Hvordan sætter jeg min butik til salg?

Hvis du gerne vil sætte din butik til salg, så kan vi hjælpe dig på Saxis.dk. Der er mange ting du skal tænke over når du sætter en butik til salg. I denne guide vil jeg komme ind på nogle af de vigtigste aspekter i et salg af butik.

Er du på udkig efter en butik til salg som du kan overtage, kan du læse vores guide omkring det her.

Sådan sætter du din butik til salg

I denne guide vil jeg komme ind på:

  • Hvordan du laver en god præsentation når du sætter din butik til salg
  • Hvordan du når ud til alle der leder efter en butik til salg i københavn, århus, køge eller hvor din butik nu befinder sig
  • Hvordan du finder ud af hvilken pris du skal sætte din butik til salg til
  • Hvilke spørgsmål du skal være klar til at svare på omkring din butik

Hvordan laver du en god præsentation når du sætter din butik til salg

Når du sætter en butik til salg, er det vigtigt at du viser den frem fra sin bedste side. Et godt sted at starte er i selve butikslokalerne. Giv dem en ordentlig hovedrengøring og evt. en gang maling, så de fremstår funklende og skinnende nye.

Er der noget inventar i butikken du har tænkt på at skifte ud længe, så er dette også det helt rigtige tidspunkt at få det gjort. Potentielle købere tænker altid meget over, hvad de skal ud og anskaffe sig efter købet og hvis de kan se at meget af inventaret snart skal skiftes ud, så er det noget der helt sikkert har betydning for de bud du vil få på butikken.

Dernæst er det vigtigt, at du tager nogle gode professionelt-udseende billeder til din annonce. Vi ved fra vores mange år i branchen at billeder er en stor del af førstehåndsindtrykket og vi kan se, at de annoncer på vores platform der har valgt at investere lidt tid og kræfter i at lave nogle rigtig flotte billeder, generelt får bedre resultater med deres salgsopstilling.

Heldigvis kan de fleste telefoner nu om dage, tage nogle meget flotte billeder. Hvis du ikke selv har sådan en telefon, så kender du sikkert nogen som har og som gerne vil hjælpe dig.

Når du så skal lave selve salgsopstillingen hvor du annoncerer for din butik til salg, er det vigtigt at du prøver at sætte dig i køberens sted. Hvad vil du gerne vide om butikken?

Vi har lavet oprettelsesprocessen for en salgsannonce på Saxis ud fra vores erfaringer med hvad køberne gerne vil vide, så du bliver hjulpet lidt på vej.

Hvordan du når ud til alle der leder efter en butik til salg i københavn, århus, køge eller hvor din butik nu befinder sig

Når du skal igang med at finde købere der leder efter en butik til salg i dit område, er det selvfølgelig vigtigt at du også fanger opmærksomheden hos netop de købere som er i lokalområdet.

Det vil ikke hjælpe meget at annoncere over for købere som befinder sig i den anden ende af landet.

Traditionelt set er en god løsning på dette, at sætte en annonce i lokalavisen. Det er dog langt mere effektivt at annoncere via internettet.

Det er faktisk det vi i Saxis har bygget vores virksomhedsbørs op omkring. Vi er gode til, at annoncere på nettet, både lokalt og nationalt. Derudover samler vi hele tiden købere ind til vores køberkartotek og indeksere dem efter hvilke typer virksomheder de søger, til hvilke priser og hvor i landet.

Når du opretter din butik til salg på Saxis vil din annonce automatisk blive matchet med købere i vores kartotek som vil få besked om at der er blevet oprettet en butik som passer på deres kriterier og de kan så tage kontakt til dig.

Købere der søger butik til salg i Århus, butik til salg i Horsens, butik til salg i Nordsjælland, butik til salg i Odense eller nogle andre område specifikke søgninger, vil blive underrettet når relevante butikker for dem bliver oprettet på Saxis.dk

Derfor får du hurtigt kontakt til relevante købere til din butik.

Hvordan finder du ud af hvilken pris du skal sætte din butik til salg til

At sætte en pris på sin butik er altid svært og du kan næsten være sikker på, at du ikke får en pris der svarer til alle de timer du har lagt i at opbygge butikken. Sådan er det desværre bare når man sælger sin virksomhed.

