Følgende artikel er skrevet af Sasa Kovacevic, der er Head of SEO og partner i Obsidian Digital.
Læs også: De 10 bedste blogindlæg i 2015
SEO i 2018 byder på et større fokus på RankBrain, Voice Search og udvikling af mere dybdegående indhold og videoer, hvis jeres hjemmeside skal have de bedste muligheder for en topplacering i Google. Det er ikke en forudsigelse, men fakta baseret på hvad vi oplever med vores kunders hjemmesider og kan aflæse i de mange SEO-analyser, vi løbende gennemgår. Så i denne artikel får du helt konkrete råd og anvisninger, der virker baseret på praktisk erfaring og ikke bare et gæt på SEO-tendenser i 2018.
Obsidian Digital er startet på et nyt år og i vores branche er det ensbetydende med, at de forskellige SEO-bureauer kommer med hver deres forudsigelser for udviklingen inden for SEO i 2018. Erfaringerne viser bare, at du ikke kan bruge den slags til så meget. For det ene gæt er lige så godt som det andet. I den sidste ende er det – som altid i den her branche – Google, der bestemmer.
Hvad du kan bruge, er praktiske anvisninger på, hvor du skal lægge vægten i dit SEO-arbejde i år – og her er det de praktiske erfaringer med, hvad der virker i praksis, som tæller. Netop praktisk erfaring har vi masser af – og den vil vi gerne dele med dig. Det gør vi i denne her artikel. Så lad os se at komme i gang.
RankBrain – en algoritme du ikke kan hacke
En af de parametre i Googles algoritmer, der har fået større og større vægt op gennem 2017, er deres RankBrain. Den er ifølge Google selv den tredjevigtigste parameter i deres algoritme i dag.
Den største udfordring med RankBrain er, at den måler på brugernes interaktioner med de søgeresultater, Google viser, og hvor længe folk efterfølgende bliver på den side, de klikker på i søgeresultaterne. Det er altså ikke en parameter, du har direkte kontrol over.
Kort sagt fungerer RankBrain ved at registrere, hvilke søgeresultater du klikker på i en given søgning og hvor længe de besøgende efterfølgende bliver på den side, du har klikket på.
De søgeresultater, du ikke klikker på, bliver vurderet som mindre relevante for den pågældende søgning, næste gang der er nogen, som foretager den. Det er ikke godt, men værre er det, hvis du klikker på et søgeresultat og efterfølgende meget hurtigt kommer tilbage til søgeresultaterne igen – altså ikke bliver på siden særlig længe.
Det anser Google som et klart tegn på, at den pågældende side ikke er relevant for den søgning/søgehensigt og derfor giver det et endnu større minus på kontoen for den pågældende side.
MEN: Klikker du på en side og efterfølgende bliver der i rigtig lang tid, fordi indholdet er både relevant og interessant for dig, tager Google RankBrain det som en indikation på, at siden bør placeres højere, næste gang nogen fortager den samme søgning.
Det eneste, du kan gøre for at Google RankBrain kommer til at synes godt om din side, er at:
- Se mere interessant og relevant ud i søgeresultaterne
- Have noget indhold på siden, der holder på de besøgende
Læs også: Facebook for lokale forretninger
Hvad du kan bruge, for at komme til at se interessant ud i søgeresultaterne
Skal du have din side til at tage sig så godt ud i søgeresultaterne, har Google faktisk givet os bedre værktøjer til dette i 2017 i form af de længere title og meta descriptions. Det betyder, at vi har fået mere plads i søgeresultaterne, så vi bedre kan skrive en fængende salgstale for vores side.
Men inden du bliver alt for lyrisk og fabulerende i især din meta description, skal du vide, at det handler om at bruge de rigtige ord i både title og meta description, hvis du vil have folk til at klikke på dit søgeresultat – og at bruge krudtet på at forklare folk, hvorfor de skal klikke på din side, frem for at give så meget information væk fra siden, at folk ikke behøver at klikke på dit søgeresultat.
Altså skal title og meta description for alvor være en salgstale for siden, der fortæller folk, hvad de får ud af at klikke på din side i søgeresultaterne
Det handler om at finde de rigtige ord
Skal du finde de rigtige ord, er det en god ide at se nærmere på de AdWords annoncer, der findes på Google for det søgeord, du gerne vil ranke for. Brug de samme ord og vendinger, som anvendes i AdWords-annoncerne. De er optimeret maksimalt for det søgeord, du ønsker at ranke for gennem utallige A/B-test. Så de ord kan du være sikker på tiltrækker sig klik.
Finder du ikke nogen signifikante ord i din analyse af AdWords-annoncer, kan du altid falde tilbage på de gode, gamle money- eller power-words. Det er ord, som den del af vores hjerne, som tager beslutninger for os, reagerer prompte på. Det er den del af hjernen, der har holdt os i live, siden vi var hulemænd og basalt set skulle afgøre, om det vi mødte var en trussel eller et bytte.
