Man hører ofte fra erfarne iværksættere, at nøglen til succes er, at holde næsen i sporet og fokusere på ét projekt og én forretning. B Group er undtagelsen, der bekræfter reglen.
Læs også: CEO i MyBanker: “Vi har ikke nogen, der er sure på os”
Så, hvad er B Group?
“B Group er et dansk konglomerat, som arbejder inden for fire kerneområder: ‘Learning & Consulting’, ‘Entertainment’, ‘Leisure’ og ‘New Business’. Vi er involveret i en række aktiviteter, primært med afsæt i den kreative industri. Virksomheden er hovedsageligt aktiv på det danske og svenske marked.” Fortæller Simon.
Simon Mark Sørensen stiftede B Group som 22-årig sammen med sin partner Magnus Bros Rasmussen og siden da, er det kun gået én vej. Fremad. Ikke blot stigning på omsætning, antal medarbejdere og den slags, men også på antal forretningsområder. Umiddelbart burde det få advarselslamperne til at blinke, men det går rigtig godt for B Group, som i dag beskæftiger 15 medarbejdere.
For hvad der startede med at være en virksomhed, der udelukkende beskæftigede sig med musik, har B Group udviklet sig til, at være meget mere end det. I dag laver virksomheden en del forskellige ting, herunder udvikling af kompetencegivende kursusaktiviteter indenfor det kreative felt, salg af kosmetik og produktion af et af landets største online musikmagasiner.
“Vi har en lang række produkter, vores seneste tilføjelse er et kompetencegivende forløb vi kalder Pioneers, som henvender sig til iværksættere. Her skaber vi bedre forudsætninger for iværksættere gennem undervisning i alt fra forretningsforståelse, konceptudvikling til projektledelse og digitale strategier.”
Hvordan får man idéen til at starte et konglomerat?
Simon selv, har en baggrund inden for musikken. Han har en bachelor i music management fra Rytmisk Musikkonservatorium, og har arbejdet en årrække hos Universal Music, hvor han har arbejdet med kunstnere, branding, projektledelse, produktudvikling og alt imellem. Han startede B Group sideløbende.
“Med et ambitiøst og krævende job hos Universal Music samt egen virksomhed, arbejdede jeg i en årrække mellem 70-80 timer hver uge, fordelt på de to projekter. Det var urimeligt hårdt, men nødvendigt.”
“Med et ambitiøst og krævende job hos Universal Music samt egen virksomhed, arbejdede jeg i en årrække mellem 70-80 timer hver uge, fordelt på de to projekter. Det var urimeligt hårdt, men nødvendigt.”
Han har med andre ord, fået en bred vifte af kompetencer – samt lært hvad det vil sige at arbejde hårdt. Simon og hans partner fandt ud af, at de var nødt til at lægge al deres fokus og energi i virksomheden hvis den skulle kunne indfri deres ambitioner.
“Virksomheden havde udviklet sig med lynets hast og var ikke længere specialiseret udelukkende inden for musikken, men havde nu en lang række områder med stort vækstpotentiale. Vi havde efterhånden en del ansatte, og vores fokus var nødt til at ligge på virksomheden. Det blev det egentlige startskud til, hvor vi er i dag, nemlig en virksomhed som år efter år vækster aggressivt og konstant udvider til nye markeder.“
Læs også: Airtame co-founder: Find din niche og start med at bore efter olie
Hvordan kan man have succes med så mange ting på én gang?
Som jeg lagde op til i indledningen, er jeg nysgerrig efter at vide, hvordan man som forholdsvis nystartet virksomhed, kan lykkedes med at operere på så mange markeder på en gang.
Hvis der er ét råd jeg har har fået mange gange som iværksætter, så er det, at jeg skal lære at sige nej til alt andet end det, der drejer sig om min core business. Derfor lyder det helt vildt, for mig, at B Group har gjort det, alle siger man ikke skal gøre. Det spurgte jeg naturligvis ind til.
“Jeg ser det som en klar styrke, at vi har mange forretningsområder. Vi oplever gang på gang, at der opstår synergier mellem virksomhedens forskellige enheder, fordi vores kompetenceområder spænder så bredt. Udover de forretningsmæssige fordele, så skaber det også et mangfoldigt og spændende kontormiljø, hvor de gode idéer kommer frem i stedet for at folk sidder og trykker sig i hver deres kontorbås.” Fortæller Simon og fortsætter:
“Vi oplever gang på gang, at der opstår synergier mellem virksomhedens forskellige enheder, fordi vores kompetenceområder spænder så bredt.”
“Vi er ikke en traditionel virksomhed, og det har altid været målet for os. Vi har lyst til at bryde grænser og hele tiden udvikle vores organisation. Derfor har vi fra start af arbejdet helt bevidst i retning af en virksomhedskultur, der kan facilitere konstante ændringer. Det har i virkeligheden været en af hovedingredienserne i vores succes, da det fordrer innovation og skaber en meget omstillingsparat virksomhed, som konstant tilpasser sig sine omgivelser.”
Gode råd
Netop fordi B Group er anderledes end en del af de andre startups jeg har interviewet, var jeg spændt på Simons gode råde til andre iværksættere, når nu han ikke følger det råd, jeg har hørt flest gange.
“At være iværksætter er som at tage 10 omgange i en boksering. Du får mange tæv undervejs, men pludselig så byder muligheden sig, her gælder det om at slå til. Det er nok en af de vigtigste ting jeg har lært, nemlig at det at stå på egne ben byder på både sejre og nederlag. Det er for kortsigtet at forholde sig til de små kampe der kommer løbende, man skal i stedet forholde sig til hvor man er på vej hen. Du kommer derfor langt med at være stædig, arbejdsom og ydmyg.“
“Du kommer derfor langt med at være stædig, arbejdsom og ydmyg.“
Særligt stædighed er noget jeg har lagt mærke til hos mange iværksættere, men det bliver sjældent italesat. Simon uddyber:
“Inspirationskilden har altid været Virgin Group, det skal jeg ikke lægge skjul på, men derfra og så til realitet er der langt, så hver enkelt forretning har været tænkt som et selvstændigt ben. Og gennem årene har der da også været masser af forretningskoncepter, som ikke har været holdbare, men så må man jo bare prøve igen. Det kan godt svare sig at være stædig, når man er selvstændig.”
Slutteligt spurgte jeg Simon om, hvor B Group er om 5 år, hvorefter han afslører deres internationale ambitioner.
“Vi er stadig en virksomhed i konstant udvikling, vi er ikke bange for at udfordre os selv og vores måde at tænke på. Vi er etableret i det meste af Europa og skaber fortsat produkter som gør en forskel for mennesker.“
Læs også: Fra idé til 15 medarbejdere på 2 måneder: Dansk startup vil bekæmpe madspild
Interviews Og Gæsteblogs