Jeg har været på besøg i Founders House på Islands Brygge, nærmere bestemt hos Planday, og talt med Mikkel, som er medstifter og CTO i den ambitiøse startup. Planday har et ønske om at være det foretrukne vagtplanlægning og HR system i verden, men hvordan vil de gøre det?
Læs også: CEO i MyBanker: “Vi har ikke nogen, der er sure på os”
Planday er et vagtplansystem, der har en vision om blive det bedste i verden – og de er godt på vej. Indtil videre har de modtaget 3 Gazeller, lige rundet 100.000 brugere, 80 ansatte og kontorer i 5 lande, blandt andet USA.
Starten på noget stort
Mikkel startede virksomheden tilbage i 2004, da han på sit daværende job som bartender, oplevede hvor lidt styr på vagtplanlægning, timesedler og lønsedler, der var.
“Du skulle være heldig for at finde din egen lønseddel. Der hang en printet eller håndskrevet vagtplan på væggen, og skulle man bytte noget af det, skulle man selv sørge for at snakke med sin manager og sin kollega, som man måske ikke lige havde nummeret på – det var et mareridt.”
Som mange andre iværksættere, havde Mikkel heller ikke dengang langt fra tanke til handling, så han sagde til sin daværende chef på Bombay Club, at han ville lave noget smartere de kunne bruge. Det var chefen ikke meget for, for som han sagde, så ville deres leverandør af CMS-system, komme med noget lige om lidt. Den købte Mikkel dog ikke helt:
“Så sagde jeg til ham: ‘ved du hvad, jeg arbejder med software – den der, har jeg hørt 1000 gange før. Nu laver jeg bare noget, så må i bruge det, eller lade være’.”
“ved du hvad, jeg arbejder med software – den der, har jeg hørt 1000 gange før. Nu laver jeg bare noget, så må i bruge det, eller lade være”
Og sådan blev Planday født. Det skulle ikke tage lang tid, før Mikkel kunne overbevise hans gode ven, Anders, om at komme ombord. De mødtes tilfældigvis til en julefrokost, hvor de sad ved siden af hinanden og blev enige om at Anders skulle være en del af selskabet.
“Så starter Anders op ved siden af sit job ved IBM, og vi låner min mors gamle, smadrede VW Polo, og så kører vi hele Danmark rundt, til alle diskoteker. Vi fik lov at præsentere det, for det der hedder NOX Network, som er alle Crazy Daisy og Buddy Holly diskotekerne. Der blev klappet og de synes det var virkelig fedt. Der fik jeg nok første gang tanken ‘vi har virkelig fat i noget stort her’.”
Læs også: Jeg startede på jurastudiet med en drøm om at jeg aldrig skulle være advokat
Drive, held og masser af hårdt arbejde
Mikkel lægger ikke skjul på at det har krævet hårdt arbejde at nå dertil, hvor de er i dag. I Plandays helt spæde dage, havde han 4 jobs:
“Jeg sad som softwareudvikler. Og så havde jeg et konsulentjob, hvor jeg fløj til Viborg to dage om ugen, og hjalp dem med at kode nogle ting. Også stod den bare på Planday om aftenen. Og så i øvrigt et bartender job ved siden af.”
Han indrømmer at han, selvom de har været i gang i 12 år med Planday, stadig ofte finder sig selv, siddende og arbejde indtil klokken 2 om natten.
Mikkel mener, ud over hårdt arbejde, at det er nødvendig at være en smule heldig. Held er dog ikke noget der kommer flyvende ned fra himlen:
“‘Du er også altid så heldig’ – Nej, jeg er sgu ikke!”
“Der var engang en, der sagde til mig ‘du er også altid så heldig’ – nej, jeg er sgu ikke! Jeg tror på, at held er noget der opstår, når du opsøger det. Du arbejder 37 timer om ugen, jeg arbejder 50-60 timer om ugen. Når jeg arbejder næsten dobbelt så mange timer, så er chancen for at jeg rammer heldet også dobbelt så stor!”
