Start en restaurant succes: 5 råd

picjumbo.com_IMG_8328

Når du skal starte – eller relancere – din nye restaurant, er der nogle ting du kan gøre for at være mere sikker på at det bliver en succes forretning. Du får her 5 råd til, hvordan du starter en succesfuld restaurant.

Læs også: Restaurant-ejerens 3 vigtigste nøgletal

De 3 store:

God kok, god beliggenhed og godt koncept. Disse 3 ting er et must, for enhver restaurant der ønsker succes. De tre ting hænger sammen og skal harmonere. Beliggenheden skal passe til dit koncept, kokken skal passe til dit koncept. Passer kokken ikke til konceptet kommer du til, at skulle håndtere en masse drama og umotiverede kokke der laver dårlig mad. Det dur ikke.

Du kan ikke skabe en restaurant, som dine kunder automatisk har lyst til at rejse langt efter, hvis den i første omgang ligger et sted, hvor dine potentielle kunder ikke kommer forbi. Derfor kan du godt droppe alle tanker om, at konceptet nok skal trække kunder til. Din restaurant skal være der, hvor kunderne er.

Tilgængelighed er nøglen. Ikke kun i forhold til lokationen men også i forhold til priserne og menuen. Jo mere tilgængelig din restaurant er på alle niveauer, jo større en succes vil den blive. Det fortæller al statistik.

Du skal ALTID være pessimistisk omkring dine omkostninger:

Regn med, at du skal have penge til 6-9 måneder ud i fremtiden når du starter. Du vil blive overrasket over, hvor hurtigt dine omkostninger vokser samt hvor lang tid det tager, før du begynder at få tilbagevendende kunder og din restaurant begynder at køre.

Mange restauranter der skifter navn, oplever en stor nedgang i omsætning et stykke tid efter relancering. Er du ikke forberedt på dette og har sørget for kapital til det, kan det blive din død.

Skulle det ske, at du oplever en flot omsætning i starten, skal du stadig være meget forsigtigt med at bruge penge. Det kan være et midlertidigt opsving, forårsaget af din markedsføring af opstarten. Mange vil gerne prøve en nystartet restaurant, men langt fra alle vender tilbage måneden efter.

Læs også: Du kommer længst med ærlighed og en effektiv supply chain

Du skal kunne lide at lære fra dig:

Selvfølgelig skal du selv være med til det hele i starten, for at sørge for at alle processer forløber som de skal, men så snart din restaurant kører, er det bedre at du lader dig inspirere udefra og tager den viden og inspiration med ind i din restaurant og lærer til tjenere, bartendere og kokke. På den måde sørger du for at din restaurant og personale udvikler sig.

Det er både motiverende for medarbejderne at udvikle sig, men det udvikler også din forretning med ny viden der kan bruges til, at lave en bedre service overfor kunderne.

Vær aldrig nærig, specielt ikke overfor kunderne:

De vigtigste penge du kan bruge, er penge der bruges på dine kunder. Penge der skaber mere værdi for dine kunder. Mange begår den fejl at tro, at de kan spare nogle penge på udstyr, personale, forretter eller desserter. Det er en meget kortsigtet tankegang. Alt hvad der rammer kunderne er vigtigt og skaber værdi i kundens oplevelse. Det er meget få ting i en restaurant som ikke på en eller anden måde rammer kunden i sidste ende, så skal du spare, skal du tænke dig rigtig godt om.

Læg i stedet en bestemt procentdel af omsætningen til side, som kun er til at tilkøbe ting, der kan forbedre oplevelsen for kunderne. Faktisk kan det i mange tilfælde betale sig at bruge flere penge på ekstra service, gratis ting og overraskelser for kunderne og så have et marketingbudget på 0 kr. På den måde sætter du fokus på kunderne og gør dem til ambassadører.

Der er f.eks. ikke noget der tiltaler en gæst som at få serveret en uventet tallerken med ordene “kokken synes at du skulle prøve det her”. Det skaber en helt ægte relation mellem gæst og restaurant.

Sørg for at bruge så mange penge som muligt på kundeoplevelsen. Det er den bedste måde at skabe positiv omtale og dermed nye kunder.

Fokus på organisationen og arbejdsprocesser:

Får du ikke sat de rigtige systemer op omkring arbejdet, kan det gå grueligt galt. Det er en af de mest almindelige fejl blandt nystartede restauratører. Mange er bange for systemer, da de er bange for at blive for “corporate”. Man føler måske at man “sælger ud” og bliver “McDonalds agtig”. Men McDonalds klarer sig altså ikke så dårligt endda og systemer skader ikke, tværtimod gør de at du kan levere en bedre oplevelse til dine kunder.

Struktur dræber ikke kreativitet, tværtimod. En meget velstruktureret forretning giver dig plads til at være kreativ.

Find din nye restaurant her

Læs også: 3 gode råd: Sådan driver du en succesfuld café 

Faglige ArtiklerVærktøjskassen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Artikler som også interessere dig

5 grunde til, at du bør sælge din virksomhed selv Mette Jeannot 2024-08-27
3 tips til at sælge din virksomhed hurtigt Mette Jeannot 2024-06-25
Undersøg virksomhedens SEO inden du køber den Mette Jeannot 2024-02-29
Køb og salg af virksomheder udenfor Danmark Niels Ryding Olsson 2022-11-14
6 Råd: Sådan kommer du i gang med influencer marketing Niels Ryding Olsson 2021-02-09