung gut der havde et meget simpelt problem, der gik ham på i dagligdagen og som fik ham til tænke at det måtte kunne gøres lettere. Karim udtaler:
”Problemet var, at der ingen ledige vasketider var, med mindre man ville vaske tøj klokken 3 om natten. Et problem der sikkert er genkendeligt for mange københavnere. Ofte er der kun få vaskemaskiner i den fælles vaskekælder til et stort boligkompleks, og man skal altså være ude i rigtig god tid for at få en vasketid der passer ind i kalenderen. På den baggrund begyndte tankerne at køre.”
En anden ting der gør sig gældende for mange unge iværksættere idag er at der ikke er langt fra tanke til handling. Det gælder også for Karim, som var manden der fik idéen:
”Efter at have fået en mindre åbenbaring beslutter jeg mig for rykke på det uden at lave nogen større markedsundersøgelse. Jeg tager kontakt til to barndomsvenner Max og Jannick, og fortæller dem, hvad jeg har i tankerne. ”
Kraftig vækst trods modgang fra renserierne
Max og Jannick er hooked på ideen, og herefter tager tingene fart. Efter Karim får ideen og til første setup er klart, går der kun én måned, og de tre unge gutter launcher Washa version 1.0, 9. februar 2014.
I første omgang bliver brugernes tøj vasket i Jannicks lejlighed, men drømmen er, at man laver et samarbejde med et etableret renseri som kan vaske og rense brugernes tøj. Renserierne er imidlertid meget skeptiske, og fortæller de tre engagerede drenge, at det ikke kan lade sig gøre, og nærmest hånligt griner af dem, og siger, at de lige så godt kan pakke sammen.
Det slår dem dog ikke ud, de er overbeviste om, at det kan lade sig gøre. De efterfølgende måneder knokler drengene intensivt på at få kunder i butikken primært gennem online marketing. De oplever en stigende interesse for deres service, og får flere og flere brugere til sitet og bestillinger fra dem.
Læs også: PUSH eller PULL: Supply chain blog kapitel 3
Gode relationer til pressen
Jeg spurgte Karim hvad det var der virkeligt fik forretningen til at rykke, og her fortæller han om et forløb der startede i sommeren ’14. Som de fleste nok ved, har Washa været en del i medierne, og det mener de også selv har en vigtig rolle i selskabets succes. I sommeren 2014 begynder de at bruge meget tid på PR arbejde.
”Arbejdet bærer frugt og en artikel i Metroxpress må fremhæves som utroligt betydningsfuld for det videre forløb. Udover at få en masse nye brugere, går der ikke længe før Jannick bliver kontaktet af vaskegiganten Berendsen, som gerne ville tage en snak med os.
Samarbejdsaftalen træder i kraft omkring 1. april 2015. Nu begynder Washa at vaske og rense alt tøj hos Berendsen i deres lokaler i Kastrup. Berendsen er Nordeuropas største vaskeri og det eneste Nordisk Svanemærket vaskeri. Washa har nu alle muligheder for at kunne tage uhæmmede mængder vasketøj ind til Berendsens produktion. Samtidigt får vi kontorlokale hos Berendsen, og dermed er hele infrastrukturen på plads.”
Efter samarbejdsaftalen er trådt i kraft med Berendsen har Washa kunne fokusere udelukkende på at få optimeret hele deres setup samt at få automatiseret en masse processer som før blev gjort manuelt. På den måde er kvaliteten og oplevelsen for brugeren blevet væsentligt forbedret. Samtidigt er arbejdsopgaverne internt i virksomheden blevet gjort meget lettere den seneste tid.
Store planer for fremtiden
I maj blev det hårde arbejde af Washa teamet belønnet ved to lejligheder. Først da man hev en Nordic Startup Award hjem i kategorien ”Best Bootstrapped” som gives til en virksomhed der er kommet langt uden kapitalindsprøjtning. Derudover blev det til en flot 3. plads til E-handelsprisen i kategorien for Bedste nye E-handelsvirksomhed.
Som Washa kommunikerede ud i starten af juli, har Berendsen i øvrigt investeret et ukendt beløb i Washa som har gjort, at teamet er blevet udvidet. Ydermere er planen blandt andet, at man inden for den nærmeste fremtid vil udbyde sin service i blandt London og Malmø.
Råd til nystartede iværksættere
Det er jo en god historie, men hvad har de lært? Jeg bad om at få nogle råd jeg kunne videregive til de danske iværksættere og til det svarer Jannick:
”Det bedste råd jeg kan give andre iværksættere vil nok være at enhver drøm forfølges af den, der tør at tage risikoen for at miste alt. ” – og uddyber med følgende to råd.
Prioritér og bliv ved
”Vi fik først løn efter halvandet år, og det har betydet at vi over en lang periode måtte leve for næsten ingen penge. Jeg blev i januar nød til at gå fra min lejlighed fordi min opsparing ikke længere kunne række til huslejen, og aftensmaden bestod flere gange af et æble eller ingenting. For ved siden af de penge vi tjente, havde vi et site som konstant skulle bruge optimering, design og funktioner, så vi fortsat kunne drive en forretning i takt med at kunderne blev flere og flere, for vi havde jo ikke rigtig nogen startkapital.
Derfor blev virksomheden som oftest også prioriteret højere end vores egen levestandard. Sådan har det været for os alle, men vi var til gengæld rige på optimisme, tålmodighed og ihærdighed, som den dag idag har givet vores første investering. ”
Markedsføring, PR, service og fokus på kunden
”Dér hvor vi har været rigtig gode, er måden vi har markedsført os på – igennem både PR og branding, og det tror jeg er enormt vigtigt for en nystartet virksomhed. Og selvom man som nystartet virksomhed har rigtig mange ting/funktioner/design man ønsker at få lavet, skal man altid tænke kunden frem for alt andet, for det er dem som i sidste ende skal betale gildet.
Kunden stiller ikke de helt store krav, så længe man giver dem hvad man lover. Vi startede med en hjemmeside lavet i paint, som blev sat op for 2500 kr., men vi fik kunder, og det var muligt for os at tilbyde en service som fungerede. Jeg har set alt for mange eksempler på virksomheder, som har en lækker hjemmeside, men hvor service og markedsføring overhovedet ikke fungerer, og hvad nytter det så?
Hold ud, spar på dine penge og behold motivationen – så kan det ikke gå helt galt.”
Læs også: Pølsevognen lever stadig
Interviews Og Gæsteblogs