Følgende artikel er skrevet af Hans-Christian Tholander Amazon ekspert og medejer i Tholander Group
“Der er et tog på vej – og det kommer med 1000 km/t. Hvis ikke du har hørt om verdens største online forbrugerplatform før, så er Amazon en gigant du snart vil høre en hel del om. Mange virksomheder ryster af skræk, mens andre ser det som en stor mulighed, begge af gode grunde.” – Hans-Christian Tholander
Hvem er jeg, og hvorfor ved jeg noget om Amazon og mulighederne dertil?
Mit navn er Hans-Christian Tholander, og jeg driver til daglig min forretning på Amazon.
Jeg startede i foråret 2016, hvor jeg tilfældigt faldt over salg via Amazon, da jeg ville sælge gammelt legetøj liggende hjemme hos mine forældre.
I mangel af bedre og større platforme end Den Blå Avis, faldt jeg over Ebay, som så ledte mig mod Amazon.
Efter utallige timers research sprang jeg ud i salg via FBA (Fulfillment by Amazon), som gjorde mit arbejde meget lettere.
Amazon tager sig af alt lige fra opbevaring af varer til forsendelse af ordrer til kunder og opfølgende kundesupport – jeg skulle bare sende mine varer ind til deres varehus.
Ikke nok med en automatiseret proces fra Amazon, så får man også et uvurderligt værktøj i form af den såkaldte ”AmazonSeller”-app.
Med denne app kunne jeg rende rundt på loppemarkeder, genbrugsbutikker og tilbudssektioner, og scanne varer med min telefon, hvor appen viste profit ved salg på Amazon samt hvor hyppigt varen sælger.
Det kunne ikke være nemmere. Én investering på 300 kr. på et loppemarked i Dragør resulterede i 16.000 kr. profit.
Efter noget tid tog jeg skridtet videre, og begyndte at handle restpartier, som skalerede min forretning hurtigt, 3000 kr. kunne blive til 50.000 kr.
Som nok den eneste i landet med denne viden på daværende tidspunkt, kunne jeg vælge og vrage mellem alle restpartierne og de gode handler, da ingen andre kunne sælge varerne med samme efterspørgsel og prisniveau.
Jeg lavede en Youtube-kanal hvor jeg viste andre hvordan de kunne gøre præcis det samme. Børsen og BT kontaktede mig, da de ville publicere artikler om mig, og den ene artikel blev én af årets mest populære artikler på Børsen.
I dag har jeg udvidet min forretning på Amazon til krejleri (restpartier mv.), wholesale og private label. Desuden konsulterer jeg virksomheder med henblik på etablering på Amazon.
Min seneste klient, Australian Bodycare, solgte for 250.000 kr. første måned. Jeg laver fortsat videoer på min Youtube-kanal, hvor man kan lære at sælge på Amazon, Ebay og senest, Shopify.
Hvad er private label, og hvorfor er det en stor mulighed?
Private label er ikke nyt.
Folk i USA har gjort det længe, men nu bliver det vores tur til at udnytte samme mulighed.
Amazon har alt det trafik du behøver, så nu skal du bare sælge et produkt derinde, så hvorfor ikke lave dit eget produkt og brand?
Konceptet er kort fortalt idéen om, at du får produceret et produkt hos en producent i evt. Kina, som du brander med dit eget logo, navn, design osv. hvorefter du sælger varen på Amazon som står for al logistik, ordrehåndtering, opbevaring og kundesupport.
Hvis man søger på private label på Youtube, så ser man utallige Amazon-guruer tale om det som en ”get rich quick” metode.
Dette er slet ikke sandt.
Det er en rigtig forretning, ligesom alle andre typer af forretning. Det er dog ikke overdrivelse, at private label er én af de mest uudnyttede muligheder derude.
I USA er der dog meget konkurrence nu, men Amazon har ikke været i Europa længe, hvorfor markedet ikke er ligeså mættet. Skandinavien er dog en helt anden situation.
Når Amazon kommer til os, så starter alle ved samme startlinje, og markedet for private label er åbent for alle.
At være én af de eneste som sælger eksempelvis snorkelmasker er undervurderet.
Hvordan får man så succes med private label?
Du har gættet det – man kan ikke bare smide et produkt op på Amazon og forvente et kæmpe salg. Der skal et længere analysearbejde til, for bare at vurdere markedet, konkurrenterne, prisniveau, profit og efterspørgsel.
Her kan man dog benytte sig af værktøjer. Dernæst skal man optimere alt fra billeder, SEO og backend.
Dit mål er at finde det bredeste men også mest præcise søgeord for hvad du sælger, eksempelvis ”snorkelmasker”. Her vil du forsøge at opnå en høj position på side 1 når folk søger på dette.
Alle produkter på Amazon er tilknyttet en kategori, og har en “best sellers rank”, som er et tal der indikerer hvor hyppigt varen sælger i øjeblikket. Jo nærmere tallet er på 1, jo hyppigere sælger varen.
For at komme nærmere side 1 indenfor dit søgeord kan du manipulere algoritmen som afgør denne “best sellers rank”.
Den mest kraftfulde indvirkning kommer fra salg. Man kan altså forsøge at skabe salg gennem forskellige strategier, herunder eksempelvis ekstern trafik (Facebook ads, Adwords, Instagram influencers osv).
Dette kan opnås på mange forskellige metoder, og her bliver fårene skilt fra bukkene.
Næste afgørende faktor er hvordan man opnår sine produktanmeldelser. Dette område er mere abstrakt, da Amazon ofte skifter deres handelsbetingelser, også kaldet “Terms of service”, som berør hvordan du må opnå produktanmeldelser.
Du må ikke motivere og præge kundens anmeldelse i en positiv retning, og kunderne kan ikke give anmeldelser ved køb med høj rabat.
Dette er blot en lille del af udfordringerne, men der findes stadig effektive strategier for at opnå hyppige produktanmeldelser.
Et godt eksempel er en gennemarbejdet opfølgende besked til kunden efter et køb.
Amazon skifter hyppigt deres ToS (terms of service) for hvad man må og ikke må, hvorfor man konstant skal have en finger på pulsen, for ikke at blive bandlyst.
Jo flere positive produktanmeldelser, jo bedre holder du din gode position i markedet og vækster.
At komme i gang med private label kræver en del up front analysearbejde, herunder markedsanalyser, konkurrentanalyser, profit estimering mv.
Én af de største fejl er ikke at have styr på sine tal. Hvad er Amazons fees ved salg af dit produkt? Bruttofortjeneste? Nettofortjeneste? En anden hyppig fejl er, ikke at have kigget på hvordan man differentierer sig fra konkurrenterne.
Tilfører dit produkt mere værdi end konkurrenterne på markedet?
Dernæst er det en meget automatiseret forretning.
Størstedelen af arbejdet består i at vækste med nye produkter og optimere nuværende.
Indskudskravet varierer alt efter hvilket produkt man vil lancere, da kostpris ved produktion, fragt til Amazon, evt. told og lanceringsudgifter er de mest afgørende faktorer.
Alt i alt kan man forvente at private label bliver en populær måde at kickstarte et brand I Skandinavien.
Mange virksomheder vil blive grundlagt på denne basis, og herefter evt. tages videre fra Amazon på egne platforme.
Én ting er sikkert, det er noget alle kan komme i gang med og starte deres forretningseventyr med et stort kundepotentiale allerede fra start.
Vil du se mere til Hans-Christian Tholander kan du klikke her:
Ikke kategoriseret