Først og fremmest er det vigtigt at sige, at der er visse størrelser af virksomheder, hvor det ikke giver nogen mening at gøre andet, end at bruge en virksomhedsmægler, til at foretage et ejerskifte.
Når det er sagt, så er der rigtig mange virksomheder, der betaler for meget, for en alt for ineffektiv måde at lave ejerskifter på.
Læs også: Derfor skal du bruge en advokat til overdragelseskontrakten
Hvem er egnet til at sælge din virksomhed?
Skal du gå til din advokat, revisor, et væksthus eller en virksomhedsmægler ?
Det kommer helt an på størrelsen af din virksomhed.
De fleste mæglere vil slet ikke bruge tid på en virksomhed, der er mindre værd end 10 mio. kr. i salgspris. Dette er fordi gevinsten for dem ikke er stor nok. De skal minimum have omkring 700.000 kr. ud af salget før det er interessant (ca. 7% af salgsprisen). Dertil kan du lægge de indledende omkostninger til frembringelse af salgsmateriale, som kan være alt fra 75.000 til 150.000 kr.
Ovenstående beløb kan lyde meget voldsomme for en mindre virksomhed, men har man en stor organisation og kan sælge for +100 mio. kan det jo give fin mening, at betale sådanne beløb for en professionel sagsbehandling. Dertil kan det siges, at store virksomheder også er langt mere komplekse og derfor behøver langt mere omfattende analyser som kan tage ledelsen mange måneder at lave selv.
Så hvis du er for lille til at få hjælp af en virksomhedsmægler, hvad gør du så?
Næst efter virksomhedsmægleren er den bedste til at sælge virksomheden, dig selv. Du kender din virksomhed ud og ind, du kender din branche, dine konkurrenter osv. Du skal selvfølgelig have den rigtige støtte, men der er ingenting i vejen for, at du selv kan stå for de primære aktiviteter i salgsprocessen.
Læs også: Laver du også disse 3 fejl når din virksomhed er til salg online?
Hvad er det smarte ved at sælge online?
Prøv at tænke over online mediet engang. Hvad er det online mediet kan, som har revolutioneret så mange brancher i vores samfund i dag?
Sætte folk i forbindelse med hinanden, på en meget effektiv måde.
At sælge en virksomhed handler lige præcis om det. Nemlig at sætte folk i forbindelse med hinanden. købere og sælgere.
Dertil kommer så en masse analysearbejde, for at komme frem til et salgsmateriale og en pris. Vi har lavet en guide til hvordan du laver dette analysearbejde her.
Så snart du har lavet dine analyser og har dit salgsmateriale og din pris, er det blot et spørgsmål om at finde en køber. Her er internettet genialt.
På Saxis har vi eksempelvis lavet en service der hedder annonceagenten. Den sørger for at købere der skriver sig op bliver gjort opmærksomme på nye virksomheder der kommer til salg, som matcher deres kriterier. På den måde sker der et automatisk match mellem køber og sælger.
Derudover kan vi ved hjælp af online marketing, generere trafik ind på sitet hver eneste dag. Vi ved hvem der kommer ind og kigger, hvad de kigger på og hvad der bliver solgt. Vi har altså i kraft af, at vi er et online medie, et rigtig godt indblik i hvor køberne er, hvad de leder efter og hvordan man fanger deres opmærksomhed.
Derudover fanger du også alle dem der søger efter virksomheder til salg, andre steder på nettet, eksempelvis Google. Google er som regel det første sted folk søger, hvis de mangler noget. Tro ikke at en investor der søger en ny investering, ikke også lige prøver at søge på Google, for at se hvad der kommer frem. Ligger din annonce på Saxis, er det dig der dukker op.
Alt det der er beskrevet ovenfor her får du ganske gratis. Du kan så vælge, at købe dig til ekstra synlighed, hvis du ønsker det, gennem en profileret annonce eller vores nyhedsbrev. Det er altså både billigere og mere effektiv,t at sælge din virksomhed over nettet.
Se hvad vores kunder siger om at bruge os her.
Læs vores 9 grunde til at sælge din virksomhed selv i stedet for gennem en mægler her.
Faglige ArtiklerHjælp til sælgerVærktøjskassen