Til gengæld, hvis du sætter den rigtige pris, kan salgsprocessen gå hurtigere og være langt mindre kompliceret. Det skaber et godt fundament for, at du kan få solgt din butik og komme videre med fornyet kapital.

Men hvordan værdiansætter du så din butik til salg?

Start med at tage udgangspunkt i butikkens økonomi. Hvor meget omsættes der og hvor meget bliver til overskud?

Overskuddet er en god måde at finde sin pris, fordi overskuddet viser hvor meget butikken tjener pr. år. En køber kigger ofte på hvor mange år der går før deres investering er tjent hjem. De fleste købere synes at 3 år er tilfredsstillende.

Så overskuddet ganget med 3 er ikke noget dårligt udgangspunkt.

Dertil skal lægges den løn som den nuværende ejer trækker ud til sig selv efter skat.

Dette viser hvor meget den nye ejer vil tjene på butikken om året og er derfor et godt sted at starte.

Hvis butikken har gæld bør denne trækkes fra.

Så det indledende regnestykke kan se sådan her ud:

(Årligt overskud efter skat + Årlig løn efter skat) x 3 – Gæld = Salgspris

Derefter er det også værd at kigge på om din butik har gjort noget særligt for at skabe loyale, tilbagevendende kunder. Har din butik et beviseligt godt omdømme og brand så er det noget der kan trække op i din værdiansættelse, fordi at butikkens økonomiske resultater er mere “fremtidssikrede” når der er skabt loyale kunder og ambassadører og derfor kan du måske gange overskuddet og lønnen med 4 eller 5 i stedet for 3.

I sidste ende, er det alt sammen noget der bliver afgjort ved forhandlingsbordet. Din butik har den værdi som den kan sælges for og hvis der ikk er nogen der vil købe den til din salgspris, så er det lige meget hvordan dit regnestykke ser ud.

Men brug denne model til at skabe et udgangspunkt og husk at give dig selv lidt plads at forhandle på i prisen.

Hvilke spørgsmål skal du være klar til at svare på omkring din butik

Når du sætter din butik til salg og begynder at komme i kontakt med potentielle købere skal du forberede dig på, at de vil stille mange spørgsmål.

Det er en meget stor beslutning at købe en virksomhed og beslutningsprocessen er derfor også lang. Mange af spørgsmålene kan virke kritiske, men bliv ikke fornærmet. Du ville sandsynligvis også selv være kritisk hvis du skulle købe en butik af nogen.

De fleste købere vil gerne vide:

  • Hvordan økonomien i butikken ser ud
  • Hvor meget de kan trække ud i løn til dem selv
  • Hvor store lokalerne er
  • Hvor mange kunder der er igennem pr. dag
  • Hvor stor gennemsnitsordren er pr. kunde
  • Om der er gjort noget for at skabe tilbagevendende kunder (Nyhedsbrev, loyalitetsprogram osv.)
  • Hvor meget varelager der følger med
  • Hvor mange medarbejdere der følger med og hvordan deres lønninger ser ud

Derudover kan der være ting ved netop din butik som du ved er vigtigt at fremhæve.

Kan du forberede dig lidt på hvad der vil komme af kritiske spørgsmål og forberede gode svar, har du hjulpet dig selv meget. Det kan også være en god øvelse at finde en test køber som kan komme ind og stille alle de kritiske spørgsmål de kan komme i tanker om til din forretning.

Du kender sikkert nogen som kunne være behjælpelig med det.

Vælger du at sætte din butik til salg på Saxis.dk sidder vores kundeservice også klar til at hjælpe dig med at tænke over, hvad køberne kunne finde på at spørge om ved netop din butik.

Hjælp Til SaxisHjælp til sælgerSalg af virksomhed

Artikler som også interessere dig

5 grunde til, at du bør sælge din virksomhed selv Mette Jeannot 2024-08-27
3 tips til at sælge din virksomhed hurtigt Mette Jeannot 2024-06-25
Køb og salg af virksomheder udenfor Danmark Niels Ryding Olsson 2022-11-14
36 årig iværksætter: “Tænk at jeg har skabt noget, som an... Niels Ryding Olsson 2021-01-21
Hvordan finder man en virksomheds værdi? Alexander Skieller 2020-03-18