Det er ord som nu, i dag, straks, enkelt, hurtigt, overraskende, nemt, fungerer, utroligt og så videre. Inkluderer du dem i din title og bruger dem strategisk i din meta description, øger du chancerne for at folk klikke på dit søgeresultat. Så din side har ikke bare ”information”, nej, den har ”overraskende information der fungerer” om det emne, folk har søgt på. Kan du mærke forskellen?
Hvad kan du gøre for at holde folk på siden?
Har du først fået folk til at klikke på din side, skal det de kommer ind på, gerne få dem til at blive på siden. For ellers får du et gok nedad i søgeresultaterne.
Hvordan gør du det?
Her handler det især om at have noget indhold, der passer præcist til den hensigt, som folk havde med deres søgning og at genbruge nogle af de trick, som copywritere tidligere brugte til at skrive lange salgssider med.
Hvordan du bekræfter dem i, at sidens indhold passer til søgehensigten
Når folk kommer ind på siden, er det ekstremt vigtigt, at de med det samme bliver klar over, at denne her side passer præcis til den hensigt de havde med deres søgning. Det kan du gøre, ved at skrive en manchet lige under overskriften, der taler ind til den pågældende søgehensigt og det slutmål, som den besøgende havde med sin søgning.
Har nogen f.eks. søgt på ”SEO 2018” har de højst sandsynligvis til hensigt at finde ud af, om der er nogle nye SEO-tendenser, de skal tage hensyn højde for i 2018. Ved at namedroppe et par af de hotte emner, der er meget omtalt inden for branchen og ved at fortælle, at her får folk nogle afprøvede løsninger, de kan bruge til noget – og strø nogle power-words omkring den udmelding – får du overbevist folk om, at de skal blive lidt længere på siden, for at undersøge om du har ret i den udmelding. Lidt ligesom vi har gjort det i manchetten i denne her artikel.
Læs også: 10 måder du kan minimere dine omkostninger
Bekræft skimmerne i at siden passer til deres søgehensigt
Skriv derefter alle mellemrubrikkerne på siden, så de støtter op om det slutmål, folk havde med deres søgning. For det næste folk gør, er lige at skimme mellemrubrikkerne og eventuelt punktopstillinger og illustrationer, for at se, om indholdet nu også lever op til det, folk er blevet lovet i manchetten.
Brug gerne væsentlig flere mellemrubrikker end du er vandt til, og sørg for, at de udtrykker en fordel for læseren, der er relevant for søgehensigten og slutmålet for søgningen.
Hvordan særlige ord leder folk videre på siden
Har du først fået folk til at læse indholdet, er det vigtigt, at du regelmæssigt sørger for, at du peger dem videre i teksten. Det gør du ned gennem teksten, ved at bruge nogle særlige ord, der lover folk, at nu kommer der en vigtig pointe, en sandhed eller noget andet, som de kan bruge til noget. De ord kaldes for ”Bucket-brigade”-ord i copywriter-sprog. Det får folk til at blive spændt på, hvad det er og derfor læser de begærligt videre.
Hvad betyder det for dig?
Du bør med jævne mellemrum anvende ord og vendinger som f.eks.:
- Her er hvad, det handler om:
- Hvad er historien bag?
- Hvordan kan du bruge det?
- Og det bedste er?
- Hvad betyder det for dig?
Og lignende. Helst på en linje for sig i teksten, så de også er nemme at opdage af skimmerne. Sådan som det er gjort lige over punktopstillingen. Du kan også anvende dem omformuleret til en mellemrubrik som f.eks. ”Hvad betyder det for dit SEO-arbejde i 2018?” eller ”Hvordan du kan bruge det i SEO i 2018” for nu bare lige at tage et par eksempler.
Optimer din side for voice search
Et af de steder, hvor du for alvor får en masse søgehensigt foræret, som du kan bruge til at målrette dit indhold bedre, er, når folk bruger voice search, altså indtaler deres søgning til f.eks. deres mobiltelefon. Det er der flere og flere der gør, i takt med at folk foretager flere søgninger fra mobilen og tager flere og flere digitale assistenter i brug.
Hvordan kan du bruge det?
Jo, når vi indtaler en søgning, bruger vi ikke bare et enkelt eller nogle få søgeord, som dengang vi brugte et tastatur. Vi stiller hele spørgsmål med ”Hvad er..:”, ”Hvor finder jeg…”, ”Hvem er…” og så videre til vores digitale assistent eller den søgemaskines hjemmeside, vi indtaler søgningen til.