Udvikling af systemet
Mikkel har en fortid som softwareudvikler og det har uden tvivl været en fordel. Der har været ting han har valgt og ting han er gået udenom, på baggrund af hans fortid:
“Jeg arbejdede med software, så jeg vidste allerede da – vi gider ikke noget der skal installeres på folks computer. Vi skal ikke ud og installere, vi skal ikke ud og opgradere. Så det bliver i en browser. Dét var op ad bakke i starten. Folk forstod ikke helt Software-As-A-Service konceptet.
Heldigvis arbejder tiden for os og i dag er det helt standard med systemer, som bare køres via en browser og er tilgængelige via alle enheder, der er connected til internettet”
Det har været en stor udfordring at ansætte app-udviklere til iOS og Android versioner af softwaren. Efterspørgslen efter den type udviklere er simpelthen for stor.
“Vi ville gerne have ansat 10 mand i Danmark, vi kunne bare ikke finde dem.”
“Det er egentlig også en af grundene til at vi har et helt app-team siddende i Hanoi, Vietnam. Vi ville gerne have ansat 10 mand i Danmark, vi kunne bare ikke finde dem. Nu har vi så dygtige 20 kollegaer siddende dernede, og snart endnu flere. Det setup er vi super glade for.“
Læs også: GoMore-medstifter: “Det var jo i en vis forstand, en failure i første omgang”
Hvorfor har Planday så meget succes?
Noget der selvfølgelig har optaget mig under mit møde med Mikkel er, hvorfor Planday klarer sig så godt? Hvad gør de, som andre kunne lære noget af?
Ansæt de rigtige mennesker
Mikkel selv peger på at det, først og fremmest, handler om at ansætte de rigtige mennesker.
“Det gennemsyrende for os, det er at ansætte nogle mennesker som man bliver ‘wow’et’ af. Det er i hvert fald drivende for mig selv, at snakke med nogle kollegaer, der kan få mig til at tænke “det er fandme en vild idé det der, det havde jeg slet ikke overvejet selv.”, forklarer han og fortsætter:
“Specielt også hvis man skal skalere, så tror jeg på at det er vigtigt, at man ansætter nogle mennesker, som kan tage nogle gode beslutninger selv. Man skal ikke søge at styre det hele selv. Man skal være med til at sætte en retning, og så skal man stole på at de dygtige mennesker man har ansat, kan tage nogle beslutninger selv.“
Skab en ambitiøs og dynamisk kultur
Næst efter at ansætte de rigtige folk, mener han at en kultur, hvor man synes det er sjovt at være ambitiøse og gå efter de mål der bliver sat, også er afgørende.
“Vi har jo været en lille virksomhed, hvor vi syntes det var sjovt at komme på arbejde og havde store ambitioner. Og det har vi egentlig altid søgt at skulle tage med, og have som vores kultur. Kultur betyder rigtig meget for os.
I Danmark er det svært at få accept til at sige man gerne vil være verdens bedste til et eller andet. Reaktionen man møder er meget den der ‘ja ja, det er godt. Fald lige ned på jorden engang.’.
Fis nu af med det der ‘det kan vi jo ikke, vi er fra Danmark’. Nu har vi faktisk sagt det i et par år, og det er virkelig vores ambition, og de mennesker vi arbejder med internt, synes faktisk at det er rigtig fedt!“
Funding – af de rigtige årsager
Funding har naturligvis også spillet en stor rolle i Plandays vækst. Dog understreger Mikkel, at det ikke er for alle:
“Jeg er sådan lidt splittet omkring det. Jeg synes det kan være rigtig godt at tage funding ind, hvis man gør det af de rigtige årsager. Jeg synes også der er noget sundt i at lære at tjene sine penge selv. Det gør jo at, selvom vi har fået en masse penge nu, så er vi meget bevidste om de penge, fordi vi har drevet virksomheden i så mange år. Så simpelt som at tjene to kroner, hver gang man bruger en.
Man skal tænke sig om. Jeg tror at det, for vores vedkommende, har hjulpet os rigtig meget, at vi ikke har haft uanede ressourcer fra start af. Marketingafdelingen fik et budget, og hvis de brugte for meget, så blev det jo bare trukket fra næste måned.”
Og sådan slutter interviewet med Mikkel fra Planday – Jeg glæder mig personligt til at følge med i Plandays rejse de næste år.
Interviews Og Gæsteblogs