Kunne du tænke dig at 16 doble dit overskud på nethandel, så læs her.
Online markedsføring er uden sammenligning, den mest effektive og omkostningsoptimale markedsføring der findes – vel at mærke, hvis den udføres rigtigt…
Er du også træt af, at det kun er Google som tjener stort på AdWords reklamer, så kunne det meget vel være, at du skal til at arbejde andeledes, eller mere målrettet med konverteringsoptimering, som jeg foretrækker at kalde det, fremfor online-salgsoptimering.
Læs også: Undgå at spilde penge på Google Adwords
Hvorfor er det interessant at arbejde med konverteringsraten frem for at få flere besøgende?
Fordi du med stor sandsynlighed kan mangedoble antallet af kunder, uden at bruge flere penge på din markedsføring. Dette har en langt større betydning end du sikkert kan forestille dig.
Uanset om det er en webshop eller det er en traditionel hjemmeside, så er formålet med hjemmesiden at tjene penge og få så mange kunder som muligt. Lad os i dette eksempel kigge på en webshop.
Vi tager som udgangspunkt, at du annoncerer på Google, og at vi nu zoomer ind på et produkt i dit sortiment, som du i gennemsnit sælger 1 stk. af om ugen. Din indkøbspris for produktet er kr. 150. Dertil skal lægges kr. 50. i forsendelse, og kr. 50. som løn til din medarbejder for al håndtering, genbestilling m.m.
Din udgift er altså kr. 250. for hvert solgt produkt, vel at mærke før vi ser på prisen for at generere salget (annoncering).
Lad os sige, at salgsprisen er kr. 500,-. Det betyder, at din fortjeneste ville være kr. 500 – 250 = kr. 250,–. for hvert solgt produkt. Men nu skal du jo, for at få salget, først have nogle kunde-emner ind på din webshop.
Hvis du f.eks. nu betaler 2 kroner til Google for hver besøgende du får ind på din hjemmeside og det kun er 1 ud af hver 100 der køber dit produkt (konverteringsrate 1%), så medfører det, at du skal betale kr. 2. til Google 100 gange ( = kr. 200) hver gang du får solgt et produkt.
Dette medfører, at din fortjeneste på kr. 250,-. nu er reduceret til (kr. 250-200): kr. 50,- i fortjeneste for et produkt til en salgspris på kr. 500,-
Hvis du ønsker at sælge flere produkter for at kompensere for den lave fortjeneste, ved f.eks. at sætte prisen på dit produkt længere ned, så forsvinder den sidste rest fortjeneste som dug for solen. Hvis du søger at få flere besøgende på hjemmesiden, ved at byde en højere pris på Google, så begynder det at give underskud…..
Med 50,- kr. i avance, har du intet overskud til at udvikle din forretning – intet at investere med – altså intet at stå imod konkurrencen med.
Sådan ville regnestykket se ud, hvis vi kunne øge konverteringsraten fra 1% til 4%?
Med de samme besøgende ville du inden for en uge sælge 4 gange så mange produkter. Dette medfører, at du får solgt for kr. 2.000,-. i stedet for kr. 500,- Men da udgiften pr. salg også er reduceret til 1/4, ser regnestykket nu sådan ud:
Du betaler fortsat 2 kroner til Google for hver besøgende; men nu er det 4 ud af hver 100 der køber dit produkt (konverteringsrate 4%). Det medfører, at du skal betale kr. 2. x 25 gange til Google (= 50,- kr.) hver gang du sælger et produkt.
Dette medfører, at din fortjeneste på kr. 250,- nu kun er reduceret til (kr. 250-50): 200,- kr. for et produkt til en salgspris på 500,- kr. Men da du nu sælger 4 gange så mange produkter på en uge, er din fortjeneste når ugen er omme på (200,- x 4) = 800,- kr.
Din fortjeneste er dermed blevet 16 gange større pr. uge, ved at forøge din konverteringsrate fra 1% til 4%
Denne voldsomme forøgelse, var kun på et´ produkt. Forestil dig der blev gjort det samme med alle dine andre vare eller ydelser… WAU, kan du se det ?
Du er nu fri til at indsætte dine egne tal i regne eksemplet. Konklusionen er, at der er svimlende mange penge at tjene, ved at arbejde seriøst med optimering af konverteringsprocenten.
Gør det samme med resten af dine vare eller ydelser, så har du opskriften på en salgssucces. Netop denne opskrift har Kim Bloch Grouleff, fra online rådgivningsfirmaet Aurum.dk brugt, på at få succes med sine 3 virksomheder, inden de efterfølgende blev solgt gennem Saxis, til investeringsselskaber.