Det betyder, at indhold der besvarer oftest stillede spørgsmål, får meget større chancer for at blive vist i den slags søgninger. Så kan du få din side til at ranke godt for de mest almindelige søgninger inden for jeres branche, får du en større chance for at tiltrække voice search-brugere.
Et eksempel på voice search finder du via linket, hvor de de vigtigste hv-spørgsmål omkring romasker er blevet stillet. Artiklen får dermed trafik på relaterede ”test” ord, som netop passer til voice search i form af de mange longtail søgeord.
Det er også vigtigt, hvis du har en lokal funderet butik. Spørger nogen f.eks. deres mobil om, hvor den nærmeste frisør er – og du har en frisørsalon lige i nærheden – skulle du jo gerne dukke op på den søgning. Så derfor bør du have en side på hjemmesiden, der er optimeret på søgeordet ”frisør” og så den by eller anden kendt lokation, du holder til på. F.eks. ”Frisør Fisketorvet”.
Gå ikke glip af video-søgninger
Næst efter Google er YouTube den foretrukne søgemaskine. For er du ikke vild med at skulle læse en masse, er en god video om det samme emne løsningen. Videosøgninger bliver stadig mere og mere populære, fordi de i dag kan afspillet lige så flydende og fejlfri på mobilen som på en computer med kablet internetforbindelse.
Så har du ikke allerede nogle gode videoer på YouTube, snyder du dig selv for en masse besøgende, samt muligheden for at promovere jeres firma overfor en masse potentielle kunder på YouTube.
Skal du tækkes den stigende andel af internetbrugere, der foretrækker at søge på YouTube frem for Google, skal du sørge for at få produceret nogle gode videoer om de vigtigste søgeord for din hjemmeside. Se denne guide af Brian Dean om, hvordan du kan SEO-optimere din videoer.
Lige nu giver denne viden, dem der rykker først på tendensen en enorm fordel. For der er mange, som endnu ikke har opdaget effekten af videosøgninger. Så kom i gang nu og slå dine konkurrenter i 2018.
Og du får en fed sidegevinst:
Videoerne kan du med fordel indlejre på relevante sider på jeres hjemmeside. Det øger chancerne for, at folk bliver hængende længere på siderne – og det er jo kræs for RankBrain – fordi videoer virker mere dragende på folk end sider med ren tekst og billeder.
Godt indhold og relevante link har stadig stor betydning i 2018
Men på trods af RankBrain, Voice Search og videosøgninger, er de gamle dyder som f.eks. godt indhold og links fra anerkendte hjemmesider til jeres hjemmeside stadig gældende.
Godt indhold betyder alt
Ja, indholdet er ligefrem blevet vigtigere. For det er kvaliteten af dit indhold, der holder folk længere på siderne på jeres hjemmeside – og det er jo netop den anden vigtige parameter i RankBrain.
Hvordan gør du det?
Ifølge de nyeste undersøgelser af sammenhængen mellem placeringer i søgeresultaterne og indholdet på de sider, der ligger højst i søgeresultaterne, skal du sørge for at:
- Indholdet på dine vigtigste sider skal være på mindst 2.000 ord og gerne længere. Det giver mulighed for at komme virkelig til bunds i emnet.
- Etablere den rigtige semantiske kontekst og anvende de relaterede ord, Google forventer at finde, hvis din side skal anses for at være relevant for et givent søgeord.
Det sidste handler om de særlige LSI-ord, som vi har skrevet om før her på Obsidian Digital. Hvad det er for ord for de søgeord, du gerne vil ranke for, kan du få nogle gode input til ved hjælp af dette smarte lille værktøj.
Relevante links for ansete hjemmesider
Links har også stadig stor betydning for Googles vurdering af din hjemmeside. Som altid handler det om at få links for ansete hjemmesider inden for din branche, samt fra hjemmesider der generelt er anset af Google som troværdige.
Det er der ikke noget nyt i. Så inden for linkbuilding er alt for en gang skyld som det plejer at være.
I år skifter Google til mobilindekset
Allerede sidste år proklamerede Google, at de ville skrotte separate søgeresultater for desktop- og mobil-søgninger, så det fremover kun var mobilsøgningerne, der talte.
Det skete så alligevel ikke sidste år, som de ellers havde meldt ud. Muligvis fordi Google vurderede, at der stadig var en del hjemmesider, der ikke rigtig kunne leve op til kravene for at få en god placering i de mobile søgeresultater.
Det er de sider, der stadig mangler:
- Et responsivt webdesign
- Hurtige svartider på mobilen
Så har du ikke nået det endnu, er det altså ved at være sidste udkald. Det SKAL simpelthen fikses i 2018, hvis du ikke vil forsvinde ud af søgeresultaterne for dine vigtigste søgeord. BASTA!
Interviews Og Gæsteblogs