Kim er en af mange iværksættere i Danmark. Han adskiller sig dog lidt fra de andre danske selvstændige ved at han har gjort det til en levevej at opbygge en forretning, for så at sælge den senere. Det er altså planen fra dag 1 at skulle sælge virksomheden på et tidspunkt, for så at gå i gang med et nyt projekt.
Læs også: Kim Bloch Grouleffs 5 gode råd til exit-strategi
Det hele startede ved et tilfælde
Det har dog ikke været hans strategi hele tiden. Han startede med at ligge på sit stuegulv i hans etværelses lejlighed og skære skilte til hans lokale skiltevirksomhed. Virksomheden blev en succes, dels på grund af hårdt arbejde, og dels på grund af aggressiv markedsføring. En dag blev han så kontaktet af en ældre mand, som vidste sig at skulle gå hen og blive meget afgørende for Kims senere karriere:
”En ældre herre kom en dag på besøg i virksomheden. Uden omsvøb spurgte han: Hvad skal du have for dit selskab. Jeg er pisse træt af at konkurrere med dig. 14 dage senere var mit 1. virksomhedssalg en realitet og jeg havde tjent de første par millioner som 29 årig. Og ideen om at brødføde mig selv ved at bygge virksomheder op og sælge dem igen blev født. Når først virksomheden fungerer og er up and running med et godt afkast, så mister jeg interessen. I stedet for at bibeholde virksomheden, så sælger jeg dem. ”
Man kan naturligvis ikke altid være så heldig at blive kontaktet direkte af en køber på den måde. Så de efterfølgende virksomheder Kim stiftede måtte han sælge på anden vis.
Hans næste firma solgte trykt markedsføring som bandereklamer og folietekser. Denne gang fokuserede han ikke lokalt, men online med salg. Forskellen fra den første til denne virksomhed var, at han vidste at denne skulle sælges på et tidspunkt. Det valgte han så at gøre igennem Saxis.
”Naturligvis skete salget gennem Saxis, hvor jeg helt uden bistand fra advokat fik fundet køber, værdisat virksomheden og lavet alle de indledende øvelser. Først da den afsluttende kontrakt skulle laves brugte vi kr. 10.000 på en advokat. ”
Læs også: Les Deux: Sådan sparer du 50 mio. på at indtage det kinesiske marked
Store ambitioner
Da hans anden virksomhed var solgt, trængte Kim til en pause, og brugte derfor et års tid på rejser, træning og hans søn.
Efter det år, var det tid til et nyt projekt. Han ville stadig sælge trykt markedsføring, men denne gang tænkte han langt større:
”Hvad Lomax var med kontor artikler, ville jeg være inden for visuel markedsføring. Jeg ville kunne levere alt hvad virksomheder skulle bruge med logo tryk på. ” I princippet kunne det lige så godt have været noget helt andet.
Denne virksomhed blev en enorm succes. Hans vision lykkedes til fulde. Virksomheden blev startet i slutningen af 2005, og de levede højt på kundernes købevillighed til og med 2007. Her forudså han at disse tider ikke kunne fortsætte, derfor ændrede han så strategi, han ville være billigst med standard produkter. Da finanskrisen så ramte et år senere, var det kronede dage for kim og hans virksomhed:
”Alle vores kollegaer gik i chok over nedgange i efterspørgslen og det prisfald det medførte. Mange virksomheder lukkede, men Vi havde fået et livsvigtigt forspring som følge af strategien. På kun 2 år fik vi mere end 4500 nye erhvervs kunder. Jeg vurderede at det var et fornuftigt tidspunkt at sælge og gennem Saxis fandt jeg en køber. Salgs processen tog 1 måned og sluttede yderst lukrativt.”
Det kan altså være en rigtig god forretning at oprette selskaber med salg for øje. I og med at man ved at virksomheden skal sælges, har man en stor fordel.
Kim driver i dag rådgivningsfirmaet Aurum.dk som har specialiseret sig i at rådgive virksomheder i virksomhedssalg, web opbygning og online salg. Dette firma er der dog pt. ingen planer om at sælge, men med Kim skal man aldrig sige aldrig.
Læs også: Jesper Buch: Just-Eat startede med at jeg var sulten
Interviews Og Gæsteblogs