Læs også: 5 måder at fordoble din passive indkomst
En kombination af Google AdWords, en professionel brugervenlig hjemmeside og konverteringsoptimering er den sikreste vej til en salgssucces. Det er mere effektivt og langt billigere, end at betale højere og højere klik priser på Google. Udover at spare penge på Google, så vil rigtig konverteringsoptimering også få dig højere og højere op på de organiske søgeresultater på Google.
I modsætning til AdWords kampagner, som forhåbentligt generer et afkast her og nu, men stopper i det sekund du lukker kampagnen. Så vil investeringen i konverteringsoptimering gøre, at du vil høste frugten af arbejdet i mange år fremover.
Du kan selv arbejde med konverteringsoptimering, eller du kan vælge at lave det du er ekspert på, og så lade en ekspert lave din konverteringsoptimering. Her er det vigtigste punkt du selv kan arbejde med, hvis du har mod på det:
Lav en bruger test af din website, forsiden, landingssider, produktsiden og tjek ud flowet. Se hvor kunden går i stå, hvor får kunden problemer, har spørgsmål eller udfordringer.
Kunden må aldrig være i tvivl, eller møde et sted hvor de ikke umiddelbart kan komme videre. Kunden må aldrig mangel relevant information, og skal altid glide let og elegant mod det du ønsker af kunden, oftest et salg eller genererende en kontakt.
Ud fra det testresultat du får, så skal du i gang med at lave diverse tilretninger mm.
Det kan være svært at lave bruger test selv, men et godt råd er, hold kæft og lyt, faktisk skal testpersonen være helt alene når der testes. Bed testpersonen om at tale højt om hvad de tænker, intet er for dumt eller skørt til at blive sagt eller nævnt. Stil testpersonen nogle konkrete opgaver. Her et eksempel til hvordan du kunne gøre det.
1) Se selv siten generelt igennem uden noget egentligt formål, men tjek for almene fejl og mangler.
2) Find et ledigt rum med ro, en computer, bord, stol og videooptager frem. Sæt det op, så du kan optage alt hvad kunden siger, ser og laver på skærmen.
3) Find 5 testpersoner fra din målgruppe, og giv testpersonerne nogle relevante opgaver de skal foretage sig på din site. Gem optagelserne godt, for her får du virkelig guldkorn serveret, frisk fra fad.
4) Det er testpersonen der er klogest, det hjælper ikke at du efterfølgende undskylder, og bortforklare hvorfor testepersonerne ikke lige kunne se det ene eller finde ud af det andet. Opstår der problemer, skal det rettes. Kunderne på nettet er nådesløse, finder de ikke det de søger, møder de modstand eller får problemer, så er du fortid. Kundens tid er spildt og de kommer ikke igen. Kunderne husker som elefanter og skulle de glemme, så er trust pilot og andre vurderingssider eminente til at huske for dem.
5) Alle dine erfaringer fra bruger testene, dem skal du få rettet. Herefter vil du med statsgaranti se, at din konverteringsrate vil stige. Efter en periode, så vil jeg dog anbefale dig at tage kontakt til enten Aurum.dk eller en anden ekspert på området, da de ville kunne bringe dig tættere på succes med online handel, end du selv har mulighed for.
Læs også: Kom i gang med SEO
Der findes ingen smarte genveje til succes. Vær mod kunderne, som du selv ønsker at blive behandlet, giv dem gerne lidt mere end de forventer og lov ikke mere end du kan holde.
Dem som tør tage imod kritik og rette sig ind efter kundernes ønsker og behov, det er dem som får ordren.
Ved blandt andet at følge ovenstående råd, har jeg opbygget mine 3 online virksomheder.
De virksomheder er alle solgt med succes til investeringsselskaber, faktisk gennem Saxis.
Måske du også drømmer om at opbygge en online succes og sælge den.
Den succes og on hand erfaring jeg har haft med mine selskaber, er netop den jeg ønsker at videregive til andre interesserede. Derfor hedder mit nye rådgivningsselskab Aurum, hvilket betyder guld på latin. Vi ønsker at give ”guld”, merværdi til vores kunder.
Håber du kunne bruge denne information til noget, ellers er du velkommen til at ringe til undertegnede.
Med Venlig Hilsen
Kim Bloch Grouleff – www.aurum.dk
Faglige ArtiklerInterviews Og GæsteblogsVærktøjskassen